سرویس سینمایی هنرآنلاین: فیلم ابرقهرمانی "آکوامن" (Aquaman) از شرکت برادران وارنر در اولین آخر هفته اکران در بازار آمریکای شمالی، از جمعه تا یکشنبه در 4125 سینما 67.4 میلیون دلار به دست آورد و به راحتی فیلم پیروز هفته پیش از آغاز تعطیلات کریسمس لقب گرفت.

در همین حال، در روز یکشنبه مجموع درآمد حاصل از فروش فیلم‌ها در آمریکای شمالی از ابتدای سال 2018 تاکنون، از رقم رکوردشکن 11.383 میلیارد دلار در سال 2016 عبور کرد. این عدد تا 31 دسامبر می‌تواند به 11.8 میلیارد دلار برسد.

به گزارش هالیوود ریپورتر، به لطف موفقیت تجاری "آکوامن" و دو فیلم "مری پاپینز بازمی‌گردد" (Mary Poppins Returns) و "بامبلبی" (Bumblebee)، مجموع فروش فیلم‌ها در تعطیلات آخر هفته، تقریباً برابر با سال گذشته همین هفته بود که "جنگ‌های ستاره‌ای: آخرین جدای" فاتح گیشه‌های فروش شد. هرچند هر سه فیلم روی هم نتوانستند به پای "آخرین جدای" برسند.

"آکوامن" پیش از اکران در سینماهای آمریکای شمالی از دو هفته قبل در سطح بین‌المللی روی پرده رفت. مجموع فروش فیلم در بازار خارج از آمریکا 410.7 میلیون دلار شده و با حساب فروش فیلم در ایالات متحده و کانادا مجموع فروش جهانی آن 482.8 میلیون دلار شده است.

این فیلم را جیمز وان کارگردانی کرده است و جیسن موموآ در آن نقش آرتور کوری / آکوامن را بازی می‌کند. امبر هرد، ویلم دافو، پاتریک ویلسن و دولف لاندگرن دیگر بازیگران "آکوامن" هستند. در خلاصه داستان فیلم آمده است: آرتور کوری متوجه می‌شود وارث قلمرو زیرِ آبی آتلانتیس است. او باید مردمش را در برابر برادر ناتنی‌اش – که به دنبال اتحاد هفت قلمرو زیرِ آبی در برابر دنیای روی آب است - رهبری کند و در دنیا در قالب یک قهرمان ظاهر شود.

"آکوامن" از روی یکی از شخصیت‌های دی‌سی کامیکس به همین نام ساخته شده است. این شخصیت پیش از این در دو فیلم "بتمن در برابر سوپرمن: ظهور عدالت" (2016) و "لیگ عدالت" (2017) حضور داشت و برای اولین بار است در یک فیلم بلند داستانی، شخصیتی محوری دارد.

فیلم موزیکال "مری پاپینز بازمی‌گردد" از شرکت دیزنی با 22.2 میلیون دلار فروش در 4090 سینما در رده دوم جدول قرار گرفت و فیلم اکشن و "بامبلبی" (Bumblebee) از شرکت پارامونت با 21 میلیون دلار فروش در 3550 سینما جایگاه سوم را به خود اختصاص داد.

امیلی بلانت در "مری پاپینز بازمی‌گردد" نقش دایه جادویی را بازی می‌کند. این فیلم دنباله فیلم کلاسیک "مری پاپینز" (1964) با بازی جولی اندروز است. داستان 20 سال بعد از ماجراهای فیلم اول روی می‌دهد و با الهام گرفتن از قصه‌های کودکانه پی. ال. تراورس، ادامه ماجراهای دایه جادویی با خانواده بنکس را مورد توجه قرار می‌دهد. مایکل و جین بنکس بزرگ شده‌اند و در غم از دست دادن یکی از عزیزانشان هستند. پاپینز با کمک دوست خود جک (لین-مانوئل میراندا) به کمک خانواده می‌آید.

مریل استریپ، کالین فرث، آنجلا لنزبری، امیلی مورتیمر، جولی والترز و بن ویشاو دیگر بازیگران "مری پاپینز بازمی‌گردد" به کارگردانی راب مارشال هستند. دیک وان دایک که در فیلم اول مقابل اندروز نقش‌آفرینی کرد در فیلم جدید نقشی کوتاه دارد.

دیوید مگی، جان دی‌لوکا و مارشال فیلمنامه را از روی قصه‌های تراورس نوشته‌اند.

