سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه نقاشی محمد فاسونکی در گالری هور،  نمایشگاه طراحی و نقاشی محمدرضا فیروزه‌ای در گالری پل،  نمایشگاه آثار حسین شناور با نام "سلطان من" در گالری سیحون و نمایشگاه مجسمه‌های سیمین اکرامی با نام "تخریب" در گالری دیلمان سوژه‌های این هفته گالری‌گردی هنرآنلاین هستند.

 

اضطراب اجتماعی

نمایشگاه نقاشی محمد فاسونکی در گالری هور برپاست. تابلوهای فاسونکی آثاری فیگوراتیو هستند که نگاهی متفاوت به انسان دارند. کادر تابلوها مورد هجوم رنگ و قلم قرار گرفته و با انبوه صورتک‌های ناشناس پر شده است. در این آثار توجهی به اصول آناتومی و زیبایی‌شناسی نشده و پیکره‌ها بدون توجه به شکل واقعی آنها ترسیم شده‌اند.

آدم‌هایی که در آثار فاسونکی دیده می‌شوند افرادی رنج کشیده و مضطرب هستند که با سردرگمی و بلاتکلیفی، در فضایی متشنج گردهم آمده‌اند و گویی امید به آمدن یک مشکل‌گشا دارند. چهره‌ها و فیگورها با کمترین سطوح و خطوط ترسیم شده‌اند اما با وجود سادگی، بسیار بیانگر و اکسپرسیو هستند. دهان‌هایی که با یک لکه سیاه ترسیم شده‌اند، یا فریادی از اعماق وجود برمی‌آورند یا از سر حیرت باز مانده‌اند. چشم‌ها که به فرمی کودکانه با دو خط و یک دایره شکل گرفته‌اند، با قدرت ترس را به بیننده منتقل می‌کنند.

نمایش نقاشی‌های محمد فاسونکی در گالری هور

رنگ‌ها نیز سهم زیادی در تشدید فضای سنگین آثار دارند. لایه‌های متعدد رنگ که روی هم قرار گرفته و سطح تابلو را از یکدستی خارج کرده‌اند، از تاش‌های قلمی به وجود آمده‌اند که گرچه نا‌منظم و در هم رفته دیده می‌شوند اما به شکلی هدف‌دار در کنار هم قرار گرفته‌اند تا انبوه جمعیت یا محیط خفقان‌آور را به نمایش بکشند.

دسته دیگری از آثار این مجموعه نقاشی‌های کوچکی هستند که روی کاغذ انجام شده‌اند. در این آثار اغلب با حضور یک فیگور مواجه هستیم، افرادی که از میان جمع جدا شده‌اند و حضور مستقل آنها در کادر باعث می‌شود مخاطب بتواند شناخت بیشتری از آنها پیدا کند. اگرچه فضای موجود در این آثار هم مشابه کارهای قبلی است اما تفاوت‌هایی در نوع رنگ‌ها و شکل فیگورها به چشم می‌آید که ناشی از کمی پرداخت بیشتر در آنها است.

نمایشگاه نقاشی محمد فاسونکی تا 30 آذر در گالری هور برپاست. این گالری در خیابان مطهری، خیابان میرزای شیرازی شمالی، کوچه نعیمی، شماره 12 قرار دارد.

 

مناظری از خط و سطح

 نمایشگاه طراحی و نقاشی محمدرضا فیروزه‌ای در گالری پل برپاست. این نمایشگاه از مجموعه‌ آثار طبیعت‌گرایانه شکل گرفته است که نشان دهنده دیدگاه متفاوت هنرمند به طبیعت است. نخستین نکته‌ای که با یک نگاه کلی در گالری توجه مخاطب را جلب می‌کند وجود رنگ‌های زنده و درخشان است. زرد، بنفش، نارنجی، صورتی و... گرچه به شکل طبیعی هم در طبیعت حضور دارند اما در این آثار کارکردی متفاوت یافته و به شکلی استفاده شده‌اند که مناظر را از شکل واقعی آنها جدا می‌کند.

