سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین، محمدرضا یوسفی نویسنده کودک و نوجوان، درباره آثاری که در دست چاپ و نشر دارد به هنرآنلاین، گفت: کتاب "داستانک‌های شاهنامه" مجموعه 30 داستانک یک صفحه‌ای با پرسوناژهای شاهنامه است که به ضمیمه تصویر برای عموم مخاطبان منتشر خواهد شد. همچنین رمان تخیلی "آتور الهه جنگل" را برای نوجوانان نوشته‌‌ام که ساختار آن به داستان‌های فولکوریک کهن، عصری که انسان‌ها گله‌ای زندگی می‌کردند، برمی‌گردد.

او با این توضیح که کتاب "باد نامه‌ها را می‌برد" را آماده انتشار دارم، افزود: این اثر سرگذشت طنزآمیز یک پستچی است که به جای آن‌که نامه‌ها را به دست مردم برساند به باد می‌سپارد.

به گفته یوسفی، سه کتاب "داستانک‌های شاهنامه"، "آتورالهه جنگل" و "باد نامه‌ها را می‌برد" توسط انتشارات ویژه نشر منتشر خواهند شد.

او با بیان این که رمان "عکس یادگاری بگیریم" را برای نوجوانان نوشته و توسط انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به چاپ می‌رسد، تصریح کرد: این رمان مستند است و داستانی سیال ذهنی دارد. موضوع آن به بچه‌های کانون اصلاح و تربیت، بچه‌های بد سرپرست و بی سرپرست برمی‌گردد.

یوسفی که مدت‌هاست وقت خود را صرف بازآفرینی داستان‌های شاهنامه‌ها برای کودکان و نوجوانان کرده، درباره این مجموعه اظهارداشت: تاکنون از مجموعه شاهنامه‌ها برای نوجوانان 30 کتاب منتشر شده و 37 جلد آن نوشته شده و آماده انتشار است. 56 عنوان شاهنامه نیز برای کودکان به چاپ رسیده و باقی مجلدات آن به ترتیب منتشر خواهند شد. ناشر این کتاب‌ها خانه ادبیات است.

او درباره محتوای "مجموعه رمان‌های شاهنامه‌ها" برای نوجوانان، گفت: این مجموعه بازآفرینی ملهم از شاهنامه فردوسی است. هر فردی این کتاب‎ها را بخواند با داستان‌های اپیزودی به هم پیوسته روبرو می‌شود که در شاهنامه منفک هستند. شخصیت‌ها در زنجیره اسطوره تاریخی به هم متصل می‌شوند. با نوشتن این مجموعه رمان‌ها، خلاهای داستانی شاهنامه را پر کرده‌ام و آن گسیختگی که در شاهنامه وجود دارد در مجموعه رمان‌های شاهنامه از بین رفته است. اما در مجموعه شاهنامه برای کودکان، داستان‌ها به لحاظ موضوعی وابسته نیستند و فقظ انتخاب و بازآفرینی شده‌اند.

یوسفی با تاکید بر این که در مجموعه شاهنامه‌ها، روایت و عناصر ساختاری داستان‌های شاهنامه دراماتیزه شده‌اند، افزود: ممکن است با ساختار دراماتیک، این مجموعه به دوران معاصر نیز برسد. هنگام نوشتن از امکانات ادبیات معاصر، فولکلور و اسطوره بهره می‌برم.

به تازگی رمان "وقتی تاریخ آلزایمر می‌گیرد" و "الف مثل ایران" به قلم یوسفی به چاپ رسیده‌اند.

رمان "وقتی تاریخ آلزایمر می‌گیرد" با خلق چند روایت به بیان یک داستان تاریخی، در 21 فصل که راویان آن متفاوت‌اند زندگی آذری‌هایی را نقل می‌کند که با ورود روسیه به ایران دست‌خوش تغییرات اقتصادی، عاطفی و امنیتی می‌شوند. این کتاب که همراه با متن ترانه‌های محلی آذری و ترجمه فارسی آن از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان روانه بازار نشر شده است.

کتاب "الف مثل ایران" نیز رمانی مختص نوجوانان است که توسط انتشارات ویژه نشر به چاپ رسیده است.

"نامه‌هایى به آقاغوله"، "بچه‌هاى خاک"، "عاشقانه‌هاى‌ شاهنامه"، "چه اسم قشنگى، ستاره!"، "وقت قصه مرا صدا کن"، "گردنبد همدم"، "فوتبالیست‌ها"و "انارى‌ها" از جمله آثار منتشر شده این نویسنده به شمار می‌آیند.