والت دیزنی در 1961 آن‌قدر مشتاق بود که "مری پاپینز" را بسازد که دو هفته وقت صرف کرد تا تراورس را راضی کند حقوق ساخت کتابش را به او بدهد. وقایع پشت صحنه این تلاش موضوع فیلم "نجات آقای بنکس" به کارگردانی جان لی هنکاک شد که سال 2013 روانه سینماها شد. تام هنکس در فیلم نقش دیزنی را بازی کرد.

"مری پاپینز" با بازی اندروز و وان دایک درباره یک دایه است که در انگلستان پیش از جنگ جهانی اول برای کار پیش خانواده غمگین یک بانکدار می‌رود. "مری پاپینز" یک فیلم بسیار موفق از کار درآمد و در دنیا 100 میلیون دلار فروخت. فیلم برنده پنج جایزه اسکار از جمله اسکار بهترین بازیگر زن برای اندروز شد و جوایز اسکار بهترین موسیقی، ترانه ("Chim Chim Cher-ee")، تدوین و جلوه‌های تصویری ویژه را هم دریافت کرد.

دیزنی در چند سال اخیر با تولید نسخه‌های زنده از انیمیشن‌های کلاسیک مانند "آلیس در سرزمین عجایب" و "سیندرلا" به موفقیت‌های فراوان دست پیدا کرده است. اکنون این شرکت فیلم‌های زنده کلاسیک خود را مورد توجه قرار داده است.

راب مارشال سابقه برداشت سینمایی از نمایش‌های موفق در موزیکال و تبدیل آن به فیلم‌های سینمایی موفق را در کارنامه دارد. "در جنگل" در 2014 نه تنها در دنیا 199 میلیون دلار فروخت، بلکه یک نامزدی اسکار دیگر برای مریل استریپ به همراه داشت.

مارشال برای موزیکال "شیکاگو" (2002) نامزد اسکار بهترین کارگردان شد. فیلم او نامزد 13 جایزه اسکار بود و در نهایت شش اسکار از جمله جایزه بهترین فیلم را دریافت کرد. "خاطرات یک گیشا"، "نه" و "دزدان دریایی کارائیب: روی امواج بیگانه" از دیگر فیلم‌های اوست.

"مری پاپینز بازمی‌گردد" در سطح بین‌المللی نیز در 17 بازار 20.3 میلیون دلار فروخت و فروش جهانی خود را به 52.1 میلیون دلار رساند.

پروژه 137 میلیون دلاری"بامبلبی" اسپین‌آف سری فیلم‌های "ترانسفورمرز" است. هیلی استاینفلد و جان سینا در این فیلم به کارگردانی تراویس نایت بازی می‌کنند که با استقبال فراوان منتقدان روبرو شده و در وبسایت راتن تومیتوز 94 درصد نظر مثبت آن‌ها را کسب کرده است. داستان بر بامبلبی یکی از شخصیت‌های ترانسفورمرز متمرکز است. داستان در 1987 روی می‌دهد. بامبلبی هنگام فرار به یک زباله‌دانی در یک شهر ساحلی کوچک در کالیفرنیا پناه می‌برد. از سوی دیگر، چارلی که تازه 18 ساله شده و به دنبال جایگاه خود در دنیاست با بامبلبی روبرو می‌شود و... "بامبلبی" در بازار بین‌المللی نیز 31.1 میلیون دلار به دست آورد و مجموع فروش جهانی خود را به 52.1 میلیون دلار رساند.

تماشاگران در وبسایت سینمااسکور به هر سه فیلم "آکوامن"، "مری پاپینز بازمی‌گردد" و "بامبلبی" درجه A- داده‌اند.

فیلم انیمیشن "اسپایدرمن: در اسپایدرورس" (Spider-Man: Into the Spider-Verse) از شرکت سونی پیکچرز ریلیزینگ در دومین آخر هفته اکران 16.7 میلیون دلار فروخت و در رده چهارم قرار گرفت.

این انیمیشن کامپیوتری به کارگردانی پیتر رمزی، رابرت پرسیکتی جونیر و رادنی راتمن از روی مایلز مورالس / اسپایدرمن یکی از شخصیت‌های مارول کامیکس ساخته شده است. داستان در اسپایدرورس، جایی شامل دنیاهای متفاوت روی می‌دهد. مایلز مورالس به عنوان اسپایدرمن دنیای واقعی خود، برای متوقف کردن چیزی که تهدیدی برای تمام واقعیت است، راهش با همتاهای خود در دنیاهای دیگر یکی می‌شود. شامیک مور، جیک جانسن، هیلی استاینفلد، ماهرشالا علی، لیلی تاملین و لئو شرایبر جزو صداپیشه‌های "اسپایدرمن: در اسپایدرورس" هستند.

