سرویس سینمایی هنرآنلاین: پنی مارشال که در کنار سیندی ویلیامز در سریال کمدی موفق "لاورن و شرلی" بازی کرد و بعدها با فیلم‌هایی چون "آدم‌بزرگ"، "بیدارشدن‌ها" و "لیگ زنان" یک کارگردان موفق شد، دوشنبه شب در خانه خود در هالیوود هیلز، به خاطر عوارض ناشی از بیماری دیابت از دنیا رفت. او 75 ساله بود.

مارشال اولین زنی بود که فیلمی به کارگردانی او بیش از 100 میلیون دلار فروخت. او همچنین اولین زنی بود که دو فیلم به کارگردانی او بیش از 100 میلیون دلار فروش داشت، و تنها دومین کارگردان زن بود که فیلمش نامزد اسکار بهترین فیلم شد.

به گزارش ورایتی، "لاورن و شرلی" از 1976 تا 1983 پخش شد و یک موفقیت بسیار بزرگ برای شبکه ای‌بی‌سی به همراه آورد. این مجموعه تلویزیونی سومین سریال پربیننده در فصل 76- 1975، دومین سریال پربیننده در 77-1976 و پربیننده‌ترین سریال در 78-1977 و 79-1978 بود؛ به لحاظ تجاری بسیار پردرآمد بود، همین‌طور یک آلبوم موسیقی و یک مجموعه تلویزیونی انیمیشن به دنبال داشت.

به گزارش ورایتی، مارشال که متولد 15 اکتبر 1943 در برانکس در نیویورک بود، با کارگردانی چند اپیزود "لاورن و شرلی" وارد دنیای کارگردانی شد. او با تجربه کم جایگزین هوارد زایف شد و اولین فیلم بلند داستانی خود را کارگردانی کرد: " Jumpin’ Jack Flash" با بازی ووپی گلدبرگ که در 1986 به فروش قابل احترام 30 میلیون دلار دست پیدا کرد.

موفقیت بیشتر در 1988 با دومین فیلم مارشال حاصل شد: کمدی پراحساس "آدم‌بزرگ" (Big) که نامزدی اسکار را برای تام هنکس به همراه آورد و در دنیا 151 میلیون دلار فروخت. "آدم‌بزرگ" اولین فیلمی بود که یک زن کارگردانی کرد و بیش از 100 میلیون دلار به دست آورد.

سومین فیلم مارشال، فیلم تحسین‌شده "بیدارشدن‌ها" (Awakenings) با بازی رابین ویلیامز و رابرت دنیرو بود که در 1990 از روی کتاب الیور ساکس ساخته شد؛ 52 میلیون دلار فروخت و سه نامزدی اسکار شامل بهترین فیلم و بهترین بازیگر مرد برای دنیرو کسب کرد. "بیدارشدن‌ها" دومین فیلم به کارگردانی یک زن بود که نامزد اسکار بهترین فیلم شد ("بچه‌های یک خدای کهتر" به کارگردانی رندا هینز اولین فیلم بود).

داستان "لیگ زنان" (A League of Their Own) فیلم بعدی مارشال در دوران جنگ جهانی دوم در دنیای لیگ بیس‌بال زنان آمریکا روی می‌دهد. این فیلم با بازی تام هنکس، جینا دیویس، مدونا و رزی اودانل در 1992 در دنیا 132 میلیون دلار فروخت که 25 میلیون دلار آن در بازار بین‌المللی بود. "لیگ زنان" در 2012 به فهرست ملی ثبت فیلم (National Film Registry) در کتابخانه ملی کنگره آمریکا اضافه شد و یک مجموعه تلویزیونی نیز از روی آن ساخته شد.

موفقیت‌های پی‌در‌پی مارشال در 1994 با فیلم بعدی او "مرد متحول‌شده" (Renaissance Man) با بازی دنی دویتو در نقش یک معلم بی‌میل در ارتش آمریکا، به پایان رسید. منتقدان فیلم او را به سخره گرفتند.

مارشال در 1996 "همسر کشیش" (The Preacher’s Wife) با بازی دنزل واشنگتن و ویتنی هیوستن را روانه سینماها کرد که بازسازی یک فیلم کلاسیک دهه 1940 با موضع کریسمس بود. این فیلم 48 میلیون دلار فروش داشت.

مارشال بعد از پنج سال در 2001 با "ماشین‌سواری با پسرها" (Riding in Cars With Boys) با بازی درو باریمور بار دیگر روی صندلی کارگردانی نشست. این فیلم هم خیلی مورد توجه منتقدان قرار نگرفت و در دنیا 35 میلیون دلار فروخت.

او این اواخر در 2009 دو اپیزود سریال کمدی "به قول جیم" تولید ای‌بی‌سی و در 2010 فیلم تلویزیونی "زنان بدون مردان" با بازی لورین براکو و رزان بار و در 2010 و 2011 دو اپیزود "ایالات متحده تارا" تولید شوتایم را کارگردانی کرد.

او همچنین چند فیلم تهیه کرد، از جمله فیلم‌های خودش و "مرد سیندرلایی" ران هوارد با بازی راسل کرو، همین‌طور اقتباس سینمایی نورا افرون از "افسون‌شده". هر دو فیلم در 2005 روی پرده رفتند.

پنی مارشال خواهر گری مارشال خالق و مدیر تولید تعدادی از محبوب‌ترین سریال‌های کمدی دهه 1970 و کارگردان فیلم سینمایی پرفروش "زن زیبا" بود. گری مارشال 19 ژوئیه 2016 از دنیا رفت.