به گزارش هنرآنلاین، نشست فیلم "راگو رای؛ یک پرتره بی­قاب" ساخته "آوانی رای" به همراه مسترکلاس عکاسی با حضور "راگو رای" در تالار استاد شهناز خانه هنرمندان برگزار شد.

پس از نمایش فیلم مستند "راگو رای؛ یک پرتره بی‌­قاب" که بیشتر به صورت سیاه و سفید مردم عادی هند و مصائبی را که با آن درگیر هستند، نمایش می‌­دهد. "راگو رای"؛ پدر عکاسی هند درباره راهکارهای عکاسی بهتر گفت: خلاقیت و بیان، یک حس درونی است که در شما به وجود می‌­آید و بعد از آن در قالب یک عکس- پرفورمنس یا اثر هنری بازتولید می‌­شود. وقتی این تشعشعات در تمام بدن شما جریان پیدا می‌­کند، می‌­توانید حس­‌های مختلف خوشحالی، درد و ناراحتی را منتقل کنید.

او با بیان اینکه جمع زیادی در این سالن هستند که هیچ‌کدام شبیه هم نیستند، عنوان کرد: این تفاوت‌­ها به این دلیل است که شما از کامپیوتر متفاوتی برخوردارید که آگاهی، تشعشعات، خلاقیت و احساسات متفاوتی در شما به وجود می‌­آورد که می‌­تواند در ذهن شما مجسم شود. با قدرت تکنولوژی می‌­توانید عکس‌­های زیادی بگیرید، اما چیزی که باعث تفاوت عکس‌­ها می‌­شود، می‌­تواند میان خالق اثر یا عکاس متفاوت باشد و این در مورد زاویه دید عکاس­‌های مختلف نیز صدق می­‌کند و این همان روح عکاسی است. هیچکدام از ما یکدیگر را نمی‌شناسیم و شبیه هم نیستیم، اما چیزی که مسئولیت عکاس را بیشتر می‌­کند، این است که چطور به یک سوژه نزدیک شویم و از چه زاویه‌­ای به عکس نگاه کنید و این اصل عکاسی است.

او تأکید کرد: دیدن عکس با یک کلیک امکان‌­پذیر است اما باید وقتی عکس می­‌گیریم از خود بپرسیم آیا این عکس برخاسته از حقیقتی است که می­‌خواهم به تصویر بکشم و آیا برخاسته از احساسات من است و اگر پاسخ منفی بود، آن را پاک کنیم. این روزها همه دنبال عکس‌­ها و لذت‌­های سریع هستند و اینستاگرام یکی از این آفت‌­هاست. گرفتن عکس‌­های خوب به معنای گرفتن تفاوت­‌های خوب است و این تفاوت‌­ها را بدون نگاه متفاوت نمی‌­توانید به تصویر بکشید.

این عکاس در خصوص دو راز نهفته در عکاسی توضیح داد: اولین راز این است که شیدای کارتان باشید و دوم این است که خودتان باشید و کاری را انجام دهید که به قلب و روح‌تان نزدیک باشد. باید تلاش کنید از منطقه امن خود خارج شوید و این کمک می­‌کند که به یک انرژی لایتناهی وصل شوید. خودتان باشید و خودتان را شدیدا نقد کنید.

او با بیان اینکه تفاوتی ندارد که پرتره مفهومی عکاسی می­‌کنید یا عکاسی خبری و مدرن، افزود: مرز مشترک بین این هنرها وجود ایده­‌هایی است که از مغزها می‌­آید و مغزها دارای مرز هستند و برای بهره گرفتن از ایده‌­ها از چشم‌ها کمک بگیرید.

رای با اشاره به عکس‌­های جنگ ایران و عراق که محمد فرنود و محسن راستانی گرفته‌­اند، گفت: در این عکس‌ها لحظه‌­های زندگی مردم بین زنان و کودکان را می‌­بینید و این بخشی از تاریخ جنگ ایران و عراق است. در عکاسی جنگ ثبت سریع عکس اهمیت دارد، اما عکاسی از زندگی روزمره هر ملتی جادویی است که شما ثبت می‌­کنید و می‌­گویید این همان چیزی است که می‌­خواهم از آن عکاسی کنم و در حقیقت روح و بدن شما باید همراه یکدیگر باشد.

