سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "ایستگاه ابری" به نویسندگی و کارگردانی علیرضا کلاهچیان از 27 آذر ماه ساعت 18:30 در پلاتو اجرای مجموعه تئاترشهر روی صحنه است. بازیگران این اثر نمایشی وحید آقاپور و مهدی حاجیان هستند. علیرضا کلاهچیان با این اثر نمایشی نخستین تجربه حرفه‌ای کارگردانی در عرصه تئاتر را پشت سر می‌گذارد. او تاکنون تله‌تئاترهایی چون "ماه و چاه" و "یک وعده صبحانه" را کارگردانی کرده است.

علیرضا کلاهچیان در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره روند شکل‌گیری نمایش "ایستگاه ابری" گفت: این نمایشنامه سال‌ها پیش نوشته شده بود و با عنوان "پرواز بر فراز ابرهای تاریک" به عنوان یکی از آثار برگزیده تئاتر دانشجویی چاپ و منتشر شد. پس از سال‌ها احساس کردم با توجه به نابسامانی و بغرنج بودن جامعه جهانی این نمایشنامه همچنان حرف‌هایی برای گفتن دارد.  

او ضمن اشاره به اینکه مضمون این نمایشنامه درباره پایان نیافتن جنگ است، عنوان کرد: در اجرای این اثر نمایشی، نام آن را عوض کردم و تغییراتی در متن اولیه نمایشنامه نیز صورت گرفت.

این کارگردان با بیان اینکه تمرینات نمایش حدود سه ماه به صورت فشرده به طول انجامید، درباره سبک و شیوه اجرایی نمایش "ایستگاه ابری" خاطرنشان کرد: نمایشنامه "ایستگاه ابری" کمدی فانتزی است اما درونمایه‌ تلخی دارد و در واقع متن کمدی سیاه است و در عین حال شخصیت‌ها کاملاٌ فانتزی هستند. نمایشنامه زمان و مکان خاص ندارد و بیشتر محتوای موردنظر شخصیت‌ها اهمیت دارد.

کلاهچیان در ادامه افزود: شیوه اجرایی چه در متن و چه در کارگردانی پاره پاره است که این تکه‌ها کلیتی را می‌سازد. این نمایش دارای مجموعه‌ای از موتیف‌هاست که موضوعی کلان را عنوان می‌کند.

او درخصوص طراحی صحنه این نمایش یادآور شد: سعی‌مان بر این بوده تا طراحی صحنه مینی‌مال و کمینه‌گرایی داشته باشیم و بیشتر به سمت فضاسازی رفته‌ایم. دکور ثابت نداریم و با اشیا و آکسسوار نمایش را برجسته کنیم. این نمایش دارای مکانی فانتزی به منظور استقرار شخصیت‌هاست.

علیرضا کلاهچیان درباره موسیقی "ایستگاه ابری" اظهار کرد: موسیقی نمایش انتخابی است و بیشتر به منظور فضاسازی کاربرد دارد و سعی شده موسیقی به تکه تکه کردن فضای نمایش کمک کند.

در خلاصه داستان نمایش "ایستگاه ابری" آمده است: یک خلبان جنگی و یک خلبان پستی در جایی گرفتار شده‌اند...

دیگر عوامل این نمایش عبارتند از: طراح صحنه: سینا ییلاق بیگی، طراح نور: رضا خضرایی، طراح لباس: سروناز امیدی، طراح گریم: بهمن صنیعی، طراح پوستر: صبا موسوی، برنامه‌ریز و دستیار: الهه افخمی، دستیار کارگردان: سعید برجعلی، عکاس: شیرین جهانزاده و دستیاران طراح صحنه: لیلا طاهری و یاسمین حریریان.

علاقمندان می‌توانند بلیت این نمایش را از سایت تیوال تهیه کنند.