به گزارش هنرآنلاین، نمایشگاه سالانه‌ آثار انجمن هنرمندان سفالگر با عنوان‌ "انبساط" با حمایت و همکاری اداره هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی  روز جمعه سی‌ام آذر ماه در خانه ‌هنرمندان افتتاح می‌شود. این نمایشگاه به کیوریتوری بهزاد اژدری، رجحانه حسینی، مجید ضیایی و امید قجریان به صورت مستقل در چهار گالری پاییز، زمستان، ممیز و میرمیران برگزار خواهد شد .

فرزاد فرجی؛ مدیر عامل و رئیس هیئت مدیره انجمن هنرمندان سفالگر درباره نمایشگاه جریان های معاصر سرامیک ایران گفت: در سال جاری ما نگاه متفاوتی به نمایشگاه سالیانه انجمن داریم. در این نمایشگاه از دیدگاه چهار کیوریتور که در دهه اخیر جامعه هنری زیادی را با خودشان هم مسیر کردند وهر چهار نفر هم سرامیست هستند، دعوت کردیم .هدف ما این است که می خواهیم وضعیت موجود سرامیک را در دهه اخیر نشان دهیم و با کنار هم قرار دادن این جریانها در یک فضای مشترک و در یک زمان خاص و صحبت در مورد هر کدام از اینها به نوعی سیاست‌های برنامه‌های بعدی را پیش‌بینی کنیم .

او ادامه داد : آقای مظفری به عنوان مدیر کل هنرهای تجسمی، نخست از ما برنامه اجرایی خواستند و برپایی این نمایشگاه جزو برنامه‌های اصلی ما بود . ایشان از برگزاری این نمایشگاه حمایت کردند. در واقع تمامی بودجه برگزاری این نمایشگاه و برنامه های حاشیه نمایشگاه اعم از نشست‌های کیوریتورها، کنفرانس خبری، دعوت از منتقدان، جمع آوری نظریه های متنی از منتقدان و چاپ کتاب از طرف اداره کل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تامین شده است .

وی گفت: ما در روز دوشنبه از ساعت 5 تا 8 دو سلسله نشست داریم، ابتدا با حضور مدیر کل هنرهای تجسمی برنامه را آغاز می‌کنیم و بعد از آن، چهار کیوریتور ما از زاویه نگاهشان به جریان سرامیک معاصر خواهند گفت. سپس دو منتقد هنری با توجه به مطالعات و شناختی که مدت‌ها در حوزه سرامیک داشتند و دیدار از نمایشگاه درباره این موضوع صحبت خواهند کرد و در نهایت به پرسش و پاسخ و نتیجه گیری می‌رسیم. روز جمعه هفته آینده هفتم دی ماه هم بر اساس در خواست یکی از کیوریتورها نشستی را در سالن امیرخانی خانه هنرمندان ایران خواهیم داشت .

وی با بیان اینکه هر کدام از کیوریتورها در این بخش از نگاه ویژه خود به هنر سرامیک بهره گرفتند اضافه کرد: در این نمایشگاه هر کیوریتور با توجه به تخصص خود از ایده و هنر سرامیک استفاده کرده است.  آقای بهزاد اژدری و  امید قجریان نگاه متفاوتی دارند ،خانم حسینی همینطور ،آقای مجید ضیایی یکی از اساتیدی ست که از حوزه دانشگاهی برای ارایه آثار سرامیک بهره گرفته و یکی از دانشگاه‌هایی که بسیار در این زمینه فعالیت داشت و تاثیر گذار بود، دانشگاه تبریز بود . ایشان از هنرمندان آن دانشگاه و با آن نگاه خاص استفاده کردند .

فرجی با اشاره به روند جریان هنر سرامیک در ایران گفت: اگر ما بخواهیم وضعیت جریان سرامیک را با توجه به شرایط ایران در نظر بگیریم، تغییرات اساسی را در هنر سرامیک شاهدیم . البته سرامیک یک هنر دو قطبی است . یک سرش در صنایع دستی ست و سر دیگرش در هنرهای تجسمی . هنرمندانی که با این متریال کار می کنند، زیادند  و ما همیشه در برگزاری دوسالانه ها به نوعی با مشکل مواجه هستیم زیرا هم باید بخش کاربردی را تحت پوشش قرار دهیم و هم بخش تجسمی را با تعاریف خودش مورد نظر داشته باشیم . الان در این نمایشگاه بار ما بیشتر در فضای تجسمی ست و اگر بخواهیم این را معیار قرار بدهیم ، هنرمندان ما با توجه به ایده، مفهوم ،تکینیک و ... ازاتفاقات دنیا خیلی هم دور نیستند ولی به لحاظ امکانات کارگاهی به نسبت از استانداردهای دنیا پایینتریم .

او اظهارداشت : امسال یک نمایشگاه را در آبان ماه پشت سر گذاشتیم که به صورت فراخوانی بود و این نمایشگاه وصل می شد به یک دوسالانه سرامیکی که در فرانسه در حال برگزاری بود . قرار بود از دل این نمایشگاه به عنوان جایزه سه اثر به فرانسه برود و در نهایت بر اساس تشخیص هیئت داوری یک اثر به فرانسه راه یافت . نمایشگاه هم  در همان زمان در تهران در گالری ابد برپا شد .

فرجی در پایان با اشاره به تغییرات آشکار و حمایت های اداره کل هنرهای تجسمی از دوسالانه‌ها و انجمن‌های هنری گفت : سیاست‌های آقای مظفری به عنوان مدیرکل هنرهای تجسمی  و حمایت از انجمن ها و برنامه هایشان و از طرف دیگر ایده هایی که برای برگزاری دوسالانه ها وجود دارد همگی نوید یک اتفاق خوب را می دهد . اداره کل در این دوره برنامه های بسیار تاثیر گذاری را برای شهرستان ها در نظر دارد . خود ما به احتمال زیاد قرار است تا پایان امسال در زاهدان یک برنامه ای را در حوزه سرامیک داشته باشیم . با توجه به دور بودن زاهدان از مرکز و عدم دسترسی به امکانات مرکز به حتم برنامه های استانی می تواند ارتباط را میان هنرمندان مرکز و هنرمندان شهرستانی برقرار کند . بایستی این قضیه براساس قابلیت ها و توانمندی های هر استان بررسی شود . در عین حال باید توجه داشت به هیچ یک از برنامه های استانی بالخص برنامه های بومی استانی آسیب وارد نکنیم .

گفتنیست، نمایشگاه انبساط زیر نظر هیئت مدیره انجمن هنرمندان سفالگر و با حمایت اداره کل هنرهای تجسمی با حضور چهار کیوریتور و هنرمندانی چون  کورش آریش، بهزاد اژدری، زهرا امانی، رضا اکبری، مهرناز پرتوی، رضا پورحسینی، دلارام پیروز، هانی تاج، رضا تایبی، محسن توحیدی، جعفر رضازاده، حمید جبلی، عاطفه جعفری، علی جمالی، رجحانه حسینی، نفیسه خلج، غزال راد پی، یاسر رجبعلی، معصومه رضازاده، بهروز زیندشتی، حسین صداقت، میلاد عزیزی، زهرا غفاری، محمدالله فاریابی، مجید فداییان، سمانه مرحبا، هادی محبعلی، محمود محرومی، ماهان مقصودی، فروغ نوعی و هیربد همت‌آزاد از جمعه 30 آذر تا 11 دی‌ماه در خانه هنرمندان ایران برگزار خواهد شد .