سرویس موسیقی هنرآنلاین: نشست خبری کنسرت همخوانی و همنوازی گروه خنیا به سرپرستی پری ملکی صبح روز شنبه 17 آذرماه در تالار وحدت برگزار شد.

در این نشست که با مضمون تشریح جزئیات کنسرت یادمان برای ایرج تیمورتاش ترانه‌سرا و هم‌زمان رونمایی از کتاب زندگی‌نامه این هنرمند برگزار شد، پری ملکی خواننده، پیمان خازنی آهنگساز، فریبرز تیمورتاش فرزند ایرج تیمورتاش و توکا ملکی ناشر حضور داشتند.

این یک کنسرت بزرگداشت است

پری ملکی خواننده در ابتدای برنامه درباره این اجرا توضیح داد: ایرج تیمورتاش از شاعرانی بوده که در دهه 30 و 40 بیشترین آثار را داشته است. در همه این سال‌ها تیمورتاش مهجور ماند. ما تصمیم گرفتیم برنامه‌ای برای او بگذاریم و کتاب اشعارش را هم چاپ کنیم. در واقع این یک کنسرت بزرگداشت است.

او ادامه داد: این هنرمند در یک مدرسه باهم همکار بوده و حضور و ورود من به حوزه موسیقی توسط این شاعر انجام گرفته است. ارتباط خانواده ما با این هنرمند بسیار نزدیک بود و همیشه برایم زنده بوده‌اند. ما برای تمامی قطعات مجوز دریافت کرده و در این کنسرت با تنظیم پیمان خزانی آثار آهنگسازانی چون اکبر محسنی، عبدالله جهان پناه، نصرالله زرین پنجه، مصطفی گرگین زاده و جواد لشگری را اجرا خواهیم کرد.

ملکی اضافه کرد: بعد از 25 سال فعالیت مداوم در عرصه موسیقی تصمیم به این گرفتم به‌جای اجرای آثار جدید به سراغ آثاری برویم که در زمان خود آن‌طور که باید شنیده نشده‌اند. در حقیقت وظیفه ما به‌عنوان یک هنرمند این است که این افراد را به جامعه شناسانده و معرفی کنیم.

آثار زنده‌یاد تیمورتاش کارهای خوبی بودند که شانس دیده شدن در لحظه را نداشتند

پیمان خازنی آهنگساز و تنظیم‌کننده درباره این کنسرت گفت: آثار زنده‌یاد تیمورتاش را گوش کرده و ارزیابی کردیم. این آثار کارهای خوبی بودند که شانس دیده شدن در لحظه را نداشتند. احساس کردم اگر بتوانیم این آثار را مرمت و باز تنظیم کنیم تا امروزی‌تر شوند، می‌توانند یک بار دیگر به جامعه معرفی شوند و به گوش مخاطبان برسند.

او ادامه داد: من تا به امروز کمتر کار تنظیم انجام داده و اکثراً در بخش موسیقی کار فعالیت داشته‌ام، اما این بار تنظیم را نیز عهده‌دار شدم. برخی از این قطعات به شکلی از بین رفته بودند که حتی شما متوجه کلام در موسیقی نمی‌شدید و کار را بسیار سخت کرده بود اما در نهایت ممکن شد.

دیدن و شنیدن آثار کامل پدرم جزو آرزوهایم بود

فریبرز تیمورتاش فرزند ایرج تیمورتاش ضمن ابراز خوشحالی از این اجرا گفت: در تمام سال‌هایی که ایران نبودم دوست داشتم قطعاتی را که پدرم سروده را شنیده و اجرا را از نزدیک شاهد باشم و جزو آرزوهایم بود که توانایی دیدن و شنیدن آثار کامل پدرم را داشته باشم. وقتی برای اولین بار پیشنهاد این کار توسط پری ملکی داده شد با کمال میل استقبال کرده و پذیرفتم.

او ادامه داد: او ادامه داد: پدرم معلم بود و همیشه اعلام می‌کرد که شغل معلمی را دوست دارد و من در آن زمان بچه بودم و عکس‌هایی از پدرم دیده بودم که مشغول همکاری با برخی خوانندگان بود اما وقتی از ایران رفتیم در امریکا دسترسی به آثار و کارهای پدرم نداشتیم و جمع‌آوری آثار پدرم برایمان مقدور نبود.

تیمورتاش اضافه کرد: پدرم هیچ‌وقت از خود تعریف نمی‌کرد و من از دیگران شنیدم که او سال‌ها سردبیر یک نشریه بوده و یا بدون رفتن به کلاس خاصی در صحبت کردن به زبان فرانسه مهارت پیدا کند. بی‌صبرانه منتظر این کنسرت هستم.

هدف ما معرفی شخصیت‌ها و اتفاق‌های تأثیرگذار است

توکا ملکی مدیر انتشارات خط و طرح در انتهای این نشست گفت: هم‌زمان با برگزاری این کنسرت، رونمایی از کتاب زندگی‌نامه و ترانه‌های تیمورتاش توسط انتشارات "خط و طرح" صورت خواهد گرفت، هدف ما این است که به نقطه‌های تاریک فرهنگ ایران معاصر توجه کنیم و شخصیت‌ها و اتفاق‌های تأثیرگذار را معرفی کنیم.

او ادامه داد: ما سعی کرده‌ایم در انتشارات خط و طرح زمینه‌ای برای معرفی چنین شخصیت‌هایی فراهم کنیم.

گروه موسیقی خُنیا به سرپرستی پری ملکی در روزهای سه‌شنبه ۲۰ و چهارشنبه ۲۱ آذرماه کنسرتی به‌صورت همخوانی و همنوازی، در ساعت ۳۰:۲۱ در تالار وحدت اجرا خواهد کرد. این برنامه با عنوان "نرود ز دلم هرگز" به بزرگداشت و بازخوانی آثار ایرج تیمورتاش، ترانه‌سرای دهه‌ سی و چهل شمسی اختصاص دارد.