فیروزه‌ای در این آثار قصد منظره‌پردازی نداشته و تنها با بهره گرفتن از عناصر طبیعی، تابلوهایی را به وجود آورده است که گاه به اثر انتزاعی نزدیک می‌شوند. در اغلب آثار سطوح رنگینِ وسیع و یک‌دست، زمینه تابلو را پوشانده است و عناصری مانند درخت یا بوته گیاه، به شکلی ساده شده در میان کادر قرار گرفته‌اند. در شکل گرفتن این عناصر، خط جایگاه مهمی دارد. برگ درختان با حرکت پر قدرت و دورانی خطوط شکل گرفته‌اند و گسترش خطوط به فضای اطراف، فرمی آزاد در درختان ایجاد کرده است.

نمایشگاه طراحی و نقاشی محمدرضا فیروزه‌ای در گالری پل

اگرچه این تابلوها با وجود رنگ‌های درخشان و فرم‌های پویا، فضایی شاد و پر انرژی را ایجاد می‌کنند، اما گاه با موضوعات ناراحت کننده‌ای نیز مواجه هستیم. تنه درختانی که با تبر قطع شده‌اند، به شکل فرم‌های دایره‌ای دیده می‌شوند که به قطعات مختلف تقسیم شده‌اند و دیگر نشانی از حیات در آنها نیست. اما سطوح رنگینی که در اطراف آنها قرار گرفته و یادآور گل‌ها و بوته گیاهان هستند، بارقه‌ای از امید به زندگی است.

بخش دیگری از آثار این مجموعه طراحی‌هایی هستند که باز هم با بهره گرفتن از اشکال طبیعی ایجاد شده‌اند. تنه‌های درختان که با مداد و ذغال بر روی کاغذ قهوه‌ای کشیده شده‌اند نگاهی متفاوت از آثار رنگینِ هنرمند به طبیعت دارند. در این آثار طبیعت به شکلی واقعی‌تر بازنمایانده شده و تنه‌های درختان مانند ستون‌هایی در کنار هم قرار گرفته‌اند.

 نمایشگاه طراحی و نقاشی محمدرضا فیروزه‌ای تا 26 آذر در گالری پل به نشانی پل سیدخندان، خیابان کابلی(دبستان)، کوچه فردوسی، پلاک ۳۴، طبقه همکف برپاست.

 

مظاهر قدرت

نمایشگاه آثار حسین شناور با نام "سلطان من" در گالری سیحون برپاست. در این نمایشگاه حسین شناور با استفاده از دو مدیای مجسمه و نقاشی، به بیان موضوعی واحد پرداخته است و آثاری را به وجود آورده که از نظر معنا و ظاهر، در ارتباط با یکدیگر هستند.

همان‌گونه که از نام مجموعه بر می‌آید، شخصیت اصلی در تمام این آثار "سلطان" است. نمادی از یک شخصیت قدرتمند که در تاریخ همه کشورهای دنیا حضور داشته و امروزه با وجود رنگ باختن این جایگاه، همچنان نشانه‌هایی از آن در جوامع بشری باقیست.

سلطان همان‌گونه که از افسانه‌ها و اغلب نمونه‌های تاریخی برمی‌آید، در آثار این مجموعه نیز مردی فربه و تن‌پرور است. مجسمه‌های این مجموعه همگی نشان دهنده مردی هستند که بر تخت سلطنت تکیه زده و یا بر جایگاه خود لمیده است. سکون و بی‌کنشی او نشان از فراوانی خدماتی است که به این شخص ارائه می‌شود و او را از هرگونه جنبشی بی‌نیاز می‌کند. اطمینان از اینکه او می‌تواند هر خواسته‌ای از دیگران داشته باشد و اوامر او بی‌تردید اجرا می‌شوند، بازتابی از قدرت را در او نمایش می‌دهد.

