به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی هفتمین همایش 10 روز با عکاسان ایران، در این مراسم از سه عکاس زنده‌یاد شاهرخ حاتمی، هادی شفاییه و عباس عطار تجلیل شد و فیلم‌های کوتاهی درباره این عکاسان پخش شد. سپس با حضور سیف‌الله صمدیان؛ رییس هیات مدیره انجمن عکاسان ایران و مجید ناگهی؛ دبیر هفتمین همایش 10 روز با عکاسان ایران از حامیان این دوره 10 روز با عکاسان قدردانی شد.

در این بخش از هادی مظفری مدیرکل هنرهای تجسمی، مجید رجبی معمار مدیرعامل خانه هنرمندان ایران، مجید مسچی مدیر موسسه سینما شهر، عباس اسدی مدیر شرکت سامان، سازمان زیباسازی شهرداری تهران و موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر برای حمایت از هفتمین دوره 10 روز با عکاسان ایران با اهدای لوح قدردانی شد.

در ادامه مراسم با حضور هادی مظفری مدیرکل هنرهای تجسمی، سیف الله صمدیان رییس هیات مدیره انجمن عکاسان ایران و مجید ناگهی دبیر هفتمین همایش 10 روز با عکاسان ایران از انجمن‌های تخصصی عکاسی تقدیر شد. در این بخش از انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس، انجمن عکاسان تبلیغاتی و صنعتی ایران، انجمن عکاسان سینمای ایران، انجمن عکاسان خانه تئاتر، انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران و انجمن عکاسی میراث فرهنگی با اهدای لوح قدردانی شد.

سیف‌الله صمدیان؛ رییس هیات مدیره انجمن عکاسان ایران در این مراسم گفت: امیدواریم هیات مدیره فعلی یا هیات مدیره دیگری که برای انجمن عکاسان ایران انتخاب می‌شود برای هشتمین دوره 10 روز با عکاسان برنامه‌ریزی مناسبی انجام دهد.

صمدیان افزود: هر انجمن تخصصی عکاسی در طول سال فعالیت تخصصصی خود را داشته باشد و استقلال کاری خود را به روزتر و بهروزتر کند و انجمن عکاسان ایران نیز روش‌های جدید خود را برای 10 روز با عکاسان ایران دنبال کند. ایجاد دبیرخانه دائمی 10 روز با عکاسان از برنامه‌های انجمن است و فعالیت دبیرخانه این همایش ادامه دارد تا با برگزاری مجمع عمومی انجمن عکاسان ایران و انتخاب هیات مدیره، دبیر هشتمین دوره 10 روز با عکاسان ایران از چند ماه قبل معرفی شود. سال گذشته نمایشگاهی از عکاسان استان‌های خراسان رضوی و آذربایجان غربی در 10 روز با عکاسان برگزار شد و امسال در نظر داریم منتخبی از هفتمین دوره 10 روز با عکاسان را با توجه به اینکه تبریز در سال 2018 به عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام معرفی شده است، در این شهر برگزار کنیم.

رییس هیات مدیره انجمن عکاسان ایران در ادامه با قدردانی از اداره کل هنرهای تجسمی گفت: اداره کل هنرهای تجسمی و معاونت امور هنری از 10 روز با عکاسان حمایت کردند و با رویکرد و انگیزه‌ای که در آنها دیده می‌شود در آینده نیز برنامه‌ها را به هنرمندان و انجمن‌ها می سپارند. دولت وظیفه حمایت و نظارت را دارد و برگزاری و اجرای برنامه‌ها را هنرمندان و تشکل‌ها انجام می‌دهند.

هادی مظفری مدیرکل هنرهای تجسمی در این مراسم گفت: در 25 سال گذشته بازار هنر سعی کرده است خود را تحمیل کند و در ایران نیز باید به بازار هنر فکر کرد، اما نمی‌توان به بازار هنر فکر کرد و پیش از آن به دنیای هنر و کیفیت و ارزش هنر فکر نکرد.

