به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، سیدعباس فاطمی مدیر کل مرکز سیمای استان‌های صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران با حضور در دومین همایش تخصصی کارشناسان مد و لباس استان‌های سراسر کشور با ابراز خرسندی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که موضوع مد ولباس را در کشور در دستور کار خویش قرار داده است، اذعان داشت: رسانه ملی در کنار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر دستگاه‌های مرتبط، ترویج مد و لباس را وظیفه خود می‌داند.

مدیر کل مرکز سیمای استان‌های صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه ۲۱۰ شبکه رادیویی و تلویزیونی ملی، برون مرزی و استانی آمادگی ترویج و تبلیغ مد و لباس ملی دارند، گفت: ۷۰ شبکه استانی و ۱۴۰ شبکه ملی و برون مرزی آماده تبلیغ و ترویج مد و لباس ایرانی اسلامی در سریال‌های تلویزیونی هستند.

او تأکید کرد: رسانه ملی در همه فعالیت‌های فرهنگی، هنری، صنعتی، عمرانی، سیاسی و اجتماعی و هر آنچه در کشور رخ می‌دهد، باید فعالیت داشته باشد و در موضوع مد و لباس و پوشش اسلامی به عنوان یک امر ضروری نیز باید وارد عرصه عمل شود. در فرهنگ دینی ما لباس تنها پوشش ظاهری نیست بلکه نوعی رفتار و عمل به اخلاق و فضایل اخلاقی است.

فاطمی تصریح کرد: مد و لباس را نباید محدود به پوشش ظاهری کنیم. در مسئله مد و لباس باید چهار عنصر تأثیر گذار است و باید به آن پرداخت. عنصر اول طراح و هنرمند، مجری طرح و لباس است. عنصر دوم طراحی‌ها و ارائه آن است. عنصر سوم ترویج و توزیع درست فعالیت‌های صورت گرفته در حوزه مد و لباس و پوشش است. عنصر چهارم بهره برداران هستند، در هرچهار عنصر نیازمند یک کار جدی هستیم. اگر به طراحان لباس که در خلق پوشش اسلامی خالق اثر هستند توجه نکنیم به طور قطع نتیجه مطلوبی حاصل نخواهد شد. طراحان مانند آشپزهای ماهری که می‌توانند غذاهای خوبی درست کنند می‌مانند به طور قطع کسی که باور دینی و اسلامی دارد می‌تواند آثاری در راستای شرع و عرف جامعه خلق کند.

او با تأکید بر اینکه اگر در حوزه مد و لباس به نتایج مطلوبی دست پیدا نمی‌کنیم، علتش انتخاب نادرست طراحان است و یا طراحان انتخاب شده در راستای اهداف و رسالت تعریف شده قرار ندارند. بنابراین در انتخاب و حمایت از طراحان باید دقت شود و طراحانی که تعهد و باور اسلامی دارند به کار گرفته شوند.

فاطمی اظهار داشت: در دنیای امروز اگر نگاهی به کشورهای همسایه ترکیه و یا اروپا بیندازیم، مشاهده می‌کنیم که پوشش‌های زیبای اسلامی نیز در بین مردم این کشورها دیده می‌شود که حاصل تفکر طراحان آنها است. پوشش‌های قومیت‌های مختلف در ایران در شمال، جنوب، غرب و شرق کشور وجود دارد که در طرح، رنگ، شکل بسیار زیبا هستند به عنوان مثال در استان گلستان روسری‌های بسیار زیبایی وجود دارد که در سریال بازی نقاب‌هابه تصویر کشیده شد. به نظر من جشنواره روسری‌های قوم ترکمن بود که توسط بازیگران این سریال تبلیغ شد. در زمینه طرح‌ها و الگوهایی که از قدیم الایام تا به امروز داریم داشته‌های موجود را باید قدر بدانیم و فرصتی فراهم کنیم تا داشته‌هایمان آشکار شود.

