سرویس مد و لباس هنرآنلاین: دومین همایش کارشناسان مد و لباس استان‌ها و رؤسای اداره هنری ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سراسر کشور، چهارشنبه پنجم دی‌ماه در تالار اجتماعات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

این جلسه به ریاست حمید قبادی دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، میزبان کارشناسان مد و لباس و امور استان‌های کل کشور در راستای طرح مشکلات و کاستی‌ها و ارائه راهکارهای برای مرتفع ساختن موانع موجود بر سر راه رشد و توسعه فرهنگ پوشش اسلامی ایرانی و احیای لباس اقوام ایرانی بود.

همچنین نمایندگانی از بخش‌های مختلف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان صداوسیما به پرسش‌های مطرح از سوی نمایندگان استانی پاسخ دادند.

سید محمد مجتبی حسینی معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در ابتدای این جلسه حضور پیدا کرد.

در این گزارش، به شکلی اجمالی به مباحث مطرح در دومین همایش کارشناسان مد و لباس استان‌ها و رؤسای اداره هنری ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سراسر کشور اشاره می‌شود:

مد و لباس محدود به پوشش ظاهری افراد نیست و باید تلاش کرد به شکلی جدی و اساسی به این موضوع پرداخته شود.

طراحی، نحوه ارائه طراحی، ترویج و توسعه فعالیت‌های عرصه مد و لباس و توجه به بهره‌برداران از مهمترین عناصر این حوزه هستند.

طراحان لباس در سراسر کشور باید در مسیر رسالت‌ها و اهداف انقلاب اسلامی ایران منطبق با شرایط روز حاکم بر جامعه حرکت کنند.

باید قدر داشته‌هایمان در حیطه پوشش اقوام ایرانی را بدانیم و به دلیل نقش اثرگذار رسانه ملی در برنامه‌سازی توسط رسانه ملی به این بخش توجه ویژه شود.

ذهن مخاطبان را باید از رفتارهای سیاسی در امر توجه به موضوع عفاف و حجاب دور کرد.

بالغ بر 140 شبکه رادیویی و تلویزیونی در داخل و خارج از کشور در راستای برنامه‌سازی برای خدمت به عرصه مد و لباس تلاش کنند.

مسابقات حضوری با موضوعات مرتبط با مد و لباس در استان‌های مختلف برپا و از شبکه‌های تلویزیونی استانی پخش شود.

توجه به لباس کودکان و نوجوانان به عنوان زمینه‌ساز برای رفتار آینده آن‌ها از ضروریات است.

همزمان با چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی ایران، نه تنها آنگونه که باید به تبلیغ و ترویج مد اسلامی ایرانی به شکل اصولی از مسیر رسانه‌ها نپرداخته‌ایم که در مواردی نسبت به فعالیت رسانه‌های خارجی پس‌رفت هم داشته‌ایم.

نمایندگان رسانه ملی در جلسات کارگروه‌های هنری ادارات کل ارشاد استان‌ها حضور به هم رسانند.

دومین همایش تخصصی کارشناسان حوزه مد و لباس استان‌های سراسر کشور

صداوسیما تلاش کند که پیوند دهنده میان دستگاه‌های مختلف نظام به ویژه در عرصه فرهنگ و هنر باشد.

مدیران کل اداره ارشاد استانی به شکلی هوشمندانه و کارشناسانه، جزئیات بخش‌های تابع همچون کارشناسی مد و لباس را مورد توجه قرار دهند.

باید کمک کرد که فعالیت کارشناسان مد و لباس استان‌ها آراسته‌تر شود.

اجرای طرح پوشیدن لباس‌های محلی در میان کارمندان استان‌های مختلف مورد توجه قرار گیرد. در این بهش از استان کردستان و هرمزگان به عنوان یکی از پیشگامان اجرای این طرح تقدیر شد.

مد و لباس در جریان اقتصاد فرهنگ و هنر قرار دارد و همچنین جلوه‌های ارزشی این عرصه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

ترجیح این است که کارشناسان مد و لباس استان‌ها دارای تحصیلات مرتبط با این عرصه باشند البته تجربیات این افراد در ارائه احکام نقش مؤثری ایفا می‌کند.

وضعیت استخدام کارشناسان امور هنری در ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها مورد بررسی قرار گرفته و در این راستا آزمون‌های استخدامی برگزار شده است.

در صورت امکان، برای کارشناسان هنری ادارات که وظیفه کارشناسی مد و لباس استان‌ها را بر عهده دارند، مزیت‌هایی همچون اضافه کار در نظر گرفته شود.

موضوع تبیین و تثبیت جایگاه کارشناسان مد و لباس استان‌ها با پست‌های استخدامی و سازمانی مورد توجه بخش‌های ذیربط قرار گیرد.

موضوع مد و لباس بخشنامه‌ای و دستوری نیست و دراین مسیر تغییر نگرش در پوشش افراد به راحتی امکان‌ ندارد.

حوزه مد و لباس تلفیقی از سه عرصه هنر، روانشناسی و جامعه‌شناسی است.

یکی از برنامه‎‌های جدی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، توجه ویژه به ظرفیت‌های فرهنگی و هنری کشور بوده که حوزه مد و لباس نیز در این بخش قرار می‌گیرد.

پیشنهاد انجمن طراحان مد و لباس استان‌ها مطرح شد.

به واسطه تفاهم نامه میان ریاست برنامه و بودجه و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بالغ بر 20 هزار شغل در حوزه فرهنگ و هنر پیش‌بینی شده است.

طرح گذر فرهنگ و هنر در شهرهای مختلف اجرا شده و با تداوم اجرای این طرح، فضای مناسبی برای تجمع اصناف عرصه مد و لباس و انجام فعالیت‌های فرهنگی و هنری ایجاد خواهد شد.

این جلسه از ساعت 9 صبح تا 5 عصر ادامه دارد و مصوبات آن به زودی از سوی روابط عمومی کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور اعلام می‌شود.