 

آموزش عکاسی در فضای مجازی

نشست "آموزش عکاسی در فضای مجازی" با حضور احمد علیزاده و محمدرضا شهبازی در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

در این نشست علیزاده به معرفی معتبرترین دانشگاه‌های جهانی برای آموزش عکاسی در فضای مجازی پرداخت و گفت: در این دانشگاه‌ها بخش‌هایی را که نیاز به تمرین دارد، می‌توان از طریق دانلود ویدئوها آموزش دید و در واقع ترکیبی از آموزش همزمان و تحت وب است. در این نوع آموزش، هزینه‌ها بسیار کمتر از شرایط حضوری است. در ایران وب سایت‌های فعالی در بخش آموزش مجازی داریم. آموزش مجازی در فضای وب امکان دسترسی دانشجو را در هرزمان و مکانی فراهم می‌کند. هزینه پایین این دوره‌ها نیز دیگر گزینه‌ مثبت یادگیری از این طریق است.چون با برنامه‌­ریزی در این رویداد ورزشی شرکت کرده بودم در جریان سفرم پروژه‌های متعددی را دنبال کردم.

در ادامه جلسه محمدرضا شهبازی گفت: در آموزش آنلاین امکان استفاده مخاطبان بیشتر، فراهم می‌شود این که آموزش آنلاین سرگرم­‌کننده و مقرون به صرفه نیز است البته در این بخش معایبی نیز وجود دارد که از جمله آن می‌توان به امکان منزوی شدن هنرجو و یا عدم سلامت در تحرک و ارگونومی او اشاره کرد.

 

در جستجوی راهی نو

نوشین وفادار با عنوان "چطور سمن‌ها می‌توانند در آینده عکاسی موثر باشند؟" در برنامه "در جستجوی راهی نو" عصر روز پنج‌شنبه 22 آذرماه در خانه هنرمندان ایران سخنرانی کرد.

در این نشست، وفادار با اشاره به شروع کار "کانون گسترش عکاسی" گفت: تشکل‌ها می‌توانند پاسخگوی چالش‌های مردمی باشند. در کانون گسترش عکاسی بر این باوریم که حقوق عکاسان را خود مردم و عکاسان باید تعریف کنند. اواخر سال 93 برنامه مدون و ثابتی را تحت عنوان گشت عکاسی شهری در مشهد راه انداختیم که برای آن مجوزهای کوتاه­‌مدت با تعداد محدود دریافت کردیم. یک سال و نیم بعد این حرکت به برنامه بین‌المللی Photo Walk متصل شد.

بخش دوم "در جستجوی راهی نو"  با عنوان "عکاسی خیابانی" با سخنرانی مجید دوخته‌چی‌­زاده، برگزار شد.

در این نشست، دوخته‌چی­‌زاده گفت: من نیز مانند سایر عکاسان با شروع جنگ، وارد این عرصه شدم و تجربیات جدی خود را در این بخش شروع کردم. عکاسی جنگ آموخته‌های زیادی برایم داشت که در سایر بخش‌ها از آن بهره  بردم. بعدها عکاسی مستند و فتوژورنالیسم را کنار گذاشتم اما سال‌­ها بعد دوباره به این عرصه بازگشتم. در اواخر سال 80 مسافرتی به کانادا رفتم و به عکاسی خیابانی پرداختم. با این­که به نظر ساده می‌رسد، عکاسی خیابانی کار بسیار دشواری است زیرا باید مانند یک روح باشید که مردم شما را نبینند. یک عکاس خیابانی اگر دیده شود، مردم از او دوری می‌کنند، بنابراین عکاسی خیابانی نیازمند یک دوربین کوچک است.

 

به سوی نگاه شخصی

هفتمین برنامه " به سوی نگاه شخصی" پنج شنبه ۲۲ آذر در گالری بهار خانه هنرمندان برگزار شد.