مظفری ادامه داد: در سال 2017 اکسپوی چین 7/1 میلیارد دلار ارزش و گردش مالی داشته است در حالی که اقبال دنیا به هنر چین و ظرفیت آن 14 میلیارد دلار است، اما این باور که دنیای هنر بسیار مهمتر از بازار هنر است، باعث شده که فقط به بازار هنر توجه نشود و کیفیت هنر نیز مورد توجه باشد و این رویداد را با دقت و برنامه‌ریزی انجام می‌دهند.

مدیرکل هنرهای تجسمی در ادامه گفت: شایعه‌ای وجود داشت که اداره کل هنرهای تجسمی با دوسالانه‌ها و رویدادهای انجمن‌های تجسمی مخالف است که واقعیت ندارد و تمام انجمن‌ها رویدادهای خود را دارند و قرار نیست کسی به جای انجمن‌ها فکر کند و تصمیم بگیرد، انجمن‌ها ظرفیت‌ها و ویژگی‌های خودشان را دارند.

مظفری در پایان گفت: فارغ از شعار گروه متخصصانی که می‌توانند برای عکاسی برنامه‌ریزی کنند و تصمیم بگیرند انجمن عکاسان ایران است.

مجید ناگهی؛ دبیر هفتمین همایش 10 روز با عکاسان ایران در این مراسم گفت: هفتمین دوره 10 روز با عکاسان در زمانی حرکت رسمی خود را آغاز کرد که فرصتی قریب به 40 روز تا شروع برنامه بیشتر نبود. مشکلات مالی و تامین منابع اصلی آن، فرصت بسیار محدود و انتظار روانی حاکم بر این دوره مبنی بر بهبود بخشیدن به نوع روابط با جامعه عکاسی و ایجاد تنوع در طراحی برنامه‌ها؛ مجموعه‌ای از کار و دشواری‌های مضاعف را برای دبیرخانه 10 روز با عکاسان به همراه داشت. محدودیت اعتبار تعیین‌شده که حداکثر بودجه‌ای را برابر با دوره گذشته مقدور می‌کرد، آنچنان برنامه‌ها و طراحی‌های مربوطه را تحت تاثیر قرار داد که امکان کمترین انعطاف و مانور را برای‌مان میسر می‌کرد.

ناگهی افزود: از طرفی فرصت چهل روزه، امکان پرداختن عمیق به مباحث و موضوعات علمی را مقدور نمی‌کرد، اما می‌بایست چراغ را روشن نگه می‌داشتیم. تعهد من به انجمن عکاسان ایران، بازگرداندن امانت واگذار شده در پایان برنامه در جایگاهی بالاتر از قبل بود که امیدوارم رخ داده باشد. شرح آنچه در این ده روز گذشت تا حد مقدور در انعکاس اخبار ما آمد اما چند مورد را لازم می‌دانم در این فرصت ذکر کنم.

 ناگهی در ادامه گفت: تشکیل دبیرخانه و طراحی سیستم مدیریت پروژه متناسب با آیین‌نامه اجرایی 10 روز با عکاسان. پروژه وسیع و چند وجهی 10 روز با عکاسان نیاز به طراحی سیستمی داشت که با استفاده از آن کمترین اتلاف وقت و انرژی را در آن داشته باشیم و بتوان وضعیت پیشرفت کار را بواسطه آن کنترل کرد. تعیین رویکرد "چهره ایران" در ادامه رویکرد دوره ششم و براساس سیاست‌های اتخاد شده به شکل کلان در کمیته علمی انجمن صورت گرفت و سعی شد برای جبران زمان‌های از دست رفته به این ترتیب میانبری در مسیر اقدامات شورای علمی بزند. شورای علمی 10 روز علیرغم فرصت کم، با وسواس و دقت به بررسی طرح‌ها و ایده‌های انجمن‌ها و افراد پرداخت و متناسب با رویکرد تعیین شده برای این دوره "چهره ایران" به رعایت حدود علمی پیشنهادات و طراحی جلسات متناسب اهتمام کرد.

دبیر این دوره 10 روز با عکاسان ایران گفت: تشکیل شورای هنریِ تاییدِ آثارِ نمایشگاهی که جمع غالب آن از عکاسان مستقل و خارج از انجمن‌ها شکل گرفت، تلاش کرد تا حد امکان چهره مستقل همایش 10 روز با عکاسان در مواجهه با انجمن‌ها را حفظ کند.

