به گزارش هنرآنلاین، نخستین دوره "امکان" با هدف عرضه آثار برتر تئاتر دانشگاهی و با حضور 16 گروه دانشجویی از دانشکده‌های تئاتری تهران از 25 تا 28 آذرماه در سالن ناظرزاده کرمانی، تماشاخانه ایرانشهر برگزار خواهد شد.

 شورای کانون تئاتر دانشگاهی اداره کل هنرهای نمایشی برگزارکننده این رویداد است و از همه مدیران تئاترهای دولتی و خصوصی، تهیه کنندگان، مدیران تولید و هنرمندان تئاتر برای شرکت در این برنامه دعوت بعمل آورده است.

در نخستین دوره "امکان" نمونه‌ آثار (Showcase) تئاتر دانشگاهی برای مدعوین این رویداد معارفه می‌شوند و برای اولین بار دانشجویان- به عنوان تولید‌کننده آثار نمایشی- بی‌واسطه آثار خود را به دیگر صنوف تئاتری  معرفی می‌کنند.

نخستین دوره "امکان" با همکاری خانه هنرمندان ایران از تاریخ 25 تا 28 آذرماه در سالن ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر و از ساعت 10صبح تا 4 بعدازظهر برگزار می‌شود.

 

"آرش" به تئاتر شهر رسید

اجراخوانی آرش به کارگردانی گلچهر دامغانی از سه شنبه 20 آذر ماه در سالن قشقایی مجموعه تئاتر شهر با تهیه‌کنندگی واحد هنری رنگ باراد روی صحنه می‌رود.

 اجراخوانی آرش در آخرین روز تمرین میزبان اصغر فرهادی نویسنده و کارگردان سینما بود. اصغر فرهادی در پایان اجرا با تشکر از گروه اجرایی گفت: امیدوارم نمایش "آرش" به مدت طولانی روی صحنه برود،  دیالوگ‌های زیبایش به درستی و در این عصر شنیده شود و امیدوارم مخاطبان و علاقمندان تئاتر دیدن این اثر را از دست ندهند.

در اجراخوانی آرش به نویسندگی و کارگردانی گلچهر دامغانی ؛ مریم معینی، اروین گالستیان، مجتبی فلاحی، بنفشه ریاضی، میرحسین نونچی، محمد ابوالحسنی، عرفان رحیمی، مصطفی پروین، علی عسکری، مهدی تاجیک و مینا حبیبی ایفای نقش می کنند.

واحد هنری رنگ باراد بعد از تهیه دو نمایش"مرگ یک آنارشیست"و"قدم زدن با اسب"؛ جدیدترین اثر گلچهر دامغانی را تهیه کرده است.

اجراخوانی آرش از تاریخ 20 آذر ماه جاری به مدت چهار شب در سالن قشقایی مجموعه تئاتر شهر شروع شده و این کار هرشب ساعت 17 اجرا دارد.

سایر عوامل این نمایش عبارتند از: همراهان موسیقی و آوازتنبک: حسین فضل الهی، آواز: بهنوش ثابت قدم، طراح پوستر و بروشور: امیر حسین داوودی، طراحی و ساخت تیزر: افراز استودیو، دستیار کارگردان: هادی بادپا، مسئول تبلیغات، برنامه‌ریز و منشی صحنه: پگاه محمودوند، عکاس: زهرا عرب نژاد و مشاور رسانه: مریم رود بارانی.

نمایشنامه "نقطه سر خط" در "عصری با نمایش"

آرش آبسالان پس از 15 سال بار دیگر نمایشنامه‌ای را در برنامه "عصری با نمایش" نمایشنامه‌خوانی می‌کند.

این هنرمند تئاتر که اوایل دهه هشتاد با همراهی دیگر همکارش، علی صلاحی، جلسات نمایشنامه‌خوانی "عصری با نمایش" را به منظور ایجاد فضایی تازه برای فعالیت‌های جوانان و اجرای نمایشنامه‌هایی که فرصت اجرای عمومی نمی‌یافتند، در کافه تریای اصلی مجموعه تئاتر شهر راه اندازی کرده بود، حال در دوره جدید این برنامه که از چند ماه پیش آغاز شده است، نمایشنامه " نقطه سر خط" را نمایشنامه‌خوانی می‌کند.

این نمایشنامه نوشته خود آبسالان است، که روزهای پنجشنبه، جمعه و شنبه 22، 23 و 24 آذر ماه در خانه نمایش مهرگان نمایشنامه‌خوانی می‌شود.