حامد سوداچی با ارائه مجموعه "اعتیاد" گفت: دو سال در فضای زندگی افراد معتاد بودم و ساعت‌­ها با بسیاری از آنها صحبت کردم تا بتوانم تصویر واقعی و ملموس از زندگی افراد معتاد ثبت کنم. این مجموعه را در سطح شهر چسباندم و واکنش مخاطب نسبت به آثار را ثبت کردم.

کاترین ملکی درباره مجموعه "رویارویی" گفت: می­‌خواستم بازنمایی و بازتعریفی از تهران داشته باشم و تصمیم گرفتم از فضای بیرون شهر عکاسی کنم. المان‌­هایی که به عکس اضافه شده است، نمادهای اسطوره­ای و تاریخی دارند. فتومونتاژ فضای ذهنی ایجاد می‌­کند اما این فضای ذهنی را کنترل کردم زیرا می‌­خواستم فضای کارها به واقعیت نزدیک شود.

احسان براتی درباره مجموعه خود گفت: در مجموعه "دیگر شهر" از نشانه‌­های قابل شناسایی محیط، دوری کردم زیرا می­خواستم از فضایی عکاسی کنم که متعلق به تمام افراد است نا­مشخص بودن مکان نیز ظرفیت تخیل را بالا می­‌برد. این مجموعه با وجود متفاوت بودن مکان‌­ها دارای ساختار تصویری و نگاه شخصی و مشترک است. تصمیم گرفتم در کنار عکاسی از نقاط مختلف تهران به سراغ عکاسی در شمال کشور بروم و در نهایت عکس‌­ها را به یکدیگر پیوند دهم.

کریم ملک‌­مدنی درباره رابطه فلسفه و عکس گفت: اگر بخواهیم دیدگاه فلسفی در عکاسی داشته باشیم حتما نباید فیلسوف باشیم زیرا مفاهیم کلی فلسفه برای عام و خاص قابل درک و ملموس است و هر شخص می‌تواند در حد دانش خود با این مفاهیم مواجه شود.

این عکاس با اشاره به ضعف عکاسی در دنیای امروز عنوان کرد: دنیای ما از عکس سرشار و اشباع شده است، با این شرایط عکاس  نمی‌­تواند با تک ­عکس، مفهوم مورد نظر خود را منتقل کند و مجبور به جمع­‌آوری مجموعه و برگزاری نمایشگاه می‌­شود. عکاس نظاره‌­گر نیست بلکه متفکر است و باید دارای نگاه و ذهنیت شخصی باشد.

ملک­‌مدنی در این برنامه مجموعه " عکس و فلسفه و " تولد دیجیتال" را به نمایش گذاشت.

 

نشست تجربه اولین عکاس زن ایرانی در جام جهانی روسیه

 نشست تجربه اولین عکاس زن ایرانی در جام جهانی روسیه با حضور مونا هوبه‌­فکر، عکاس خبرگزاری ایسنا در گالری تابستان برگزار شد.

"منا هوبه‌­فکر" درباره تجربه عکاسی خود از جام جهانی گفت: از ابتدای فعالیت عکاسی­‌ام تا جایی ممکن بود از ورزش زنان و رویدادهای مهمی که در آن حضور داشتند عکاسی کردم و یکی از نخستین مجموعه‌­های ورزشی‌ام عکاسی از زندگی مریم طوسی، دونده ایرانی است.

او درباره چگونگی انتخابش برای عکاسی از جام جهانی گفت: کمیته‌ای از طرف انجمن ورزشی‌­نویسان تشکیل شد و سهمیه‌ای برای زنان خبرنگار تعیین کردند که یک عکاس و یک خبرنگار زن راهی جام جهانی شوند و با رای‌گیری من و یک خبرنگار زن انتخاب شدیم.

هوبه‌فکر گفت: براساس تجربه‌ای که در عکاسی مستند و خبری دارم برای حضور و عکاسی از جام جهانی برنامه­‌ریزی کردم و سعی کردم که از تجربیات عکاسان مرد استفاده کنم. در زمان حضورم در روسیه برای عکاسان خارجی عجیب بود که چرا یک زن عکاس نمی‌­تواند در کشورش به استادیوم برود و از فوتبال عکاسی کند.

