سرویس سینمایی هنرآنلاین: تارا قنواتی‌زاده مدیر دومین جشنواره فیلم کوتاه "ده" درباره ورک‌شاپ‌های این جشنواره که در فصل بهار برگزار شده، بیان کرد: بعد از برگزاری اولین دوره جشنواره فیلم کوتاه "ده" شروع به برنامه‌ریزی برای برگزاری دومین دوره این جشنواره کردیم و در اولین قدم ایده ورک‌شاپ‌ها به برنامه اضافه شد. از همان زمان شروع به برنامه‌ریزی کردیم برای اینکه ورک‌شاپ‌ها با چه عناوین و موضوعات و همچنین با حضور چه اساتیدی برگزار شود و شروع کردیم به مذاکره با اساتیدی که مد نظرمان بود که البته خیلی پروسه سخت و زمان‌بری بود.  ورک‌شاپ‌های جشنواره را در نیمه اول سال، در فصل بهار با موضوعات متنوعی برگزار کردیم. 26 عنوان ورک‌شاپ رایگان با موضوعاتی همچون کارگردانی، فیلمسازی، گریم، فیلمنامه‌نویسی، موسیقی، صدا، فیلمبرداری، اصلاح رنگ و نور، تدوین و هر آنچه می‌تواند یک فیلم را تشکیل دهد یا در بهتر شدن یک فیلم تاثیرگذار باشد، موضوع ورک‌شاپ‌های ما بود. 

او ادامه داد: در این  ورک‌شاپ‌ها از حضور استادانی همچون مهرداد میرکیانی، حسن فتحی، محمد شیروانی، کیومرث مرادی، محمود کلاری، هایده صفی یاری، فرهاد توحیدی، محمدرضا دلپاک، رضا بهبودی، مرتضی اسماعیل‌کاشی، حمید نعمت‌الله، مجید برزگر، علیرضا برازنده، پیمان یزدانیان، وحید رهبانی، نادر مشایخی، مصطفی کوشکی، هوتن حق شناس، شادمهر راستین، پیام دهکردی، بهنام بهزادی، امیررضا کوهستانی، پیام فروتن، بهرام بدخشانی و رامتین شهبازی بهره بردیم که نتایج بسیار رضایت‌بخش و خوبی داشت.

قنواتی‌زاده اظهار کرد: هدف ما از برگزاری ورک‌شاپ‌ها این بود که مکملی باشیم برای فیلمسازان جوانی که دوره‌های فیلمسازی را گذرانده‌اند. به همین دلیل به موسسات و دانشگاه‌ها رفتیم و به دنبال استعدادهای خیلی خوب در زمینه‌های مختلف سینما گشتیم. وقتی اسامی به دستمان رسید طی مصاحبه‌ای تعدادی از هنرجوها انتخاب شدند تا در این ورک‌شاپ‌ها شرکت کنند. 

او افزود: برایمان خیلی مهم بود که از طریق این ورک‌شاپ‌ها زمینه و محیطی فراهم شود تا هنرجویان جوان عرصه سینما با هم آشنا شده و با تشکیل گروه‌های چند نفره بتوانند از توانایی‌های یکدیگر استفاده کنند و فیلم بسازند؛ کما اینکه این اتفاق هم افتاد و برخی از این هنرجوها توانستند با همکاری یکدیگر فیلم بسازند. این یکی از اتفاقات مثبت برگزاری ورک‌شاپ‌ها بود و ما توانستیم به یکی از اهداف بزرگمان دست پیدا کنیم. 

مدیر دومین جشنواره فیلم کوتاه "ده" درباره دلیل برگزاری ورک‌شاپ‌ها پیش از جشنواره گفت: برگزار کردن زودهنگام ورک‌شاپ‌ها این فرصت را به هنرجوها می‌داد که بتوانند بعد از تاثیرپذیری از این ورک‌شاپ‌ها فیلم‌هایشان را بسازند و برای فستیوال ما ارسال کنند.

او تاکید کرد: مسلما ورک‌شاپ و فستیوال دو مبحث جداست که هر یک وسعت زیادی دارد و نیازمند برنامه‌ریزی و زمان‌بندی دقیق و منظم است. به نظر من اگر برگزاری ورک‌شاپ‌ها و جشنواره همزمان می‌شد به دلیل تداخلی که ایجاد می‌شد، شاید هیچ‌یک کیفیت لازم را نداشت و ما به هدفی که مد نظرمان بود، نمی‌رسیدم ولی الان فکر می‌کنم همه چیز سر جای خودش، با نظم و دقت خاصی انجام شده و همانطور که توانستیم از ورک‌شاپ‌ها رضایت نسبی خوبی داشته باشیم، امیدواریم که از جشنواره هم بتوانیم نتیجه مطلوبی که می‌خواهیم به دست آوریم.

دبیر این دوره از جشنواره اظهار کرد: هدف و ایده اولیه جشنواره فیلم کوتاه "ده" این بود که محیطی ایجاد کنیم تا در عین رقابتی بودن، دوستانه باشد و زمینه مناسبی برای کسانی که با امکانات کمتر و مستقل‌تر فیلم می‌سازند، ایجاد کند و فیلم‌هایشان دیده شود. شاید بتوان از بین این افراد استعدادهای جدیدی را پیدا کرد. قصد داشتیم کار متفاوتی انجام دهیم و خیلی تاکید داریم که این گروه یک گروه مستقل است که با هدف انجام یک کار نو در عرصه فیلم کوتاه آغاز به کار کرده است.