او درباره‌ این نمایشنامه نوشته است: "تاریخ ایران و به‌ویژه تاریخ معاصر ایران نقطه سر خط‌های فراوان دارد.

این نقطه سر خط‌‌ها از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ با سرعت بیشتری ظاهر می‌شوند.

"نقطه سر خط" فرازی از تاریخ معاصر است، فرازی که عشق و وظیفه گاه رویاروی هم قرار می‌گیرند.

"نقطه سر خط" نمایش‌نامه‌ای تاریخی نیست، تاریخ بهانه‌ای است برای لحظاتی از زندگی‌مان که ناگزیر به گذاردن نقطه و آغاز از سَر خطیم، در حالی که بخشی از وجود ما در سطور پیشین جا مانده است.

چقدر از امروز ما در تاریخ دیروزمان و دیروز پدران‌مان جا مانده است؟

نقش‌خوانان این برنامه (به ترتیب حروف الفبا) به شرح زیر هستند: یاسمن ادیبى، علیرضا افشار نادرى، سحر امانى،آرمان امیرى، مهتاب پرنیان، امیر دیندار، پیمان رضایى، مینا زرنانى، مهدى سفارى، مهدى شایان راد،  میلاد قربانى، پیوند ملکیان، پدرام محمدى و سینا ویژه.

نمایشنامه "نقطه سر خط" روزهای پنجشنبه و جمعه 22 و ٢٣ آذرماه ساعت ١٥ و روز شنبه 24  آذرماه در دو نوبت ١٧ و ٢١:٣٠ در خانه نمایش مهرگان به نشانی خیابان انقلاب،  قبل از پل کالج، خیابان خارک،  بن بست اول، پلاک ۵ نمایشنامه‌خوانی می‌شود.

 

فصلنامه  "نمایش شناخت" متولد می‌شود

آیین رونمایی از شماره نخست این فصلنامه پنج شنبه ۲۲ آذر ماه راس ساعت ۱۷ در سالن مشاهیر مجموعه تئاتر شهر برگزار خواهد شد.

در آیین رونمایی از این فصلنامه برخی از اساتید برجسته تئاتر از جمله دکتر فرهاد ناظر زاده کرمانی، دکتر حسین اسماعیلی، دکتر مسعود دلخواه، دکتر جمشید ملک پور و صدرالدین زاهد به ایراد سخنرانی خواهند پرداخت.

فصلنامه "نمایش شناخت" به عنوان یکی از معدود نشریات غیر دولتی تئاتر ایران با مدیر مسئولی و سردبیری آقای نظر احمدی است که با رویکردی تخصصی به تئاتر و مسائل پیرامون آن می‌پردازد.

در شماره نخست "نمایش شناخت" مطالب متنوعی از پژوهشگران و اساتید ایرانی شاغل در تئاتر داخل و خارج کشور از جمله دکتر هلن اولیایی نیا، دکتر فرشته وزیری نسب، منصور خلج، صدر الدین زاهد، دکتر مازیار اولیایی، رضا سرور و... به چشم می‌خورد. این شماره همچنین حاوی دو پرونده، ویژه تئاتر سیاسی و تئاتر در مهاجرت است.

از دیگر مطالب این نشریه می‌توان به درج بخش‌هایی از جلد دوم کتاب تاریخ اجتماعی- سیاسی تئاتر ایران نوشته زنده یاد مجید فلاح زاده اشاره نمود که پس از بیست سال از چاپ نخستین جلد از این کتاب علمی و پژوهشی به انتشار رسیده است.

شرکت در این مراسم برای کلیه علاقمندان به مطبوعات و تئاتر آزاد است.

 

نیلوفر خوش خلق جایگزین پریناز ایزدیار در "بینوایان" شد

نیلوفر خوش‌خلق از هفتم دی‌ ماه جایگزین پریناز ایزدیار در نقش فانتین در نمایش موزیکال "بینوایان" می‌شود.

ایزدیار به دلیل آغاز کار خود در یک پروژه سینمایی از ادامه همراهی با این پروژه نمایشی در دوره تمدید اجرا باز ماند و خوش‌خلق جایگزین وی شد.

این در حالی است که پریناز ایزدیار تا ششم دی ماه در نقش فانتین در نمایش موزیکال "بینوایان" روی صحنه می‌رود و پیش‌فروش بلیت‌های نمایش همچنان تا ۱۴ دی ادامه دارد و علاقه‌مندان می‌توانند اقدام به خرید بلیت در روز موردنظر خود کنند.