البته در سال ۹۳ مسابقات آسیایی اینچئون را شرکت کردم و توانستم بسیاری از مسابقات در رشته‌های مختلف را عکاسی کنم. پیش از سفر به روسیه پیش از سفر یک دوره ورزشی را گذراندم تا با بدن و روح آماده راهی این سفر کاری شوم. تصمیم گرفتم تا پایان جام جهانی در روسیه بمانم و برای همین باید با یک برنامه­‌ریزی دقیق هزینه­‌های خود را کنترل می­‌کردم.در انتخاب­‌هایم برای عکاسی از تیم‌­ها باید به مسافت هم فکر می‌کردم، تصمیم گرفتم برخی از بازی­‌ها را عکاسی نکنم.

هوبه‌­فکر ادامه داد: عکاسی از این رویداد نه تنها برای من که در کشور خودم امکان این را نداشتم که از مسابقه فوتبال مردان عکاسی کنم بلکه برای سایر عکاسان هم هیجان دارد. با تجربه­‌ای که در عکاسی داشتم توانستم در ۱۵ دقیقه نخست بازی ایران و مراکش بر هیجانم غلبه کنم.

او درباره امکانات عکاسی‌اش در این رویداد گفت: من با دو بدنه و چند لنز در این رویداد شرکت کردم و در طول مسابقه‌ها یک بدنه کنون و لنز ۴۰۰ از کنون امانت می‌گرفتم. اما در بازی فینال با توجه به این که برای بارش باران پیش بینی نکرده بودیم یکی از دوربین‌هایم کاملا از کار افتاد و دوربین دوم نیز هر پنج ثانیه یک بار شاتر می‌زد.

او افزود: صندلی که برای یک عکاس در طول بازی انتخاب می‌شد تا پایان بازی ثابت بود و یک عکاس اجازه نداشت در هر شرایطی صندلی‌اش را عوض کند یا از جایش بلند شود

هوبه‌فکر در خصوص چگونگی ارسال عکس‌هایش به ایسنا در جریان مسابقات گفت: عکاسان ایرانی از امکانات کمی برخوردار بودیم اما عکاسان خارجی با کابلی که به دوربین‌شان وصل بود عکسی که می‌گرفتند در لحظه به رسانه‌شان ارسال می‌شد اما من و همکارانی با اینترنت گوشی‌هامان در طول مسابقه عکس‌ها را برای رسانه‌مان ارسال می‌کردیم.

چون با برنامه‌­ریزی در این رویداد ورزشی شرکت کرده بودم در جریان سفرم پروژه‌­های متعددی را دنبال کردم بخشی از این پروژه‌­ها عکس هایی بود از تماشاگران گرفتم. بخشی دیگر شامل عکس‌های مسابقه‌ها،فرهنگ شهرهایی که به آن جا سفر می‌کردیم و جزییات که شامل تاتوهای بدن بازیکان تیم‌های معروف.

هوبه‌فکر در ادامه عکس‌­هایی از استادیوم ورزشی،مسابقه‌­ها و بازی‌­های تیم ملی ایران نمایش داد و ابراز امیدواری کرد که سهمیه زنان عکاس و خبرنگار در رویدادهای مهم ورزشی دنیا افزایش پیدا کند و تمام عکاسان ورزشی روزی بتوانند عکاسی از جام جهانی را تجربه کنند.

 

تصاویر کتیبه‌­های فارسی در جهان ثبت می­‌شود

نشست کتیبه­‌های فارسی در جهان با حضور مرتضی رضوان­‌فر در گالری ممیز برگزار شد.

مرتضی رضوان­‌فر در این نشست گفت: سال‌­ها پیش براساس نامه­‌نگاری که با سازمان میراث فرهنگی شد، متوجه شدیم که موج فارسی در جهان به شکلی گسترش یافته است و در بسیاری از کشورها که یادگاری از زبان فارسی به جا مانده قصد دارند آن را نابود کنند که بخشی از این یادگارها شامل کتیبه‌­های فارسی بود که به صورت پراکنده در نقاط مختلف جهان قرار دارد. با پیگیری از سازمان میراث فرهنگی متوجه شدم که سازمان از نظر مالی هیچ کمکی برای ثبت تصاویر به جا مانده در نقاط گوناگون جهان نمی‌­کند، از این رو با بودجه شخصی از سه سال پیش تاکنون با سفر به سایر کشورها تلاش می‌­کنم تا جایی که امکان دارد تصاویر و اطلاعات این آثار را ثبت کنم.