او به سریال بانوی عمارت که مدتی است از شبکه سه سیما پخش می‌شود اشاره کرد و افزود: در سریال بانوی عمارت، لباس‌های زیبای زمان قاجار به تصویر کشیده شده است که بر روی مخاطب اثر گذاشته است لباس‌های زیبا با هارمونی رنگ‌های مختلف در معرض دید مردم قرار گرفته است.

فاطمی اظهار داشت: در امر ترویج مد ولباس اسلامی باید ابزار رسانه‌ای را به خدمت بگیریم و سهم صداوسیما می‌تواند با ساخت سریال‌های مختلف جذاب و زیبا به موضوع پوشش و مد و لباس ایرانی اسلامی گام مهمی در این عرصه بردارد. مجریان تلویزیون که ساعت‌ها در طول روز با برنامه‌های مختلف در جلوی دید بیننده قرار دارند نیز می‌توانند با پوشش مناسب مد و لباس ایرانی اسلامی را تبلیغ کنند و مروج طرح‌های خوب لباس باشند.

مدیر کل مرکز سیمای استان‌های صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران گفت: در حال حاضر مشکل جدی در حوزه بهره برداران لباس وجود دارد، ما امروزه در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که پذیرش و عدم پذیرش یک پوشش مناسب اسلامی به یک رفتار سیاسی و اجتماعی در جامعه تبدیل شده است بنابراین بسیار مهم است که چگونه طرح‌های اسلامی موجود در جامعه تبلیغ شود.

او افزود: مسئله حجاب به تنهایی در کشورهای اروپایی باعث ترویج دین اسلام شده است. برخی از اروپاییان بادیدن یک زن مجبه و باوقار به دین اسلام جذب می‌شوند و به تحقیق درباره دین اسلام می‌پردازند و مسلمان می‌شوند. در اروپا و بخصوص آمریکا میل به دین اسلام و پوشش اسلامی و آراستگی اسلامی بسیار زیاد است، اگر در خیابانهای اروپا و آمریکا قدم بزنید از هر شش زنی که تردد می‌کنند یک زن دارای پوشش اسلامی است. زنانی که در فرهنگ برهنگی غرب پوشش اسلامی را انتخاب می‌کنند گاهی اوقات مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند، امروزه در کشورهای اروپایی برای مبارزه با پوشش اسلامی قوانین سختگیرانه‌ای را وضع می‌کنند تا زنان کمتر به حجاب و پوشش روی بیاورند. در جامعه ایرانی ما وظیفه داریم ذهن مخاطبین را روشن کنیم که پوشش اسلامی جدا از سیاست و رفتارهای سیاسی به عنوان یک عنصر ارزشمند انسانی در همه ادیان مطرح است. باید روشنگری کنیم که پوشش از زمان خلقت بشر مطرح بوده است.

فاطمی ادامه داد: در صداوسیما ۷۰ شبکه رادیویی و تلویزیونی در استانهای کشور و ۱۴۰ شبکه رادیویی و تلویزیونی در سطح ملی و برون مرزی وجود دارد که می‌تواند در خدمت طراحان لباس باشد و آثار آنها را ترویج کند. در این حوزه برنامه‌های ترکیبی زیادی با محوریت خانواده وجود دارد. آموزش‌های خیاطی در بیشتر برنامه‌های صدا وسیما با محوریت خانواده پخش می‌شود. هم در سطح استانها و هم در سطح ملی می‌توان طراحان لباس را به برنامه‌های این شبکه‌ها دعوت کرد تا کارهای خودشان را ارائه بدهند و مردم استفاده کنند. در حوزه نمایشی تمام شبکه‌های استانی صداوسیما تولیدات نمایشی دارند که می‌توان از این فرصت برای تبلیغ لباس‌های محلی هر استان استفاده کرد. رسانه ملی ثابت کرده است روی هرموضوعی که برای فرهنگسازی تمرکز کرده است موفق بوده است.