سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "برفک" نوشته و کار جواد عاطفه، قرار است از 19 دیماه ساعت 20 در تالار سایه مجموعه تئاترشهر با بازی عاطفه پاک‌بازنیا روی صحنه رود. این اثر نمایشی در ادامه‌ کارهای پیشین جواد عاطفه درباره‌ زن و مساله‌ زنان است.

جواد عاطفه در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره ایده نگارش این نمایش و موضوع و مضمون آن گفت: ایده اولیه نگارش این نمایش از هزاران انسانی در سراسر جهان می‌آید که این روزها به مهاجرت قانونی و غیرقانونی به منظور رسیدن به شرایط و مکان زندگی بهتر فکر می‌کنند و از سویی دیگر قوانینی که در دنیا برای این مسئله وضع می‌شود.

او داستان این نمایش را اینگونه توضیح داد: زنی تنها، در آستانه چهل سالگی به دنبال اینکه در جایی که ساکن است برایش اتفاقی رخ نداده به فکر مهاجرت می‌افتد... این نمایش نگاهی یک سویه ندارد و به جامعه مبدا که روشن است و جامعه مقصد که دورنگاری ندارد و پر ابهام است، می‌پردازد.

این کارگردان تئاتر در ادامه اضافه کرد: شاید اقدام به مهاجرت از گسست‌های روانی انسان امروز باشد که در این نمایش از نگاه یک زن با مشکلات فراوانی که در جامعه مردانه و مردسالارانه‌ای که دارد، روایت می‌شود. شخصیت این زن در میان قبول شرایط فعلی و یا تغییر آن، دست و پا می‌زند. او درگیر مالیخولیا، اختلال و شخصیتی چند قطبی است.

عاطفه درباره سبک و شیوه اجرایی نمایش "برفک" عنوان کرد: به دلیل شرایط خاص به وجود آمده امروزه، این نمایش با سبک و شیوه اکسپرسیونیسم و پر کنتراست که مبنی بر بیان درونی و ذهنی است اجرا می‌شود.

او که خود طراح صحنه و لباس این نمایش است، درباره طراحی صحنه این نمایش یادآور شد: در ادامه کارهای پیشینی که به صحنه آوردم، این نمایش به سمت مینی‌مال رفته، هرچند این روزها با توجه به شرایط تئاتر امروز و بی‌چیزی دستوری که به آن وارد شده است، دکورهای آثار نمایشی به جهان مینی‌مال نزدیک شده‌اند. طراحی صحنه این نمایش در کنار عقیمی که دارد، دارای خلاقیت‌هایی نیز هست. بیشتر از طراحی صحنه به استفاده درست از آکسسوار صحنه ایمان دارم.

نویسنده و کارگردان نمایش "دده خانم" درباره طراحی صدای نمایش "برفک" اظهار کرد: "برفک" موسیقی ندارد و اتمسفر آن بر اساس اصوات ذهنی و درونی است که منجر به درک بیشتر مخاطب از نمایش می‌شود.  

جواد عاطفه در پایان صحبت‌هایش تصریح کرد: این اثر و امثال آن بر مبنای تفکر و اندیشه است و شاید زرق و برق آثاری که مورد پذیرش مخاطب عام است را نداشته باشد. این اثر به عنوان  تئاتر مستقل قطعاً قابل فهم برای مخاطب عام نیست اما امیدوارم روزی این دست از مخاطبان نیز به درکی از اینگونه آثار برسند.

مهدی فاتحی طراح پوستر و بروشور، سهند بهادری آهنگساز و طراح صدا، پانته‌آ قاسمی عکاس، پریناز بابایی دستیار صحنه، روزبه حسینی طراح نور و جواد عاطفه طراح صحنه و لباس نمایش "برفک" است.