سرویس مد و لباس هنرآنلاین: "بانوی ایران" عنوان نمایشگاهی است که نخستین لباس عروس اوت‌ کوتور با پارچه ترمه را به میزبانی موزه هنرهای زیبای کاخ سعدآباد در معرض دید عموم قرار داده است.

این رویداد از 15 تا 21 آذر در ساعات 10 صبح تا 18 عصر با تکیه بر کاربرد ترمه و زربفت در زندگی امروز لباس‌هایی خاص و فاخر از پوشش بانوان ایرانی را به نمایش گذاشته است.

داستان اوت‌ کوتور آن هم برای لباس عروس، داستان چندان عجیب‌وغریبی نیست و افرادی که در دنیای مد و فشن دستی بر آتش دارند بارها و بارها این واژه فرانسوی را به گوش شنیده‌اند.

اوت‌ کوتور چه در مقام لباس مجلسی و چه ویژه جشن عروسی به خلق و ایجاد پوشاک و لباس‌های انحصاری و سفارشی در صنعت طراحی مد اطلاق می‌شود. اوت کوتور همان مد سطح بالا و درجه یک است که پوشاک آن از ابتدا تا انتها با دست و با پارچه‌های مرغوب و با کیفیت بالا و گران‌قیمت که اغلب پارچه‌هایی غیرمعمولی هستند و با دقت بسیار زیاد در جزئیات و توسط دوزندگان مجرب و توانا دوخته می‌شوند. این کار وقت‌گیر است و مستلزم تکنیک‌های دوخت و دوز دستی ویژه‌ای است.

حال و با توجه به جایگاه پررنگ ترمه در میان پارچه‌های فاخر ایرانی، این بار و در نمایشگاه "بانوی ایران" شاهد تلفیقی متفاوت از هنر بافت ترمه و طراحی و دوخت لباس عروس هستیم.

نخستین نمایشگاه کاربرد ترمه و زربفت در زندگی امروز، تیرماه سال گذشته در موزه پوشاک سلطنتی مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد برپا شد. این نمایشگاه شامل ۴۰ اثر در زمینه لباس و قطعات پارچه از هفت هنرمند خلاق بود که از میان چند اثر شرکت‌کننده، برگزیده شده‌ بودند.

هدف از برگزاری هر دو دوره نمایشگاه کاربرد ترمه و زربفت در زندگی امروز، معرفی آثار ترمه و زربفت ایرانی و کاربرد امروزی این پارچه‌های نفیس و گران‌بهای ایرانی در زندگی امروز است که این بار و در نمایشگاه بانوی ایرانی شاهد طراحی و دوخت نخستین لباس عروس اوت‌ کوتور با پارچه ترمه نیز هستیم.

در نمایشگاه سال گذشته، فیلم مستند ۵۸ دقیقه‌ای زری‌بافی در حاشیه مراسم افتتاحیه این رویداد به نمایش درآمد.