فیلم جنایی "قاچاقچی" (The Mule) به کارگردانی، تهیه‌کنندگی و بازی کلینت ایستوود نیز در دومین آخر هفته اکران 9.3 میلیون دلار فروش داشت و فهرست پنج فیلم اول هفته را کامل کرد. مجموع فروش داخلی فیلم 35 میلیون دلار شده است.

"قاچاقچی" از روی مطلبی از نیویورک تایمز نوشته سام دالنیک ساخته شده و داستان واقعی مردی است که سابقه حضور در جنگ کره را دارد و در 90 سالگی می‌پذیرد به عنوان قاچاقچی مواد مخدر برای کارتل سینالوئا کار کند. بردلی کوپر، لارنس فیشبرن، مایکل پنیا، دایان ویست و اندی گارسیا از دیگر بازیگران "قاچاقچی" هستند. این اولین پروژه بازیگری ایستوود از " Trouble with the Curve" در 2012 است و برای اولین بار بعد از "گران تورینو" در 2008 در فیلمی به کارگردانی خودش بازی کرده است.

این هفته دو فیلم جدید دیگر روی پرده سینماها رفتند: کمدی رمانتیک "Second Act" از شرکت اس‌تی‌ایکس‌فیلمز با بازی جنیفر لوپز و "به مارون خوش آمدید" (Welcome to Marwen) از شرکت‌های یونیورسال و دریم‌ورکس با بازی استیو کارل.

پروژه 16 میلیون دلاری "Second Act" تا حدی کمتر از انتظار ظاهر شد و با 6.5 میلیون دلار فروش در 2602 سینما رده هفتم جدول را به خود اختصاص داد. این فیلم به کارگردانی پیتر سیگال درباره کارمند یک فروشگاه بزرگ است که تصمیم می‌گیرد معنای تازه‌ای به زندگی‌اش بدهد. منتقدان از فیلم استقبال نکرده‌اند و تماشاگران در سینمااسکور به آن درجه B+ داده‌اند.

کمدی درام "به مارون خوش آمدید" به کارگردانی رابرت زمه‌کیس با 2.4 میلیون دلار فروش در 1911 سینما شروعی ناامیدکننده داشت. داستان فیلم درباره قربانی یک حمله وحشیانه است که برای بهبود حال خود، یک روش درمانی منحصر‌به‌فرد و زیبا پیدا می‌کند.

در حوزه نمایش محدود، ملودرام سیاه و سفید "جنگ سرد" (Cold War) به کارگردانی پاول پاولیکوفسکی که یکی از رقبای مطرح فصل جوایز سینمایی است در سه سینما 55.727 هزار دلار فروخت. این فیلم اولین بار در دنیا امسال در بخش مسابقه رسمی هفتاد و یکمین جشنواره کن روی پرده رفت و فیلمساز بریتانیایی متولد ورشو به خاطر آن جایزه بهترین کارگردان را برد.

پاولیکوفسکی 60 ساله در 2015 برای فیلم سیاه و سفید "ایدا" برنده جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان شد که تنها جایزه لهستان در این بخش تاکنون است. "جنگ سرد" نیز امسال به نمایندگی از لهستان در اسکار رقابت می‌کند.

جدول فروش فیلم‌ها در ایالات ‌متحده و کانادا (21 تا 23 دسامبر 2018)

 

رتبه

عنوان فیلم

فروش جمعه تا یکشنبه (میلیون دلار)

تعداد سالن

متوسط فروش در هر سینما (دلار)

مجموع فروش (میلیون دلار)

بودجه (میلیون دلار)

هفته اکران

1

"آکوامن"

67.4

4125

16.339

72.1

-

1

2

"مری پاپینز بازمی‌گردد"

22.2

4090

5.436

31

-

1

3

"بامبلبی"

21

3550

5.915

21

135

1

4

"اسپایدرمن: در اسپایدرورس"

16.7

3813

4.380

65

90

2

5

"قاچاقچی"

9.3

2656

3.746

35

50

2

6

"گرینچِ دکتر سوس"

8.1

2780

2.942

253.2

757

 

7

"Second Act"

6.5

2607

2.494

6.5

16

1

8

"رالف اینترنت را خراب می‌کند"

4.5

2495

1.843

162

175

5

9

"به مارون خوش آمدید"

2.3

1911

1.234

2.3

39

1

10

"ماری ملکه اسکاتلند"

2.2

795

2.818

3.5

-

3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

علی افتخاری