سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "بازیافتی‌ها" به نویسندگی و کارگردانی رضا حیدری طراح نور باسابقه تئاتر و کنسرت‌ها از 22 آذرماه ساعت 21:15 در سالن شماره یک پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه است و بازیگران این اثر نمایشی نادر فلاح، امیر کربلایی‌زاده، الهام شعبانی، مهدی برومند و علی پویا قاسمی هستند.

رضا حیدری در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره ایده نگارش نمایشنامه "بازیافتی‌ها" گفت: من در سال 1382 داستان کوتاهی با عنوان "لامپ از دست رفته" را نوشته و چاپ کردم که قصه آن درباره لامپی بود که به جبهه رفته است.

او در ادامه افزود: به واسطه حرفه‌ام که طراحی نور  است با لامپ بسیار در ارتباط هستم و همچنین با اشیاء ارتباط خوبی دارم و احساس می‌کنم اشیاء نیز متوجه این ارتباط هستند. سپس از آن داستان کوتاه نمایشنامه‌ای را نوشتم و در سال 1383 آن را به جشنواره تئاتر استانی کرمانشاه ارائه کردم اما متاسفانه این نمایشنامه در آن جشنواره قبول نشد و همان جریان باعث شد تا به تهران مهاجرت کنم و خوشبختانه این کوچ باعث پیشرفت من در حرفه طراحی نور کنسرت‌ها، تئاتر و معماری شد.

حیدری همچنین اضافه کرد: ایده اولیه نمایشنامه "بازیافتی‌ها" از همان نمایشنامه مردود در جشنواره استانی تئاتر کرمانشاه آمد. در این نمایش میخ، سرنگ، سیگار و آدامسی هستند که از ذهن یک مخترع شکل می‌گیرند و آن مخترع در حال کار با یک سری وسایل بازیافتی است.

این طراح نور درباره موضوع و مضمون این اثر نمایشی اظهار کرد: موضوع و مضمون این اثر درباره بازیافت و تولد دوباره است و سعی شده این مفاهیم توسط اشیاء ارائه شود.

او با بیان اینکه تمرینات این نمایش نزدیک به یک ماه به طول انجامید درباره سبک و فضای اجرایی نمایش "بازیافتی‌ها" عنوان کرد: نمایشنامه "بازیافتی‌ها" فضایی ابزورد دارد اما در شیوه اجرایی به سمت فانتزی رفتیم اما فضای متن بر کار قالب است. در این نمایش دیالوگی است که می‌گوید: "من کی‌ام، اینجا کجاست؟" و شاید این سوال مولانا باشد.

رضا حیدری درباره طراحی صحنه نمایش "بازیافتی‌ها" تصریح کرد: طراحی صحنه این نمایش را رضا مهدی‌زاده با درکی که از این نمایش داشته است به صورت کاملاً خلاقانه انجام داده است. در طراحی صحنه نمایش با حجم سروکار داریم و از حجم و بُعد استفاده درستی می‌شود و در صحنه تیوپ، لاستیک و توپ‌های نقره‌ای دیده می‌شود.

او درخصوص موسیقی این اثر یادآور شد: موسیقی این نمایش را که شروین بختیاری از آهنگسازان مجموعه "دورهمی" ساخته است به صورت پلی‌بک پخش می‌شود. موسیقی ایرانی نیست و از سازهایی چون گیتار الکتریک، بیس، درام و ... استفاده شده است.

این کارگردان و طراح نور در بخشی از صحبت‌هایش گفت: نمایش "بازیافتی‌ها" کمدی موقعیت است و تمام سعی‌مان بر آن بوده تا طنز و کمدی آن به سمت حرف‌ها و دیالوگ‌های نامناسب نرود. در شرایط کنونی اقتصادی و با توجه به هزینه‌های بالای اجاره سالن‌های خصوصی، تولید تئاتر کار بسیار دشواری است و امیدوارم تماشاگران به تماشای این اثر نمایشی که با سختی‌های بسیاری تولید شده است نیز بنشینند.

رضا حیدری در پایان عنوان کرد: این نمایش نخستین تجربه کارگردانی من است و با اینکه در زمینه طرحی نور تئاتر، کنسرت و معماری فعالیت داشته‌ام اما تئاتر برایم از درجه بالای اهمیت برخوردار است و کارگردانی تئاتر برایم بسیار جذابیت دارد و آن را ادامه خواهم داد.

دیگر عوامل این اثر نمایشی عبارتند از: تهیه‌کننده: رضا حیدری، مدیرتولید: حسین دیردار، دستیاران کارگردان: بهار خالقی، سهیلا اکبرزاده و بهرام برخورداری، طراح صحنه: رضا مهدی‌زاده، طراح گریم: نوید فرح‌مرزی، طراح لباس: مژگان عیوضی، موسیقی: شروین بختیاری، طراح گرافیک: سینا افشار، طراح نور: رضا حیدری، مشاور نور: رویا مرادی و آرمان رحمانی‌زاده، مدیر تبلیغات و‌ روابط‌ عمومی: فواد خراباتی، مشاور رسانه و تبلیغات: آوا فیاض، عکاس: امیر خدامی و تیزر  Pan Studio.

علاقمندان می‌توانند بلیت این نمایش را از سایت تیکت تهیه کنند.