سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "پرومته/ طاعون" با دراماتورژی میثم خوئی و کارگردانی شهاب آگاهی از 18 آذرماه ساعت 20 در سالن چهارسو مجموعه تئاترشهر روی صحنه است. این نمایش آخرین اثر گروه تئاتر بِین است که در جریان پرداختن به پروژه تراژدی انسان معاصر تولید شده و اقتباسی آزاد از نمایش "پرومته در زنجیر" اثر آیسخولوس است. درتولید متن این اثر نمایشی از نمایشنامه "حکومت‌ نظامی" اثر آلبر کامو، اشعاری از سیدعلی صالحی و همچنین کتب تاریخی- مذهبی بهره گرفته شده است.

شهاب آگاهی در گفت‌وگو با هنرآنلاین در توضیح اجرای این اثر نمایشی گفت: "پرومته/ طاعون" اقتباسی از "پرومته" آشیل و "حکومت نظامی" آلبر کامو است و داستان کلی آن درباره جنگ و نزاع پرومته و زئوس بر سر قدرت است که در این راستا طاعون و طبیعت  ورود کرده و همه چیز را نابود می‌کنند.

او در ادامه افزود: این نمایش در ادامه روند تمرکز و هدف 7- 8 ساله گروه تئاتر "بین" به شیوه اجرایی خاص تولید شده است و مسئله اصلی آن وجه تئاتر موزیکال است.

این کارگردان در توضیح شیوه اجرایی خاص گروه تئاتر "بین" عنوان کرد: گروه تئاتر "بین" در راستای موقعیت و هیجان‌انگیزی که دارای نمایه غریزه و شهود باشد با اتکا به نظریات نیچه، تئاتر ورزی می‌کند. در این میان وجه موسیقیایی برای‌مان بسیار پررنگ است و ما در روند این پروسه وجوه مختلف و وجه موسیقیایی را از دل موقعیت که غریزه و شهود است، استخراج می‌کنیم.

او با بیان اینکه این‌که این نمایش محصول پروژه‌ای به نام تراژدی انسان معاصر است، خاطرنشان کرد: دو سال است که در این زمینه کار و فعالیت می‌کنیم و سوال اصلی این پروژه تراژدی شدن موقعیت و پارامتر در وضعیت انسان معاصر است.

آگاهی ضمن اشاره به اینکه این نمایش بر تم خشونت تمرکز دارد، یادآور شد: این نمایش در ادامه نمایش "و/یا/پرو/مته" که در جشنواره تئاتر فجر سال گذشته اجرا شد، روی صحنه آمده است. "و/یا/پرو/مته" علاوه بر دریافت جوایزی از دوره گذشته جشنواره تئاتر فجر، هفته گذشته نیز موفق به دریافت جایزه‌ای بین‌المللی شد.

کارگردان نمایش "مده‌آ" مدت زمان تمرینات گروه تئاتر بین به منظور اجرای نمایش "پرومته/ طاعون" را یک‌سال عنوان کرد و درباره طراحی صحنه این نمایش گفت:  از آنجا که این نمایش در فضا و کانسپت خشک و فرسوده اتفاق می‌افتد، صحنه نمایش مملو از برگ خشک است. مفهوم احاطه انسان توسط طبیعت در این نمایش بسیار اهمیت دارد و بنابراین در طراحی صحنه از المان‌های طبیعی استفاده شده است. همچنین پیرو این کانسپت و فضا در طراحی لباس نیز شاهد چاپ گل طبیعی بر روی لباس بازیگران هستیم.

او درباره موسیقی این نمایش اظهار کرد: موسیقی‌های این نمایش تولید گروه است و از موسیقی‌های دیگر استفاده نشده  است. براساس موقعیت اجرا از سازهای فلوت ریکوردر، هامونیوم و دمام استفاده شده است.

شهاب آگاهی در پایان صحبت‌هایش گفت: اجرای نمایش "پرومته/ طاعون" از دسته اجراهای آلترناتیو محسوب می‌شود و از این جهت این ادعا را دارم که ساختار و کانسپت اجرا پیشنهاد جدیدی را با خود همراه دارد.

اجراگران نمایش "پرومته/ طاعون" سارا اکبری، طاهره هزاوه، محمد مجد طاهری و نیلوفر ندایی هستند.

دیگر عوامل این نمایش عبارتند از: طراح موسیقی: نوید گوهری، طراح صحنه و لباس: شیما میرحمیدی، ساخت کلاه گیس و مشاور گریم: ثمین سالک، مدیر اجرایی: احسان تارخ، مدیر صحنه: امیرحسین حیدری، منشی صحنه: سحر یوسف زاده، طراحی آکسسوار: استودیو زیرزمین، آلاله امیری، هانیه شجاع و غزل عباسی، دستیار طراح لباس: غزل عباسی، دستیار طراحی صحنه: هانیه شجاع و آلاله امیری، ساخت آکسسوار: استودیو زیرزمین، دوخت لباس: اصغر حاجوی، طراح گرافیک:  را استودیو، عکس: البرز تیمورزاده، ساخت تیزر: سیاوش نقشبندی، روابط عمومی: عسل عباسیان و مدیر تبلیغات: امیر قالیچی ها.

علاقمندان می‌توانند بلیت این نمایش را از سایت تیوال تهیه کنند.