ناگهی افزود: طراحی برنامه‌هایی که در آنها بتوان مواجهه بیشتری از ایده‌ها و نگرش‌های عکاسانه را عرضه کرد. در این خصوص دو کار انجام شد: اول اصلاح برنامه نگاه شخصی با فرصت‌هایی پیرامون آن ایجاد شد تا بحث و گفت‌وگو شود و دیگر طراحی برنامه جدیدی با عنوان "در جستجوی راهی نو" که باید حمایت شود تا به بار بنشیند. برنامه‌ای که با طرح سخنرانی‌های کوتاه 20 دقیقه‌ای به ایده‌ها و نکات الهام‌بخش در حوزه عکاسی می‌پرداخت. راه‌اندازی بخش دانشگاهی به عنوان جریان مهم و تاثیرگذار در آینده از اقداماتی است که باید با حمایت به رشد و بالندگی برسد. رودررویی دانش آموختگان عکاسی در عرصه‌های حرفه‌ای و دریافت بازخوردهای مخاطبان در فرصت‌های نمایشگاهی و طرح پایان‌نامه‌های منتخب امکان رشد جریان مبارکی را رقم زد که می‌بایست پیگیری شده و به بار بنشیند.

ناگهی ادامه داد: چرخه ورود نیروهای با انگیزه و موثر و ارتقای توانایی و ایجاد استانداردهای بالاتر از جمله نیازهای اجرایی این همایش است. به این منظور طراحی سامانه داوطلبان برای مشارکت در امور اجرایی در سایت 10 روز را از ابتدا در دستور کار قرار دادیم که حاصلش دستیابی به جمعی زیادی از جوانان علاقه مند و پرتوان شد که می‌باید در فرصت‌های بعدی به این جمع اضافه شده و انجمن عکاسان ایران را از نگرانی‌های اجرایی فارغ کند. طراحی و ایجاد پادکست‌های رادیویی برنامه دیگری است که فرصتی بهتر را برای انعکاس جریانات فکری و در 10 روز و ارتباط عمیق‌تر با مخاطب را فراهم آورد. دستاوردی که انجمن عکاسان ایران می‌تواند از آن در طول سال برای ارتباط با مخاطبان خود بهره ببرد.

ناگهی در ادامه گفت: چارچوب‌های شکل گرفته برای برنامه‌های 10 روز و مسیر توسعه کمی آن که در هر دوره به گونه‌ای رخ می‌دهد؛ امروز به جایی رسیده که هر تیم اجرایی را با چالش‌های سخت روبرو می‌کند. این مسیر و ادامه دادن به وضعیت بلاتکلیف که در اغلب حوزه‌های تصمیم‌گیری امکان را از دبیر سلب می‌کند جریان و سوی برنامه‌ها را از اثربخشی خارج می‌کند. مجموعه‌ای از انتظارات و محدودیت‌ها در کنار هم میزان بهره‌مندی و پرداختن به کیفیت مباحث علمی را بسیار تنزل داده است. این مهم به عنوان یک چالش به عرض هیات مدیره انجمن عکاسان ایران رسیده است و انتظار اتخاذ تصمیمات جدی در مسیر سیاست‌گذاری‌های دوره‌های آتی دارم.

در ادامه این مراسم فیلم‌های کوتاهی درباره گزارش روند اجرا و برنامه‌های 10 روز با عکاسان ایران پخش شد.

در پایان مراسم افشین شاهرودی با قرائت متنی از تعدادی از افراد و نهادهایی که برای توسعه عکاسی تلاش کرده‌اند، سپاسگزاری و قدردانی کرد: "جایی که امروز قرار داریم بر بلندای تلاش‌ها و کوشش‌های افراد زیادی استوار است. کسانی که عمر و آبروی خود را صرف عکس و عکاسی کرده و می‌کنند. آنها پله‌های صعود ما را ساخته‌اند. ما موظفیم که به هر طریق ممکن از کوشش‌ها و زحمات آنها قدردانی و سپاسگزاری کنیم. آنچه امروز در اختیار ماست گنج گرانبهایی است که هر بخش از آن را کسی اندوخته است. ما نیز باید از داشته‌های خود به آن افزوده و امانت‌دارانه به دیگران تحویل دهیم. اینگونه است که عکاسی اعتلا خواهد یافت.

