سرویس مد و لباس هنرآنلاین: موضوع ویژه هشتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر "نقش مَکران" است. مَکران، مُکران یا مکوران نام سرزمین رویایی است که در جنوب شرقی پهنه خاکی ایران از نواحی شرقی هرمزگان تا مرزهای کشور پاکستان درسواحل شمالی دریای عمان گسترده است.

در توضیحات نقش مکران آماده است: مکران از تاریخ چند هزار ساله و پیشینه کهن بهره‌مند است و نخستین آثار مکتوبی که از این سرزمین نام می‌برد، سنگ نوشته‌های هخامنشی و کتاب تواریخ هرودوت مورخ یونانی است که با عنوان "مَکا" از این سرزمین یاد شده است.

سواحل صخره‌ای، ماسه‌ای و مرجانی، کویرهای جذاب مریخی، چشم‌انداز شگفت‌انگیز اقیانوس هند، کوه‌های مینیاتوری، هم‌نشینی کویر و دریا، رودخانه‌ها و تالاب‌ها، گونه‌های کمیاب گیاهی، تنوع گونه‌های جانوری، سفالینه‌های تمدن هفت هزار ساله کلپورگان، سوزن‌دوزی های سنتی و لباس‌هایی به قدمت تاریخ همه میراث ماندگار این سرزمین است.

804375

شورای سیاست‌گذاری جشنواره با انتخاب این موضوع برای تمام بخش‌های مسابقه تلاش دارد تا با معرفی این سرزمین، میراث ماندگار کشورمان را به جهانیان معرفی کند .

فاطمه پورموسی طراح لباس، مدرس و مدیر مجتمع آموزشی و فرهنگی "پورموسی" که گواهینامه‌های متعددی در زمینه مد و لباس از کشورهای مختلف دریافت کرده است، درباره انتخاب موضوع "نقش مکران" در هشتمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر به خبرنگار هنرآنلاین، گفت: کشور ما دارای گنجینه عظیمی از فرهنگ و تمدن است و می‌توان با انتخاب موضوعات مختلف به هویت واقعی خود بازگشته و از دریچه مد و لباس به احیای آن بپردازیم.

پورموسی با تأکید بر انتخاب هوشمندانه موضوع "نقش مکران" با توجه به مهجوری آن در تاریخ معاصر اذعان داشت: انتخاب چنین موضوعاتی به ما این نکته را متذکر می‌شود که هر قدر هم در فرهنگ و هنر ایرانی قدم زنیم باز هم با ناشناخته‌های بسیاری مواجه هستیم و همین امر زمینه‌ساز تحقیق و پژوهش برای فعالان این عرصه است.

این طراح لباس با اشاره به اینکه آثار جشنواره فجر در عین کاربردی بودن می‌تواند حامل پیام‌های بسیار برای مخاطبان باشد، تأکید کرد: هر چند توجه به خواسته و فرهنگ عامه مردم در حیطه مد و لباس اهمیت بالایی دارد، اما نباید از لزوم توجه به میراث تمدنی و فرهنگی خود غافل شویم و انتخاب چنین موضوعاتی می‌تواند تلنگری به طراحان لباس در رسالت حفظ و احیای این میراث داشته باشد.

او در خاتمه گفت: تمدن ایران در دوره‌های مختلف تاریخی رقم خورده و اقصی نقاط این جغرافیا دارای ظرفیت‌های بسیار برای معرفی است و لباس می‌تواند نقش مهمی در مستندسازی این تمدن و فرهنگ غنی ایفا کند.