سرویس مد و لباس هنرآنلاین: بدون شک مهم‌ترین رویداد حوزه مد و لباس کشور در هفته‌ای که پشت سر گذاشته شد، برپایی ششمین نمایشگاه بین‌المللی پوشاک ایران "ایران مد 97" بود.

از زمان آغاز به کار این رویداد، برخی از مدیران دولتی و نمایندگان مجلس با بازدید از این نمایشگاه به اظهارنظر درباره آن پرداخته و اغلب آن‌ها روزهای پرباری را در عرصه پوشاک کشور نوید دادند.

ولی ملکی سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در اظهارنظری اذعان داشت که تولیدات پوشاک ایران قابل رقابت با کشورهای خارجی است و افزود با مشاهده توانمندی‌های تولیدات پوشاک داخلی شگفت‌زده شد.

به زعم این نماینده مجلس، ایران کشوری توانمند در حوزه صنعت پوشاک و نساجی است و اگر مسئولان توجه ویژه‌ای به این صنعت داشتند، امروز ایران حرف نخست را در زمینه صادرات پوشاک در کنار کشور ترکیه می‌زد.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ابراز امیدواری کرده است که پس از رایزنی با شخص وزیر صنعت، معدن و تجارت برای حل مشکلات صنعت پوشاک چاره‌ای بیندیشند و مجلس شورای اسلامی به‌عنوان یک نهاد نظارتی و ایجاد تسهیلات در حل مشکلات تأمین مواد اولیه صنعت پوشاک ورود پیدا کند.

گلنار نصراللهی مشاور وزیر صنعت، معدن، تجارت نیز اذعان داشت که با آغاز تحریم‌ها، وزارت صنعت، معدن و تجارت به‌منظور جلوگیری از کمبود مواد اولیه پوشاک جلسه‌ای را در وزارتخانه برگزار کرد و تأمین مواد اولیه پوشاک و صنعت نساجی را در دستور کار خود قرار داد.

به گفته نصراللهی، در حال حاضر به‌منظور تأمین مواد اولیه صنعت پوشاک کشور رونق خوبی ایجاد شده است و کارخانه‌ها نیز برای تأمین مواد اولیه با اولویت و ظرفیت خوبی در تکاپو و تلاش هستند. طبق آمارهای موجود، صادرات الیاف طبیعی و مصنوعی نسبت به مشابه پارسال افزایش داشته است و این امر نشان می‌دهد که واحدهای تولیدکننده نخ و پارچه کشور با ظرفیت بیشتری کار می‌کنند و اگر در بازار داخلی دچار کمبودی باشیم وزارت صنعت، معدن و تجارت با تخصیص ارز، کمبودها را جبران خواهد کرد.

افسانه محرابی مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در اظهارنظری بیان کرد که نیاز ما به پوشاک در داخل کشور و بازارهای مصرف گردش مالی به ارزش ۱۴ میلیارد دلار است و با توجه به جمعیت ۸۰ میلیونی کشور ۵۲۰ هزار تن پوشاک نیاز داریم.

محرابی تصریح کرد در حال حاضر با ممنوعیت واردات پوشاک در کشور مواجه هستیم به همین منظور منابعی را از صندوق توسعه ملی در نظر گرفته شده است تا بتوان ظرفیت خالی پوشاک کشور را که طبق برآورد تولید کشور ۳۲۰ هزار تن است پوشش دهیم.

ششمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت پوشاک ایران "ایران مد 97" از ۱۱ تا ۱۴ آذرماه هر روز از ساعت ۹ تا ۱۷ پذیرای علاقه‌مندان و بازدیدکنندگان بود.