سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش کمدی "شبی با فریاد" نوشته و کار مهدی رحیمی سده با استندآپ کمدی، مهدی رحیمی سده از 25 تا 27 آذرماه ساعت 19:30 در خانه نمایش اداره تئاتر روی صحنه است.  

مهدی رحیمی سده در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره این اجرا گفت: پیش از این استندآپ کمدی را در اشل و مقیاس کوچک‌تری اجرا کرده بودم و این بار پس از 4 سال تصمیم گرفتم این استندآپ کمدی را به عنوان نخستین اجرای اصلی خود روی صحنه آورم.

او در ادامه افزود: تا چند سال پیش کتاب و ترجمه‌ای که استندآپ کمدی را به شکل درستی معرفی کند وجود نداشت و خوشبختانه از دو سال پیش تاکنون دو عنوان کتاب در این زمینه منتشر شده است. به شخصه به برنامه‌ای چون "خندوانه" به منظور آموزش رجوع نمی‌کردم چراکه این مجموعه تنها به منظور اجرای چند استندآپ کمدین از قاب تلویزیون در نظر گرفته شده است و آموزشی نیست.

این نویسنده و کارگردان تئاتر درباره آموزش‌هایی که تاکنون در زمینه استندآپ کمدی دیده است، خاطرنشان کرد: عنوان نخستین کتابی که در این زمینه خوانده‌ام "چگونه یک استندآپ کمدین تمام وقت شویم؟" بود که نوشته دن ناین ناین است و در سال 2013 چاپ و منتشر شده است. این کتاب اولین آشنایی من با استندآپ کمدی بود و بسیار متفاوت  از آنچه که درباره استندآپ کمدی دیده و شنیده‌ام، بود.

رحیمی سده ضمن بیان اینکه بخشی از استندآپ کمدی ذاتی و بخش دیگرش آموزش فرمول‌هایی در این رابطه است، عنوان کرد: در این راستا حدود 4 سال تحقیقات گسترده‌ای در سطح جهانی را آغاز کردم.

او استندآپ را دارای گونه‌های متفاوت عنوان کرد و درباره اجرای استندآپ کمدی "شبی با فریاد" یادآور شد: در این اجرا کاراکتری استندآپ خواهد کرد که این گونه استندآپ در ایران تاکنون اتفاق نیفتاده است. یکی از سوژه‌های این اجرا خرافات است و دیگر سوژه‌های آن فوتبال و تفاوت نسل جدید و قدیم است که هرچند با این موضوعات آثار نمایشی بارها اجرا شده است اما این بار با نگاهی متفاوت این مضامین اجرا خواهند شد.

او ضمن اشاره به اینکه معروف‌ترین مدرسه استندآپ کمدی در نیویورک است، تصریح کرد: منهای ذاتی بودن این هنر، استندآپ کمدی نیازمند آموزش فرمول‌هایی است که باید در ایران در روند آموزش آکادمیک اتفاق بیفتد و هدایتی در این زمینه صورت گیرد. به نظرم هنرمندی که قصد اجرای استندآپ را دارد باید خودش متن آن را بنویسد چراکه تجربیات شخصی زندگی به استندآپ کمدین در این راستا بیشتر کمک خواهد کرد و او اجرای بهتری خواهد داشت.

مهدی رحیمی سده درخصوص اجرای استندآپ خود در خانه نمایش اداره برنامه‌های تئاتر اظهار کرد: هر چند که مخاطبان عام با این تماشاخانه چندان آشنایی ندارند و مخاطب استندآپ کمدی این دسته از تماشاگران هستند اما به منظور آغاز رسمی استندآپ کمدی تصمیم گرفتم تا این تالار نمایشی را انتخاب کنم تا این تماشاخانه به اجرای‌ام رسمیت دهد.

دیگر عوامل این نمایش عبارتند از: مجری طرح و مدیر تولید: پیمان یاحقی، دستیار کارگردان: هادی شبانی و هانیه رحیمی، موسیقی: هدایت خزائی، طراح لباس: سمیه پسندیده خواه، طراح دکور: مهدی رحیمی، طراح پوستر: سیامک مددی، طراح نور: پیمان یاحقی، روابط عمومی: گروه فریاد و عکاس: یلدا ابراهیمی.

علاقمندان می‌توانند بلیت این استندآپ کمدی را از سایت تیکت تهیه کنند.