به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران، سید حسن حسینی‌شاهرودی صبح امروز11آذرماه، در مراسم افتتاحیه نمایشگاه بزرگ کتاب استان سمنان، با بیان این که میزبانی این نمایشگاه فرصت خوبی برای عموم جامعه است، گفت: شاهرود به‌ عنوان معدود شهرستانی به ‌جز مرکز استان که میزبانی از این دست رویدادهای مهم را بر عهده دارد، لذا می‌بایست با پیشینه تاریخی و فرهنگی که به‌مثابه مهد معلمان دین و اخلاق دارد، اسوه فرهنگی منطقه باشد.

او با تاکید بر این که فرهنگ زیربنای انقلاب و نظام جمهوری اسلامی ایران است، گفت: فرهنگ محوریت نظام را شامل می‌شود تا جایی که حتی سیستم‌های اقتصادی و سیاسی کشورمان نیز برپایه فرهنگ بناشده‌ و این نشان از اهمیت فرهنگ در نظام اسلامی دارد.

عضو خانه ملت با بیان این که فرهنگ غنی ایران بر پایه کتاب بنا شده، گفت: شاید کشورمان درزمینه مطالعه در رتبه‌های بین‌المللی بالایی قرار نداشته باشد اما در سطح منطقه شاید رتبه‌های نخست را داشته باشیم. لذا علاقه‌مندی به کتاب را از وجود مراکز کتاب و کتابخوانی و کتابخانه‌ها پی ببریم، کتابخانه‌هایی که در شاهرود قدمتی دیرینه دارند و لذا سابقه کتاب‌خوانی ما به صدر اسلام و یا قبل از اسلام بازمی‌گردد.

حسینی شاهرودی ادامه داد: در آثار تاریخی بسطام که اکتشاف شده سابقه مسجد، حوزه علمیه و غیره به بیش از یک هزار سال بازمی‌گردد و نشان از غنای فرهنگی منطقه شاهرود و استان سمنان دارد و از سوی دیگر در سال‌های اخیر و اوایل انقلاب نیز بسیاری مساجد شهرستان دارای کتابخانه بودند و این امر نیز نشان می‌داد مردم تا چه اندازه به مطالعه اهمیت می‌دادند.

او با بیان این که تلاش خوبی از سوی نهاد کتابخانه‌های در سراسر شهرستان شاهرود به‌ ویژه بخش‌های روستایی برای کتابخانه‌ها و تجهیز آن‌ها صورت گرفته است، افزود: باید ابراز تاسف کرد که در مرکزیت شهر شاهرود درزمینه کتابخانه خوب عقب‌ مانده‌ایم. تنها کتابخانه مرکزی شهرستان همان کتابخانه تاریخی و فرسوده‌ای است که باید به آن فکر کرد.

نماینده شاهرود و میامی در مجلس با بیان این که اهتمام ویژه‌ای از سوی مسوولان برای به‌سازی کتابخانه مرکزی شاهرود نیاز است، گفت: زمینی که در جوار این کتابخانه قرار دارد فرصت خوبی برای ساخت و گسترش کتابخانه جدید درشان مردم شاهرود محسوب می‌شود و لذا امیدواریم این امر مدنظر مسوولان قرار گیرد.

حسینی شاهرودی با این توضیح که کتابخانه موجود شاهرود فرسوده است، تصریح کرد: باید کتابخانه‌ای مناسب برای مردم این شهرستان ایجاد کرد.

درادامه این مراسم حجت‌الاسلام علی‌اصغرفضیلت مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان، اظهارداشت: ۲۳۵ ناشر در این نمایشگاه حضور دارند و این امر فرصت خوبی را برای دوستداران کتاب فراهم می‌کند که امیدواریم در این یک هفته شاهد استقبال چشمگیر هم استانی‌ها باشیم.

او با بیان این که در نمایشگاه تلاش شد تا از همه ظرفیت‌ها برای معرفی استان سمنان استفاده شود، اضافه کرد: با توجه به این که حجم بیشتر ناشران از شهرهای مختلف کشور در این نمایشگاه حضور دارند غرفه‌ای ویژه گردشگری دایر و 100 عکس از شاهرود به نمایش گذاشته شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان با بیان این که در این نمایشگاه ۵۵ هزار و ۶۱۲ عنوان کتاب عرضه می‌شود، توضیح داد: در شانزدهمین نمایشگاه کتاب استان ۱۵۰ غرفه پیش‌بینی‌شده که علاقه‌مندان به کتاب می‌توانند از آن بازدید کنند.

فضیلت در ادامه تصریح کرد: رونمایی از ۱۰۰ عنوان کتاب، نشست‌های اهل قلم و شعر و ادب، کارگاه آموزشی با موضوع آسیب‌های اجتماعی، نشست تخصصی با موضوع شاهنامه‌خوانی، قصه‌گویی، مسابقه عکاسی، چهره آرایی کودکان، مسابقه ایده کتابخوانی، تکمیل بانک اطلاعاتی نویسندگان و مولفان از جمله حواشی این نمایشگاه محسوب می‌شود.

او اضافه کرد: در این نمایشگاه ۳۵۰ میلیون تومان بن کتاب توزیع و ۳۰ درصد تخفیف به خریداران ارائه می‌شود که امیدواریم این نمایشگاه بتواند تفرجگاه فرهنگی خوبی را برای هم استانی ها ایجاد کند.

شانزدهمین نمایشگاه کتاب استان سمنان ۱۱ تا ۱۶ آذر ماه در محل سالن شهید اکبری شاهرود صبح‌ها از ۹ تا ۱۲ و عصرها ۱۶ تا ۲۰ آماده میزبانی از علاقه‌مندان کتاب است.