سرویس سینمایی هنرآنلاین: دوازدهمین جشن بزرگ منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران عصر روز سه شنبه 27 آذرماه با حضور هنرمندان، منتقدان و اصحاب رسانه در تالار ایوان شمس برگزار شد.

این مراسم در حالی با یک ساعت تاخیر آغاز شد که فرزاد حسنی اجرای آن را برعهده داشت. آغازگر مراسم یادی از درگذشتگان یک سال سینمای ایران بود.

سینمای ایران نیازمند رصد و مراقبت کیفی است

سپس جعفر گودرزی دبیر این جشن ضمن خوشامدگویی طی سخنانی گفت: سینمای ایران با در نظرگرفتن همه مولفه‌ها وزیرساخت‌های سخت افزاری، اهمیت اجتماعی، ترکیب نیروی انسانی و ماهیت پیچیده هنر – صنعت و رسانه سینما نیازمند رصد و مراقبت است.

وی ادامه داد: هجمه‌های گوناگون و موج پذیری سینمای ایران درعرصه‌های تولید و پخش با توجه به بدنه نحیف اقتصادی آن در مقایسه با سایر بخش‌های جامعه همچون زیر شاخه‌های صنعت و خدمات بر اهمیت این مراقبه و عدم غفلت در راهبری و سپردن سینما به غبارهای روزمرگی تاکید می‌نماید.

گودرزی افزود: متاسفانه علی رغم برگزاری جشنواره‌های متعدد که به دلیل فقدان استراتژی فرهنگی و برنامه ریزی شایسته، بیشتر به جشن‌هایی برای دورهمی و یا اعمال دیدگاه‌های کوتاه مدت و اورژانسی برخی متولیان تبدیل شده، هنوز سینمای ایران چه ازمنظر نگاه کلی در سیاست گذاری و ترسیم نقشه راه و چه از نگاه جمع بندی تولیدات سالانه به آنچه از رهگذر اکران و جنبه سوداگرای سینما بر بدنه سینمای کشور تاثیر می‌گذارد، به بزنگاه‌های کیفی، نیاز مبرم دارد. در این میان انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران کشور به عنوان صنف رسمی متشکل از نویسندگان و منتقدان حرفه‌ای، فارغ از دغدغه‌های سیاست زده و کوتاه مدت حاکم در فضای مدیریت فرهنگی کشور، می‌تواند سنگ محکی قابل اعتنا برای بازنگری در سیاست گذاری وبرنامه ریزی‌های مدیران سازمان سینمایی وهمچنین جنبه کیفی امورحرفه ای دست اندرکاران سینما برای بهبود و ارتقاء فعالیت‌ها و در نتیجه تولیدات قلمداد شود. نگاه جامع جشن دوازدهم به تولیدات به نمایش در آمده در جشنواره ملی و جهانی فجر و موضع گیری شفاف و قاطع این انجمن در قبال چگونگی برگزاری این جشن‌ها طی ماه های پیشین و هچنین حضور فعالانه در جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان، تاییدی است بر توجه انجمن منتقدان در راستای ایفای مسوولیت اجتماعی و فرهنگی خویش در قبال سینمای دوست داشتنی کشورمان.

دبیر دوازدهمین جشن انجمن منتقدان اظهار کرد: امیدوارم برگزاری این جشن که به پشتوانه نظر کارشناسی و حضور فعالانه و داوری آکادمی اعضاء در انجمن منتقدان به وجود آمده و فارغ از شائبه‌ها و دخالت‌ها و سلایق شخصی و وابستگی‌های مبتنی بر رفاقت و مصلحت اندیشی و سایر انگاره‌های غیر تخصصی است، در روند حرکت سینمای ایران به منازل بالاترو والاتر کیفی و ارتقاء فرهنگ و سلیقه سینمایی مخاطبان وعلاقه مندان مثمرثمر و مفید به فایده باشد.

دوازدهمین جشن بزرگ منتقدان و نویسندگان سینمای ایران

چهل سال سینمای کودک

در ادامه این مراسم نوبت به بخش سینمای کودک رسید که به مناسبت چهل سال سینمای کودک و نوجوان برگزار شد. احد میکائیل زاده، جواد طوسی و جعفر گودرزی برای این بخش به روی سن آمدند.

بهترین فیلمنامه به فیلم "باشوغریبه کوچک" به نویسندگی و کارگردانی بهرام بیضایی رسید.

همچنین تندیس بهترین کارگردان سینمای کودک به کیومرث پوراحمد رسید.