 در ادامه این متن آمده است: دبیر هفتمین  دوره همایش "ده روز با عکاسان ایران" وظیفه خود می‌داند که در این راستا یاد کند و سپاسگزار باشد از: زنده‌یاد ابراهیم هاشمی بخاطر تلاش‌های پیگیرانه‌ای که در اوایل دهه 60 جهت تشکیل یک انجمن فراگیر عکاسی در ایران انجام داد. آن تلاش‌ها در آن زمان به بار ننشست اما زمینه‌هایی را برای کوشش‌های دیگران در سال‌های بعد فراهم ساخت. او به همراه تنی چند از دوستداران عکاسی در سال 1338 نخستین انجمن رسمی عکاسی در ایران را با نام "انجمن عکاسی آبادان" در شرکت نفت آبادان تاسیس کرد که تا سال 1358 و آغاز جنگ به فعالیت مشغول بود.

زنده‌یاد بهمن جلالی عکاس و آموزگار راستینی که بیش از نیم قرن در دو زمینه عکاسی مستند اجتماعی و عکاسی هنری کار کرد و در مقام معلم نسل نواندیشی را در کنار خود پرورش داد.

حسین چنعانی بخاطر تلاش‌های بی‌وقفه خود طی سال‌های متمادی برای انجام پژوهش‌ها و تحقیقات ارزشمند و جمع‌آوری، طبقه‌بندی و نگهداری اطلاعات تاریخی عکاسی از گذشته تا امروز. اطلاعاتی که منبع پژوهشی ارزشمندی برای آیندگان به شمار می‌رود.

گروه سخت‌کوش انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس و شخص سید عباس میرهاشمی که با تاسیس این انجمن و اقدام به موقع پیگیرانه به جمع‌آوری، طبقه‌بندی، نگهداری و انتشار عکس‌های نادیده این دو رویداد بزرگ تاریخ معاصر ایران پرداخت. بسیاری از آن عکس‌ها توسط عکاسان غیر حرفه‌ای، مردم و رزمندگان حاضر در جبهه‌ها گرفته شده و از دید عموم پنهان مانده بود. بدین ترتیب از روند رو به نابودی بخش مهمی از حافظه تصویری تاریخ معاصر ایران که با تغییر نسل دیری نمی‌پایید جلوگیری شد.

احمد ناطقی موسس خانه عکاسان ایران که در سال‌های دهه 70 نخستین گالری دائمی برای برگزاری نمایشگاه‌های عکس را در آنجا سامان داد و با برگزاری هفت دوره جشنواره عکس کودک و نوجوان سوره ابتدا در سطح ملی و سپس بین‌المللی، نخستین رویداد گروهی عکاسی را در ایران مطابق با معیارها و استانداردهای جهانی سازماندهی و اجرا کرد.

مریم زندی بخاطر عکاسی هدفمند و پیگیرانه برای اولین بار، از چهره‌های فرهنگ و هنر که در قالب چند کتاب تحت عنوان "چهره‌ها" منتشر شد و باعث گردید اهالی فکر و فرهنگ با عکس و عکاسی  به عنوان یک مقوله مهم فرهنگی رابطه نزدیک‌تری برقرار نمایند.

خانه هنرمندان ایران بخاطر فرصتی که در اختیار جامعه عکاسی قرار داده است تا عکاسان بتوانند سالی ده روز در یک  فضای سازنده هنری گردهم آمده و دستاوردهای خود را در قالب همایش "ده روز با عکاسان" با یگدیگر به اشتراک بگذارند.

 در پایان این متن آمده است: هستند بسیارشایستگان دیگری که به انحا مختلف به اعتلای عکاسی ایران کمک کرده‌اند. امیدواریم بتوانیم در ادامه این راه در هر موقعیت مناسب از کسانی که منشا تاثیرات و تغییرات سازنده در عکاسی ایران شده اند بنحوی شایسته قدردانی کنیم.