به گزارش هنرآنلاین، "واعظان مرگ" نام نمایشگاه  مصطفی معصومی است که از روز جمعه ۲۳ آذر  تا ۵ دی ماه در گالری ایسو برپاست.

مصطفی معصومی متولد ۱۳۷۲ آمل و دارای مدرک کارشناس هنر است. او در کارنامه هنری خود برپایی نمایشگاه‌های انفرادی دریا زدگی، خودنگاره، طراحی تخصصی، پرتره مفهومی، پشت نویسی در گالری ایسو و نمایشگاه‌های گروهی برجاس در گالری آران تهران را دارد.

"واعظان مرگ" نام نمایشگاه نقاشی اخیر مصطفی معصومی است که از روز جمعه ۲۳ آذر ۱۳۹۷ تا ۵ دی ماه و از ساعت ۱۶ الی ۲۰ ادامه دارد.

در استیتمنت نمایشگاه "واعظان مرگ"آمده است: "در لحظه زیستن به چه معناست؟ چه بحران‌هایی مانع در لحظه زیستن می‌شوند؟ و یا بقول نیچه: براستی، آنکه بهنگام نمی‌زید، چگونه بهنگام تواند مرد؟

اینها پرسش‌هایی بودند که از خودم می‌پرسیدم و به دنبال قالب مناسبی بودم برای بیان این دل مشغولی.

بخشی از این قالب با میراثی که از قرن نوزدهم در نقاطی از اروپا برایم بجا گذاشته بودند پی‌ریزی شد و آن میراث عکس‌هایی بود که از مرده‌ها می‌گرفتند، اما نه در تابوت یا کفن و...، بلکه آنها را روی صندلی می‌نشاندند، لباس‌های مجلسی بر تن‌شان می‌پوشاندند و بعد عکاسی‌شان می‌کردند. بطوری که انگار زنده‌اند و به صندلی لم داده‌اند و چُرت می‌زنند. مردم آن زمان معتقد بودند زندگیِ‌شان پس از مرگ در این عکس‌ها ادامه پیدا می‌کند.

اما چیزی که در این عکس‌ها نظرم را جلب کرد، فلسفه و اعتقادات مردم آن زمان نبود، بلکه معلق بودن فیگورها بین دو ساحت مرگ و خواب بود، که می‌توانست پرسش‌ها و بحران‌های مد نظر من را با کمک نشانه و گاه نمادهایی که آن را با فیگورها همراه کردم مطرح و بیان کند.

فیگورهایی که به تصویر کشیدم، برای من نه زشت هستند و نه زیبا، بلکه همان چیزی هستند که هستند. آنها بنا بر موقعیت‌هایی که در آن قرار گرفتند، ساخته شدند. من آنها را عکاسی کردم و بعد هستی‌هایی که در اطرافم حرکت می‌کردند را در کالبدشان احضار کردم.

درباره واعظان مرگ، عنوان بخش کوچکی از کتاب "چنین گفت زرتشت" فردریش نیچه است. واعظان واقعی مرگ، در مجموعه من پنهان‌ند و فیگورهای من قربانیان آنانند، قربانیانی که هرکدام ناخواسته وعظ مرگ می‌گویند.

نمایشگاه "واعظان مرگ" ۲۳ آذر  تا ۵ دی ماه در گالری ایسو برپاست و علاقه‌مندان می‌توانند از ساعت ۱۶ تا ۲۰ به نشانی: آمل، خیابان شهید بهشتی، ابتدای اندیشه ۹ مراجعه کنند.