او طی سخنانی گفت: برخی از منتقدان جوان فکر می‌کنند من با "قصه‌های مجید" وارد این فضا شدم در حالیکه اینگونه نیست. ای کاش یکی از مدیران تلویزیون،سینما و ارشاد می‌گفتند که تو این سریال را ساختی بیا و یک کار دیگر هم انجام بده، در حالیکه از من می‌خواهند تا سرمایه‌گذار بیاورم که این واقعا جای تعجب دارد. جعفری جلوه و تابش از مدیران دست پاک هستند و از من حمایت کردند اما سرسوزنی برای این مدیران اهمیت ندارد که من در عرصه کودک کار کردم و چهل و اندی سال پیش کار انجام دادم، یک بار دیگر کار کودک انجام دهم و من با یک جوان تازه کار برابر هستم.

در ادامه تندیس بهترین بازیگر نوجوان این سال‌ها به مهدی باقربیگی مجید "قصه‌های مجید" رسید.

او نیز طی سخنانی گفت: باعث افتخارم است که اینجا هستم. همیشه در زندگی تلاش کردم راست بگویم. پوراحمد یکی از شریف‌ترین آدم‌هایی است که در زندگی‌ام دیدم و اگر در کشور دیگری بود خیلی بیشتر از این قدرش را می‌دانستند. امیدوارم روزی برسد که همه بزرگان و هنرمندان به جایگاه اصلی خود برسند.

همچنین تندیس بهترین بازیگر نوجوان به ترانه علیدوستی رسید که پدرش حمید علیدوستی تندیس او را دریافت کرد.

تندیس بهترین بازیگر کودک به فرخ هاشمیان بازیگر فیلم "بچه‌های آسمان" مجید مجیدی رسید.

همچنین آیدا محمدخانی نیز برای فیلم "بادکنک سفید" این تندیس را دریافت کرد.

تندیس بهترین فیلم کودک به فیلم سینمایی "خانه دوست کجاست" اثر عباس کیارستمی رسید که نگار اسکندرفر به نمایندگی از بهمن کیارستمی تندیس او را دریافت کرد.

تندیس بهترین فیلم نوجوان نیز به فیلم "باشو غریبه کوچک" رسید که علیرضا کریمی صارمی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان این تندیس را به نمایندگی از بهرام بیضایی دریافت کرد.

 در ادامه این مراسم نوبت به بزرگداشت اسحاق خانزادی رسید که با پخش کلیپی همراه بود. سپس محمود سماک باشی،حسین دلپاک و رضا درستکار به روی صحنه آمدند تا از مرد صدای ایران تقدیر کنند.

خانزادی نیز طی سخنانی گفت: من 60سال با میکروفن کار کردم و با آنها بسیار دوست هستم، اما هیچ وقت به من اجازه نمی‌دهند که با آنها برای دیگران صحبت کنم.

رضا درستکار منتقد نیز بیان کرد: ما در یک کشور زندگی می‌کنیم و نمی‌شود یک طرف خوب باشد و طرف دیگر بد، مدیران سینمای ما وضعیت تفکر را بسیار مهجور کرده‌اند و وضعیت بسیاری از سینماگران و نویسندگان در این سینما بسیار بد است.مدیران باید بسیار به آن فکر کنند و امیدوارم یک شب نیز به خاطر سینما خوابشان نبرد.

پس از این صحبت‌ها کلیپی از سینمای ایران پخش شد تا مراسم اهدای جوایز شکل جدی به خود بگیرد.

جواد طوسی رئیس انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی به روی سن آمد و ضمن خیر مقدم گفت:شاید این سوال پیش آید که در این شرایط بد اقتصادی چه ضرورتی دارد برگزاری چنین جشن‌هایی؛ اما اگر بپذیریم که یک جشن به قدمت رسیده ، به یک بزن و بکوب و ریخت و پاش منتهی نباشد چه اشکالی دارد. بپذیریم که این جشن کنار هم بودن است و احترام گذاشتن به افرادی که جایگاه تاریخی را از طریق آثارشان یافته‌اند. بپذیریم که این جشن یک تمرین است برای حفظ این جایگاه اخلاقی که انجمن و اعضا به آن پایبند هستند.

در ادامه بخش نخست جوایز اختصاص یافت به بخش خلاقیت و استعداد درخشان که از میان فیلم‌های "درساژ" بادکوبه،"خجالت نکش" مقصودی،"امیر" نیما اقلیما، تندیس این بخش به فیلم "امیر" ساخته نیما اقلیما رسید.

اقلیما عنوان کرد: امشب حس بچه‌ای را دارم که اولین کارت صدافرینش را می‌گیرد و خوشحالم که اولین جایزه در داخل کشور را از سوی انجمن منتقدان دریافت می‌کنم.

در ادامه تندیس بهترین چهره پردازی به سعید ملکان برای "تنگه ابوقریب" اهدا شد.

