سرویس تجسمی هنرآنلاین: پنجمین جشنواره انجمن هنرمندان خودآموخته در موزه ملی ایران برگزار شد. علی عزتی موسس انجمن هنرمندان خودآموخته در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره نحوه شکل‌گیری این انجمن گفت: نیاز به تاسیس این انجمن از جایی احساس شد که فکر کردم هنرمندان خودآموخته به اندازه کافی دیده نمی‌شوند و ممکن است به زودی فراموش شوند. ما تلاش کردیم نگهبان این نوع از هنر باشیم و افرادی را که به واسطه نوعی برانگیختگی خاص، آثاری سرشار از خلاقیت و نوآوری خلق می‌کنند، معرفی و حمایت کنیم.

او با بیان اینکه این افراد هیچ آموزشی ندیده‌اند افزود: بیشتر آنها بالای 60 سال سن دارند و بی‌سواد هستند. اگرچه هنر آکادمیک جایگاه مهمی در دنیا دارد اما این آموزش‌ها مرزهای خلاقیت را مخدوش می‌کند. آثاری که به معنای واقعی کلمه خلاقانه هستند از سرشت هنرمندانی که آموزش آکادمیک ندیده‌اند برآمده است.

عزتی ادامه داد: این انجمن با دستاوردهای پیشینیان خود شکل گرفت. درویش‌خان اسفندیار که باغ سنگی را ساخت، مش‌اسماعیل که سرایدار دانشگاه هنر بود، مکرمه قنبری که نقاشی‌های او از روستا برآمد و... هنرمندان خودآموخته‌ای هستند که برای بسیاری از علاقه‌مندان شناخته شده هستند. ما از ابتدای شکل‌گیری انجمن آثار تعدادی از هنرمندان را معرفی کرده و به نمایش گذاشتیم و پس از آن با اعلام فراخوان، افرادی را که به این شکل فعالیت داشتند، جذب کردیم.

عزتی ادامه داد: تا به حال 5 جشنواره هنرمندان خودآموخته برگزار شده است و آثار هنرمندان در بیش از 40 نمایشگاه انفرادی و گروهی در داخل و خارج کشور به نمایش درآمده است. این آثار بسیار مورد توجه مخاطبان قرار گرفته و انجمن هنرمندان خودآموخته این افتخار را دارد که خلاقیت این هنرمندان را در جهان معرفی کند. در جشنواره پنجم بیش از 450 اثر از 60 هنرمند از سراسر کشور به نمایش درآمد که 45 نفر از آنها در جشنواره حاضر شدند و باقی آنها به دلیل کهولت سن امکان سفر به تهران را نداشتند.

او با اشاره به منشور انجمن هنرمندان خودآموخته گفت: شناسایی گوهر خلاقانه انسان، معرفی این گوهر خلاقانه و حفاظت از این گوهر برای آیندگان، 3 محور فعالیت ماست و تمام تلاش خود را کردیم که بر پایه این منشور به معرفی و حمایت از هنرمندان بپردازیم.

عزتی افزود: این هنرمندان نیاز به حمایت مادی و معنوی دارند زیرا اغلب از نظر مالی در مضیقه هستند. آنها در شهرستان‌های مختلف با متریالی که در دسترس خود دارند کار می‌کنند و با ساخت مجسمه با خمیر نان و پارچه‌های مندرس، یا نقاشی روی هرچه در دسترس آنها باشد، اعجاز می‌آفرینند.

موسس انجمن هنرمندان خودآموخته افزود: من معمار هستم اما زمانی که پتانسیل‌های ناشناخته هنرمندان خودآموخته را شناختم و متوجه شدم که چقدر از آنها غفلت شده است، ضرورت اعتلابخشی به این موضوع را حس کردم. پس از آن زندگی خود را وقف اعتلابخشی به این جریان کردم اما کاری که انجام می‌دهم نیاز به این دارد که متولیان فرهنگ و هنر با ما همراه باشند تا بتوانیم از این هنرمندان حمایت کنیم.