به گزارش هنرآنلاین، به دنبال انتشار آلبوم "کنسرتو کمانچه" به آهنگسازی مهدی خیامی با اجرا و ضبط آنسامبل دیورتیمنتو به رهبری سندرو گرلی توسط انتشارات ایتالیایی استرادیواریوس، رئیس این انتشارات از شناخت موسیقی ایرانی و ساز کمانچه و تحسین رنگ صدایی این ساز سخن گفت.

روبرتو الی، رئیس انتشارات ایتالیایی استرادیواریوس در خصوص انتشار آلبوم "کنسرتو کمانچه" به آهنگسازی مهدی خیامی گفت: استرادیواریوس، انتشاراتی است که در عرصه جهانی بیش از ۳۰ سال است که فعالیت دارد و همیشه هدف اصلی و اولیه آن تلاش برای ترویج و ارائه گسترده موسیقی با تمرکز ویژه بر روی تولیدات جدید آهنگسازان جوان ایتالیایی و غیر ایتالیایی بوده است. در همین راستا پیشنهاد آنسامبل دیورتیمنتو برای انتشار موسیقیهای یک آهنگساز ارزشمند ایرانی به نام مهدی خیامی که در عین حال تحصیل کرده کنسرواتوارهای ایتالیایی و فعال در ایتالیا نیز هست، به خوبی مورد استقبال ما قرار گرفت.

وی با اشاره به جایگاه این آلبوم در کنار دیگر آثار منتشر شده استرادیواریوس افزود: برای اولین بار است که اثری از یک آهنگساز ایرانی را منتشر می‌کنیم که این خود برای ما یک فرصت و یک چالش بود که ما به سرعت از آن استقبال کردیم و به پیروزی در این راه امیدواریم چرا که به طور مفرط به ارزش این محصول اطمینان داریم. کیفیت ساختاری موسیقی و شیوه به تحقق پیوستن آن، به شدت مورد علاقه ما قرار گرفت. شیوه‌ای که جنبه‌ها و تکنیک‌های آهنگسازی اروپای مرکزی را با سبک و تمبرهای صدایی جدید ترکیب می‌کند. مطمئناً ما متقاعد هستیم که ایده‌های جدید و ویژگی‌های بیانگری خاص این آلبوم، باعث غنی شدن لیست آثار منتشر شده ما می‌شود.

روبرتو الی در ادامه درباره شناخت خود و انتشارات استرادیواریوس از موسیقی ایرانی بیان داشت: باید بپذیریم که متاسفانه شناخت ما خیلی محدود است، در حقیقت قطعه کنسرتو کمانچه، با استفاده از این ساز خاص و البته برای ما ناشناخته به طور قابل توجهی کنجکاوی ما را برانگیخت، و ما تمبر صدایی کمانچه و استفاده ویژه‌ای که مهدی از این ساز کرده را بسیار تحسین کردیم.

وی در پاسخ به اینکه چه قدر نام انتشارات بر اثر و در مقابل اثر منتشر شده به انتشارات اعتبار می‌بخشد، اظهار داشت: ما یک مجموعه کوچک هستیم که در بازار شگرف موسیقی کلاسیک فعالیم، و به خصوص در زمینه موسیقی معاصر، اما به هر حال فکر می‌کنیم به لطف سوابق تولیدات گذشته‌مان، دارای اعتبار بسیار زیادی در عرصه بین المللی هستیم و مطمئناً این محصول با ارزش، به بزرگتر شدن فهرست منتشر شده‌مان در حوزه‌ای که هنوز به طور کامل کشف نشده کمک شایانی خواهد کرد.

روبروتو الی در خصوص همکاری با شرکت نکسوس به منظور پخش آلبوم "کنسرتو کمانچه" مهدی خیامی گفت: همیشه بیشتر از قبل و خصوصاً اخیراً، سخت‌ترین قسمت کار، توزیع و پخش کردن محصولاتمان در دنیا است. ممکن است به نظر عجیب بیاید، اما در عصر اینترنت و پخش اطلاعات در سطح جهانی، موفقیت برای قابل رویت بودن و در دسترس قرار گرفتن، اصلاً کار ساده‌ای نیست. به همین دلیل پخش سی دی‌های فیزیکی و نسخه‌های دیجیتالی‌مان را به گروه نکسوس سپردیم، که یکی از رهبران مسلم در کیفیت و تعدد پخش در سطح جهانی است و به همین خاطر اطمینان داریم که بیشترین برجستگی را به این آلبوم خواهد داد.

مدیر انتشارات استرادیواریوس در خاتمه با اشاره به میزان فروش این اثر به نسبت دیگر آثار این انتشارات خاطر نشان کرد: تولید این آلبوم به طور کامل عضو لیست آثار ما هست و در نتیجه معتقدیم که این سی دی در مسیر فروش درست نسبت به تولید قبلی ما قرار گرفته است. ما توقع گزارشهای مثبت اقتصادی از این کار داریم.