تندیس بهترین طراحی صحنه و لباس نیز به محمدرضا شجاعی برای فیلم "تنگه ابوقریب" اهدا شد.

دوازدهمین جشن بزرگ منتقدان و نویسندگان سینمای ایران

بی‌رحم‌ترین فیلمنامه نویس سینما هستم

در ادامه این مراسم نوبت به تقدیر از سعید عقیقی رسید که دومین بزرگداشت را به خود اختصاص داد.

عقیقی پس از حضور روی سن عنوان کرد: قدردان محبت همکاران و دوستانم هستم. من بیرحم‌ترین فیلمنامه نویس سینمای ایرانم که "شب‌های روشن" را نوشتم. کسی که در زمان حیاتش تجلیل می‌شود خوشحال است ومن نیز امشب بسیار خوشحالم و بسیار از دوستانم یاد گرفتم.

وی ادامه داد: منتقد کسی است که در دورترین فاصله از سن می‌نشیند و می‌نویسد . این دقیق‌ترین تعریف از منتقد است . در وانفسای کیفیت سینمای ایران لازم است که عمیق‌تر با هم حرف بزنیم. کار ما تازه شروع شده و بخش‌های زیادی از زیبایی شناسی فیلم است که هنوز به آن نپرداخته‌ایم.

در ادامه و در بخش بهترین موسیقی فیلم تندیس این بخش به سهراب پورناظری برای فیلم "شعله ور" رسید.

در بخش بهترین مهندسی صدا تندیس به طاهر پیشوایی و علیرضا علویان برای" به وقت شام" اهدا شد.

همچنین تندیس بهترین تدوین نیز به مهدی سعدی و هومن سیدی برای فیلم "مغزهای کوچک زنگ زده" اهدا شد.

و تندیس بهترین فیلمبرداری به حمید خضوعی ابیانه برای فیلم "تنگه ابوقریب" تعلق گرفت.

در ادامه بزرگداشت اصغر رفیعی جم فیلمبردار پیشکسوت برگزار شد که با نمایش کلیپی از او همراه بود و پیام صوتی که بهرام بیضایی برای بزرگداشت او ارسال کرد.

پس از این بخش نوبت به اهدای جوایز بهترین بازیگر رسید.

دوازدهمین جشن بزرگ منتقدان و نویسندگان سینمای ایران

تندیس بهترین بازیگر نقش مکمل مرد به فرهاد اصلانی برای فیلم "مغزهای کوچک زنگ زده" اهدا شد.

و تندیس بهترین بازیگر نقش مکمل زن به سحر دولتشاهی برای "عرق سرد" تعلق گرفت.

دولتشاهی گفت: امسال هجدهمین سالی است که در حرفه‌ای که دوستش داشتم زحمت می‌کشم و ممنونم که کارم را دیدید و این جایزه وظیفه من را سخت‌تر می‌کند. بابت این جایزه بسیار خوشحالم.

در ادامه دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اول به امین حیایی برای فیلم "شعله ور" تعلق گرفت و تندیس بهترین بازیگر نقش اول مرد نیز به نوید محمدزاده برای فیلم "مغزهای کوچک زنگ زده" تعلق گرفت.

نوید محمدزاده گفت: اولین جایزه‌ام را در همین سالن برای فیلم "عصبانی نیستم" گرفتم و بعد برای "ابد و یک روز" و این جایزه را بسیار دوست دارم. این به من جسارت می‌دهد تا در این راه ادامه فعالیت داشته باشم و از هومن سیدی ممنونم که کمترین اتفاق برایش این بود و از اصلانی که بسیار از او آموختم.

همچنین دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اول زن به باران کوثری برای "عرق سرد" اهدا شد و تندیس بهترین بازیگر نقش اول زن نیز به سارا بهرامی برای فیلم "دارکوب" تعلق گرفت.

در ادامه دیپلم افتخار بهترین فیلمنامه به حمید نعمت اله و هادی مقدم دوست برای فیلم "شعله ور" اهدا شد. تندیس این بخش نیز به هومن سیدی برای فیلم "مغزهای کوچک زنگ زده" تعلق گرفت.

هومن سیدی گفت: به نمایندگی از همه منتقدین تشکر می‌کنم. شما ستاره خاموش نیستید و دلمان به شما گرم است. من تمام نقدهای بد را نیز  هر روز می‌خوانم تا بهتر شوم و برای من دریافت این جایزه مایه مباهات است.

پایان بخش این مراسم نیز اهدای تندیس بهترین کارگردانی به هومن سیدی برای فیلم "مغزهای کوچک زنگ زده" بود و در نهایت اهدای تندیس بهترین فیلم دوازدهمین جشن انجمن منتقدان و نویسندگان سینما که به فیلم "مغزهای کوچک زنگ زده"اهدا شد.