سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین، علی خانجانی نویسنده و پژوهشگر، درباره آثاری که آماده انتشار دارد به هنرآنلاین گفت: کتاب "فرهنگ قصه‌شناسی یلدا" که قصه‌پژوهی است در 16جلد، توسط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر خواهد شد. در این کتاب، فرهنگ قصه به علاقه‌مندان معرفی شده است.

او با این توضیح که "فرهنگ قصه‌شناسی یلدا" حاوی بیش از 80 هزار روایت است، افزود: در این اثر بن‌مایه، پیام، شخصیت انسانی و شخصیت غیرانسانی قصه‌ها، شناسایی و معرفی شده‌اند. از هر قصه نیز خلاصه‌ای ارائه شده و نویسنده قصه و عنوان ناشر نیز در این کتاب آمده. این فرهنگ با حضور تیم 80 نفره انجام شده و سه- چهار سال پژوهش و نگارش آن زمان برده است.

خانجانی همچنین درباره چاپ کتاب "از قصه تا قصه‌گویی" در انتشارات سوره مهر گفت: در این مجموعه که در 20 جلد به چاپ می‌رسد از متون کهن هم‌چون "مرزبان‌نامه"، "قابوس‌نامه"، "شاهنامه"، "گلستان" و "بوستان" یک حکایت انتخاب شده و در آن روش بازآفرینی و مناسب‌سازی حکایت به قصه‌گویی مرحله به مرحله آموزش داده شده است. این مجموعه مناسب اولیا تربیتی و علاقه‌مندانی است که می‌خواهند برای بچه‌ها قصه بگویند.

به گفته او، دو کتاب "کارد و استخوان" براساس یکی از حکایات سندبادنامه و "رسم تجارت" براساس حکایت قابوس‌نامه به زودی منتشر می‌شوند.

این نویسنده که کتاب "قصه بازی نمایش" را نیز برای چاپ به انتشارات سوره مهر تحویل داده، درباره آن توضیح داد: این کتاب شامل 10 حکایت است و گروهی به ثمر نشسته است. بخش بازآفرینی حکایات به قصه را خودم به عهده داشتم، بهنوش بساک‌کاظمی برای هر قصه یک بازی طراحی کرده و طاهره گرمسیری براساس هر قصه یک نمایشنامه نوشته است.

به گفته خانجانی، این حکایات از قصه‌های عامیانه هم‌چون "کدو قلقله زن"، "بززنگوله پا" و "نخودی" انتخاب شده‌اند.

تدریس در مقاطع مختلف تحصیلی و دانشگاهی، همکاری در سمت مربی، کارشناس و مدیر در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، طراحی و نویسندگی برنامه‌ مرتبط با مخاطب کودک و نوجوان در رادیو و تلویزیون، مشارکت در شکل‌گیری و برپایی نخستین جشنواره قصه‌گویی و حضور در آن تاکنون، طراحی، تاسیس و مدیریت مرکز پژوهش و ترویج قصه‌های ایرانی و برپایی کارگاه‌های آموزش قصه گویی از جمله فعالیت‌های خانجانی محسوب می‌شوند.