سرویس استان‌های هنرآنلاین: مژگان قدوسی، دبیر بخش نگارخانه‌های یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، در نشست مدیران نگارخانه‌های استان فارس در شیراز گفت: نگارخانه‌های برگزیده ٧ استان، همگام با برترین نگارخانه‌های تهران، در بخش ویژه برترین نگارخانه‌های کشور که به نمایشگاه بزرگی از آثار هنرمندان مرتبط آن‌ها اختصاص یافته است، شرکت خواهند کرد.

قدوسی دلیل انتخاب این استان‌ها را رویکرد فعالانه‌تر آن‌ها در بخش نگارخانه‌های خصوصی دانست و استان فارس را در میان آن‌ها پس از تهران متمایز معرفی کرد، به گونه‌ای که حتی در تهران برخی از بهترین نگارخانه‌ها و هنرمندان آن‌ها شیرازی هستند.

در ادامه هادی ورشویی ضمن تأکید بر فعالیت قابل توجه بخش خصوصی در استان فارس، فضای در نظر گرفته شده برای نگارخانه‌های فارس را به نسبت نگارخانه‌های فعال استان، ناکافی دانست و درخواست اختصاص فضای بیشتر به این مراکز را ارائه کرد.

در این نشست، کوشیار ضیایی، کارشناس هنری و مسئول نگارخانه‌های فارس، ضمن بیان این نکته که در ٣ سال اخیر توجه ویژه‌ای به بخش خصوصی داشته‌ایم، گفت: برای نخستین بار پس از انقلاب، فعالیت مراکز نمایشگاهی  بخش خصوصی از دولتی پیشی گرفته است.

ضیایی ضمن به حق دانستن درخواست افزایش فضای در اختیار استان ادامه داد: از ابتدای صدور مجوز نگارخانه در فارس تا کنون ٨٠ مجوز صادر شده که هم اکنون ٣٥ مجوز آن فعال‌اند که از این میان می‌توان ١٥ مرکز را دائماً فعال دانست که رویکردی حرفه‌ای به کار خود دارند.

کارشناس هنرهای تجسمی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس اضافه کرد: نظر به اعلام اداره کل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر برگزاری نشستی با نگارخانه‌های برتر استان، ترجیح دادیم با توجه به عدم تعیین معیارهای لازم جهت تفکیک کیفی این مراکز، از تمام نگارخانه‌ها برای حضور در این نشست دعوت کنیم و این امکان را برای حضور همه آن‌ها در این عرصه فراهم کنیم.

وی افزود: با این وجود قطعاً افرادی امکان حضور و ارائه آثار خود را در این رویداد ملی خواهند یافت که در این زمینه فعالیت مستمر داشته و از تجربه کافی طی دوران فعالیت خود برخوردار شده باشند. از این رو نظر دست اندرکاران جشنواره جهت حضور برترین‌ها و کسب کیفیت لازم برای حضور در اکسپو تأمین خواهد شد.

ضیایی با اشاره به این نکته که اصلی‌ترین کارکرد نگارخانه‌ها ورود به عرصه فروش آثار هنری و کسب موفقیت بیشتر در این وادی و تلاش برای معرفی قوی‌تر هنرمندان استان است، نسبت به دادن نقش فعالانه‌تر به نگارخانه‌ها از طرف دست‌اندرکاران ابراز خشنودی کرد.

وی خاطرنشان کرد: پیشنهاد می‌کنم که مدیران این مراکز از فرصت حاصل شده جهت برقراری ارتباط قوی‌تر با مراکز اصلی اقتصادی هنری استفاده کنند؛ چرا که این کار به نگارخانه داری در استان به عنوان حرفه‌ای مولد که می‌تواند به اقتصاد هنرمندان هنرهای تجسمی کمک شایانی نماید، توسعه هنرهای تجسمی را نیز زمینه‌ساز باشد.

در پایان از میان حاضرین، ١٢ نگارخانه تار و پود، سرو ناز، هان، جم، ارغوان، آشنا، به نگار، سی راه، هنر شیراز، آب، نارنج و مهستان  آمادگی خود را برای حضور در این اکسپو اعلام کرد. همچنین حاضرین نگارخانه سرو ناز را به عنوان نماینده‌ای از میان خود جهت جمع‌آوری، ارسال و حضور در غرفه‌های اختصاص داده شده استان برگزیدند و نگارخانه‌های آشنا و جم نیز جهت همراهی و کمک در برگزاری نمایشگاه و نمایندگی استان با سرو ناز همراه شدند.

لازم به ذکر است این جشنواره فروش از ١١ تا ٢٥ بهمن ماه جاری در باغ موزه قصر تهران برگزار خواهد شد.

الهه بهرامی