نمایشگاه نقاشی و مجسمه حسین شناور در گالری سیحون

اما این شخصیتِ تنها که هیچ شخصی هم‌طراز او نیست، در نقاشی‌ها به همراه افرادی دیگر دیده می‌شود. فرشتگان که موجوداتی آسمانی هستند، از عالم بالا به نزد سلطان آمده‌اند تا به او خدمات دهند. مقام آسمانی آنها زیر سلطه زمینی سلطان قرار گرفته و آنها را تا حد افرادی زبون و فرمان‌پذیر پایین آورده است که مشغول ایجاد لوازم راحتی و شادی سلطان هستند.

سوء‌استفاده از قدرت که در تمام طول تاریخ توسط افراد مختلف، با عناوین و در جایگاه‌های گوناگون تکرار شده است در این مجموعه به شکلی نمادین به تصویر درآمده و افرادی در جوامع امروزی را به یاد می‌آورد که با استفاده از قدرت سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و... به رفع نیازهای خود می‌پردازند.

نمایشگاه نقاشی و مجسمه حسین شناور تا 28 آذرماه در گالری سیحون به نشانی خیابان وزرا، خیابان چهارم، پلاک 1 برپاست.

 

مجسمه‌هایی از تاریخ

نمایشگاه مجسمه‌های سیمین اکرامی با نام "تخریب" در گالری دیلمان برپاست. آثاری که در این مجموعه به نمایش درآمده است گزیده‌ای از آثار سالیان مختلف این هنرمند هستند که هر کدام موضوع و رویکرد متفاوتی دارند. متریالی که در این آثار مورد استفاده قرار گرفته برنز است و حجم‌های متنوعی با این فلز در نمایشگاه دیده می‌شوند.

اکرامی در بعضی آثار خود از فرهنگ و تاریخ کهن ایران الگو گرفته و آثاری خلق کرده است که نمونه‌های تاریخی دارند. مجسمه‌ای که بخشی از سر یک انسان را نشان می‌دهد، مخاطب را به یاد سردیس‌ها و نقش برجسته‌های بازمانده از تخت جمشید می‌اندازد. اکرامی بریده‌ای از یک سردیس را به نمایش گذاشته است که حتی آثار آسیب و گذر زمان نیز بر روی آن دیده می‌شود.

نمایشگاه مجسمه‌های سیمین اکرامی در گالری دیلمان

در تعدادی دیگری از آثار نیز با الهام گرفتن از نقوش کهن، آثاری متفاوت به وجود آمده‌اند. فرم چشم‌هایی که در مجسمه‌ها و نقوش برجسته تاریخی به شکل شاخصی دیده می‌شوند، در این مجسمه‌ها نیز وجود دارد اما هنرمند دیگر قصدی برای بازنمایی اثر کهن ندارد و برداشت شخصی خود از آنها را با خطوط و فرم‌هایی متفاوت عرضه می‌کند.

چهره‌های دفرمه شده انسان که به ماسک‌های قبایل بدوی شباهت دارند، بخش دیگری از این آثار هستند و از سوی دیگر موجوداتی مانند جغد دیده می‌شوند که به شکل‌های مختلف به تصویر درآمده‌اند. او نگاهی نیز به پیکره‌تراشی دارد اما فیگورهای او نیز ناقص هستند و حس گذر از تاریخ را به مخاطب می‌دهند. گویی اشخاصی که در روزگار کهن دارای جایگاهی بودند و مجسمه‌ای از آنها ساخته شده است، گذر حوادث را به خود دیده و اینک تنها پوسته‌ای غیر قابل شناسایی از آنها باقی مانده است.

نمایشگاه مجسمه‌های سیمین اکرامی تا 28 آذر در گالری دیلمان برپاست. این گالری به نشانی خیابان شریعتی، خیابان پورمشکانی، شماره 50 میزبان علاقه‌مندان است.