سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین، این کتاب پس از درآمد با عنوان "آشنایی‌زدایی از یک شهرت؛ کدام تیمورتاش؟" از هفت فصل "هم قهرمان، هم تیمور"، "انجمن ادبی ایران و شعرخوانی در محضر بزرگان"، "روزنامه‌نگار، پاورقی‌نویس یا مصلح اجتماعی؟"، "از اشک تا خدانگهدار در رادیو تهران"، "از انوشیروان دادگر تا خوارزمی و مرجان"، "از عشق جوانی تا شب‌نشینی مرجانی"، "جاده انحرافی به زندان قصر"  تشکیل شده است. فصل آخر نیز "خدا تو را نگهدار" نام گرفته است. کتاب با بخش تصنیف‌ها به پایان می‌رسد.

در بخشی از درآمد کتاب آمده است: "هنوز هم که هنوز است شنیدن نام تیمورتاش همه را به یاد عبدالحسین تیمورتاش وزیر دربار پهلوی اول می‌اندازد. حدود 8 دهه از قتل تیمورتاش در زندان قصر می‌گذرد. در این 8 دهه تیمورتاش‌های دیگری هم در عرصه‌های سیاسی، فرهنگی و هنری ظهور کرده‌اند اما هرگز نتوانسته‌اند نامی هم‌پای عبدالحسین به دست بیاورند. این در درجه نخست از اهمیت جایگاه و تاثیر عبدالحسین تیمورتاش حکایت دارد اما این به معنای بی‌اهمیتی سایرین نیست ایرج هم یک تیمورتاش بود اما این تیمورتاش بودن او را در سایه شهرت عموی بزرگش نگه داشت. کودکی و چه بسا همه عمرش در سایه عمو گذشت و جوانی‌اش در سایه عمه‌ای که در پزشکی نامدار بود و عموزاده‌هایی که به منبع شهرت فامیل نزدیک‌تر از او بودند. اما او در حوزه فعالیت‌های خود آثار ماندگاری خلق کرده است".

در ادامه نوشته شده: "ترانه‌سرایی است که کمتر از او شنیده‌ایم در جوانی از هنرمندان انجمن ادبی ایران بود که بزرگان شعر و ادبیات معاصر در آن گردهم می‌آمدند، در جوانی روزنامه‌نگاری را تجربه کرد و هم‌زمان ترانه‌سرای رادیو شد و با بسیاری از خوانندگان مشهور عصر خود همکاری کرد. همکاری موثری که آثار ماندگاری را به تاریخ موسیقی ایران هدیه کرده است. تمام عمر معلم بود و بسیاری از نوجوانانی که در فاصله سال‌های 1325 تا 1359 درس فیزیک و شیمی خوانده‌اند شاگران او بوده‌اند. ایرج تیمورتاش بیش از هر چیز خود را معلم می‌دانست و عاقبت، وقتی راه تدریس به رویش بسته شد، در تنهایی تکید و در کنج عزلت جان سپرد. حدود 6 دهه زندگی کرد و بیش از سه دهه از مرگش می‌گذرد".

همچنین در بخشی از فصل آخر با عنوان "خدا تو را نگهدار" آمده است: "تیمورتاش در تمام عمر، قربانی شهرت خانوادگی و جاه‌طلبی نداشته‌اش بود که در سایه فراموشی روزگار می‌گذارند. او در تمام سال‌های زندگی‌اش تنها زندگی کرد و در این تنهایی، هم‌چون جوان مسلول آسایشگاه شاه‌آباد در قصه رویا چشم انتظار مرگی زودرس نشسته بود. مرگی که سرانجام او را به کام خود کشید".  

در ادامه عنوان شده است: "با این همه او نیز مثل بسیاری دیگر از هنرمندان گمنام معاصر، در زندگی خیلی‌ها از جمله شاگردانی که تربیت کرد و فرزندانی که تنها امید زندگی‌اش بودند تداوم دارد. پسرش فریبرز می‌گوید: من الان پنجاه و پنج ساله‌ام و از این پنجاه و پنج سال، سی و چند سالش را بدون پدرم گذرانده‌ام. اما بابا آنقدر در زندگی من موثر بوده و آنقدر چیزهای ساده عجیب از او در خاطرم هست که هر روز به بهانه‌ای یادش می‌کنم. مخرج مشترک همه این خاطره‌ها این است که چقدر این آدم استثنایی، باهوش و جلوتر از زمان و مکانی که در آن زندگی می‌کرد بود و چقدر حیف شد. بابا یکسری استعداد و هوش داشت که او را از دیگران متمایز می‌کرد، از طرف دیگر خیلی شوخ و بانمک بود، جوری که در هر جمعی محوریت پیدا می‌کرد".

سپس ادامه می‌دهد: "آدمی بود که در 6 ماهگی پدرش فوت کرده، با آن شرایط بزرگ شده و بدون هیچ تمرین حرفه‌ای موضوعات مشکلی مثل فیزیک و شیمی را آنقدر خوب یاد گرفته که بتواند تدریس کند. در ضمن استعداد و ذوق هنری داشته، آنقدر که در سن کم شروع کند به شعر گفتن، در حدی که بیاید با مشهورترین خوانندگان آن موقع همکاری کند. بعد خودش برود زبان فرانسوی را در حد بسیارعالی یاد بگیرد که بتواند صحبت کند. یادم هست وقتی در فراسه با خانواده‌ای فرانسوی زندگی می‌کردم و بابا زنگ زد و صحبت کرد، گفتند پدرت چقدر زبانش خوب است. یک آدم این‌طوری حیف می‌شود که آنقدر زود و در غربت و تنهایی از بین می‌رود، حیف است واقعا حیف".

در بخشی از همین فصل می‌خوانیم: "تا امروز، یعنی سی و سه سال پس از درگذشت ناگهانی ایرج تیمورتاش تاریخ مکتوب موسیقی ایران درباره او سکوت پیشه کرده است، هم دوره‌ای‌هایش کمتر از او یاد کرده‌اند و بنابراین کمتر کسی از نسل جدید، ردپای او را در موسیقی ایران به جا می‌آورد، اما ایرج تیمورتاش نیز مثل هر شاعر و ترانه‌سرایی هر روز با هر بار شنیده شدن ترانه‌هایش، در لابه‌لای واژه‌ها و نغمه‌هایی که با یادگار گذاشته و هنوز هم طراوت و تازگی گذشته را دارند، رازهای خلوت پنجاه وچند ساله خود را بازخوانی می‌کند. خلوت خاکستری و مرگبار ایرج تیمورتاش معلم، ترانه‌سرا و درویش ساده‌دلی که زندگی با او سر ناسازگاری داشت".

کتاب "ترانه‌های تیمورتاش" با زیرعنوان زندگی و زمانه ایرج تیمورتاش نوشته امید ایران‌مهر در شمارگان 500 نسخه و با قیمت 36هزارتومان توسط انتشارات خط و طرح با ضمیمه تصویر روانه بازار کتاب شده است.

کتاب ترانه های تیمورتاش