رضوان‌فر ادامه داد: کتیبه‌های فارسی، معماری ایرانی و اسامی فارسی و شاهنامه‌­ای در بسیاری از کشورهای جهان گسترده است. برای عکاسی از کتیبه‌­ها و مساجد با وسایلی عکاسی کرده­‌ام که کمتر جلب توجه کند.این عکس­‌هاحاصل یک طرح پژوهشی گسترده در بخشی از کشورهای جهان است که در چند سال اخیر در روسیه، آذربایجان، ارمنستان، هند، ترکیه، کنیا، زنگبار و گرجستان عکاسی شده و کشورهای دیگری نیز در برنامه این پژوهش قرار دارند. قرار است این عکس­‌ها را در قالب یک اطلس منتشر کنیم.

او در ادامه عکس‌­هایی از کتیبه‌­ها و بناهای ایرانی را نمایش داد و درباره آن­ها و اشعار فارسی که در این کتیبه‌ها و محراب‌­ها کار شده است، توضیح داد.

در ادامه این نشست کتاب "معماری خاموش" اثر مرتضی مرادلی رونمایی شد.

مرادلی گفت: در کتاب معماری خاموش تلاش کرده­‌ام بخشی از عکس­‌هایی را که در هفت سال گذشته از آثار معماری ایران در شب گرفته‌­ام، منتشر کنم. این کتاب جلدهای دیگری هم خواهد داشت.

بزرگداشت زنده­‌یاد نیکول فریدنی؛ عکاس دیگر برنامه انجمن عکاسی میراث فرهنگی بود، که سیمون آیوازیان، اسعد نقشبندی و منیر سلطانی درباره نیکول فریدنی سخن گفتند.

تفاهم­نامه همکاری‌­های مشترک فرهنگی بین انجمن عکاسی میراث فرهنگی و انجمن دوستی ایران و فرانسه در ادامه این نشست در گالری ممیز امضا شد.

این تفاهم­نامه در راستای اعتلای میراث فرهنگی کشور و گسترش پیوندهای علمی، فرهنگی، هنری، نیز توسعه روابط حرفه‌­ای به امضای مسعود زنده‌­روح کرمانی؛ مدیرعامل و رییس هیات­ مدیره انجمن عکاسی میراث فرهنگی و سهراب فتوحی؛ رییس انجمن دوستی ایران و فرانسه رسید.

بهره­‌مندی از ظرفیت‌­های حرفه­‌ای برای توسعه شناخت مردم و هنرمندان آزاد دو کشور ایران و فرانسه از میراث هنری، اجتماعی، فرهنگی، تاریخی، طبییعی و معنوی یکدیگر و به منظور گسترش روابط حرفه­‌ای در زمینه عکاسی، برپایی نمایشگاه‌­های تخصصی، انتشار کتاب، کارت­‌پستال و پوستر و برگزاری نشست‌­های تخصصی، تبادل­‌های علمی و هنری و انجام پروژه­‌های مشترک موضوع این تفاهم­نامه است.

 

کارگاه شیوه نوین در پردازش عکس منظره

کارگاه "شیوه نوین در پردازش عکس منظره" با حضور پدرام میرصادقی پنج شنبه ۲۲ آذر در سالن شهناز خانه هنرمندان برگزار شد.

پدرام میرصادقی در این کارگاه گفت: ماسک­‌سازی و ترکیب کردن لایه‌­های مختلف عکس از مشکلات عمده عکاسان است که در این کارگاه روی پردازش عکس­‌های مختلف در حالت‌­های گوناگون تمرکز می­‌کنیم. روند پردازش با توجه به امکانات و ابزارهای پیشرفته، دیگر کار پیچیده و چالش‌­برانگیزی نیست و به راحتی می‌توان یک عکس را پردازش کرد.

میرصادقی در این کارگاه مراحل پردازش سه عکس از کشتی، منظره و کهکشان را به طور کامل تشریح کرد.