سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "اوبو" نوشته آلفرد ژاری با ترجمه سید عماد عامری مقدم با طراحی و کارگردانی میرعلیرضا دریابیگی از 27 آذر ماه ساعت 19:30 در تالار حافظ روی صحنه رفت.

میرعلیرضا دریابیگی در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره انتخاب این اثر و اجرای آن گفت: نمایشنامه "شاه اوبو" اثر آلفرد ژاری در سال 1893 برای نخستین بار چاپ و در سال 1896 برای اولین بار یک تک اجرا داشت و پس از آن دیگر هیچ اجرایی نداشت.

او در ادامه افزود: این متن پارودی داستان مکبث شکسپیر است که به روال ادبیات دراماتیک داستان آن درباره فرمانده‌ نظامی است که با اقواگری و وسوسه همسرش شاه را می‌کشد و تخت پادشاهی را غصب می‌کند.

مدیر گروه نمایش دانشکده هنر دانشگاه تهران ضمن بیان اینکه "شاه ابو" جزء 10 داستان برتر ادبیات دراماتیک است، خاطرنشان کرد: این نمایشنامه آوانگارد، فضایی دادائیستی، سورئالیستی، اکسپرسیونیستی و ابزودگونه دارد و تاکنون کمتر در ایران شرایط اجرا داشته است.

دریابیگی با اشاره به اینکه شیوه اجرایی نمایش "اوبو" فارسِ گروتسک است، عنوان کرد: این اثر دارای تعداد بسیاری عوامل، بازیگر و صحنه‌های کوتاه است که اغلب این سبک، مورد انتقاد منتقدان ما قرار گرفته است. نمایشنامه "شاه ابو" به همراه عرفان ناظر بازنویسی و دراماتورژی شده است و توسط دانشجویان اجرا می‌شود.

او یکی از ویژگی‌‌های این نمایشنامه آلفرد ژاری را اینگونه برشمرد و گفت: ژاری معتقد است این نمایشنامه به عنوان نمایشنامه عروسکی برای عروسک‌ها نوشته نشده و بازیگران روی صحنه به صورت کاریکاتوری حضور دارند.

این کارگردان تئاتر نمایش "اوبو" را مناسب علاقمندان به خصوص دانشجویان به منظور تحلیل عنوان کرد و درباره طراحی صحنه نمایش تصریح کرد: در طراحی صحنه و فضاسازی بیشتر سعی‌مان بر این بود تا فضایی کمینه‌گرایانه و مینیمالیستی شکل بگیرد. موسیقی نمایش نیز که به صورت زنده نواخته می‌شود نیز مانند فضای کلی اثر دادائیستی، سورئالیستی و اکسپرسیونیستی دارد.

میرعلیرضا دربابیگی در خاتمه اظهار کرد: تمرینات این نمایش حدود 2 ماه به طول انجامید و پیشنهادم به جامعه دانشگاهی این است که به تماشای این نمایش بنشینند و این اثر به منظور تحلیل، نقد و بررسی در فضای دانشگاهی گشوده شده است.  

بازیگران نمایش "اوبو" مهدی مشهدی کاظمی، سارا مقدم، شیما بختیاری، شهرادقدیری، امیرحسین رضایی، آفرودیت ریوندی، آرامه سلطانیه، هلیا عبدالهی، هدیه عیدی، آیدا زرین قلمی، محسن ابراهیمی، فاطمه جمشیدی، سید رسول میر محمد، عطالله نجفی، سیدعلی بروهان، محمدحسین کیا، مهدی فریضه با هنرمندی تصویری دکتر محمود عزیزی هستند.

دیگر عوامل این نمایش عبارتند از: تهیه کننده: سید عماد عامری، گروه کر: ریحانه عرفانی، افسانه ابراهیمی و پویان محمودی، مجری طرح و برنامه ریز: آرش فصیح، جانشین تهیه کننده: امیرسپهر تقی لو، مدیر تولید: امیر هرمزی، طراح لباس: پگاه آذرکمان، طراح صدا و‌ موسیقی: بهروز سیفی، طراح صحنه: علی ساسانی نژاد، طراح گریم: ثمین سالک، طراح نور: محمدرضا رحمتی، طراح تیزر، پوستر و بروشور: امیررضا طلاچیان، مشاوررسانه و تبلیغات: مریم شریعتی، عکاس: رضا کوراوند، گروه کارگردانی: علی پور اسد و پویان محمودی، منشی صحنه: هلیا عبدالهی، مدیران صحنه: مهسا جهانی و محسن طباطبایی، صحنه یاران: سید علی بروهان، عطالله نجفی، محمد حسام یزدانی، امیر علی رجایی و امیر حسین فارسی، ساخت اکسسوار: مهسا جهانی، دستیار لباس: زیبا خسروی، دستیار نور: مهران کریمی، اجرای گریم: محمد مسیبی، امیرحسین علی اکبر، سوگل جوادی مجد و شاهین پور حسین، بافت مو: ثمین سالک و دوخت لباس: زیبا خسروی، ملیحه شفیع پور اقدم و مروارید نقی زاده.

علاقمندان می‌توانند بلیت این نمایش را از سایت تیوال تهیه کنند.