تاکنون بیش از  ۶۰ هزار نفر به تماشای این نمایش نشستند و بیش از ۹۰ هزار نفر اقدام به خرید بلیت کرده‌اند و همچنان استقبال از پیش‌فروش بلیت‌ها ادامه دارد.

نیلوفر خوش خلق کار بازیگری را از سال 1377 و با بازی در سریال روزگار جوانی آغاز کرد. در سال 1379 با فیلم مونس وارد عرصه سینما شد و در همان سال در فیلم سینمایی مانی و ندا به همراه همسرش امین حیایی به ایفای نقش پرداخت.

حسین پارسایی کارگردانی این نمایش را برعهده دارد و بردیا کیارس رهبر ارکستر موسیقی این نمایش است.

پارسا پیروزفر، نوید محمدزاده، پریناز ایزدیار، سحر دولتشاهی، هوتن شکیبا، اشکان خطیبی و امیرحسین فتحی (به ترتیب حضور صحنه‌ای) به همراه حدود ۳۰۰ بازیگر، خواننده و نوازنده در این اجرا حضور دارند.

سیامک احصایی طراح صحنه، سارا اسکندری طراح چهره‌پردازی، شیمامیرحمیدی طراح لباس، علی براتی طراح حرکت، بامداد افشار طراح صدا، مرتضی نجفی طراح نور، فراز اسکندری ویدئو دیزاینر، هاسمیک کاراپتیان سرپرست بخش آوازی و سحر ستوده به عنوان مترجم و ترانه سرا دیگر عوامل این نمایش موزیکال هستند.

محمدصادق رنجکشان سرمایه‌گذار این پروژه است و میثم احمدی و محمد قدس تهیه‌کنندگی آن را برعهده دارند.

 

رونمایی از پوستر نمایش " بازیافتی‌ها" همزمان با پیش‌فروش

پوستر نمایش "بازیافتی‌ها" به نویسندگی، طراحی و کارگردانی رضا حیدری همزمان با آغاز پیش‌فروش رونمایی شد. این پوستر توسط سینا افشار طراحی شده است. نمایش "بازیافتی‌ها" از پنجشنبه 22 آذر ساعت 21:15 در سالن شماره یک پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه خواهد رفت.

امیر کربلایی‌زاده، الهام شعبانی، مهدی برومند، علی پویا قاسمی در این نمایش بازی می‌کنند.

در خلاصه داستان این نمایش آمده است: " مهمانانی به یک مهمانی در ناکجا آباد دعوت شده‌اند، نه مهمان و نه میزبان می دانند اینجا کجاست. میخی زنگ زده، سرنگی شکسته شده، سیگاری کشیده شده، آدامسی جویده شده و یکی که گوشه‌ای کناری نظاره می کند". پیش‌فروش بلیت‌های این نمایش با 20% تخفیف در سایت تیکت آغاز شده‌است.  

رضا حیدری طراح نور شناخته شده تئاتر تاکنون طراحی نور سیصد و پنجاه تئاتر را بر عهده داشته است و ۴۵ جایزه، دیپلم افتخار و لوح سپاس را از آن خود کرده است."سقراط" حمیدرضا نعیمی، "مردی برای تمام فصول" بهمن فرمان آرا، "باغ دلگشا" حمیدرضا آذرنگ، "اپرای فلوت سحر آمیز" دایانا اداما و "اپرای اشک‌ها و لبخندها" هادی قضات از جمله آثاری هستند که حیدری طراحی نور آن را بر عهده داشته است.

حسین دیردار (مدیر تولید)، رضا مهدی‌زاده (طراح صحنه)، نوید فرح‌مرزی (طراح گریم)، مژگان عیوضی (طراح لباس)، شروین بختیاری (آهنگساز)، سینا افشار (طراح گرافیک)، رضا حیدری (طراح نور)، رویا مرادی (مشاور نور)، بهار خالقی، سهیلا اکبرزاده و بهرام برخورداری (دستیاران کارگردان)، فواد خراباتی (مدیر تبلیغات و روابط عمومی) ، آوا فیاض (مشاور رسانه و تبلیغات)، امیر خدامی (عکاس)  و Pan Studio (تیزر) عوامل نمایش هستند.

بازیافتی ها