به گزارش هنرآنلاین، منصور ایمانی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان، صبح امروز در برنامه تلوزیونی "صبح به خیر گیلان" که به طور زنده از سیمای مرکز گیلان (شبکه باران) پخش شد، در پاسخ به پرسش مجری برنامه در خصوص مشکلات حوزه سینما در استان و کشور و عدم رعایت حقوق کپی رایت، اظهار داشت: بحث کپی رایت مشکلی است که به حوزه وژدان اجماعی اشخاص باز می گردد.
وی افزود: حق مالکیت معنوی فقط در حوزه هنر وجود ندارد، بلکه در خانواده ها هم هست؛ همانطور که ما از اصل و نسب خانوادگی خود دفاع می کنیم و حقوقی از این لحاظ برای خود قائلیم و حاضر نمی شویم از آن سوء استفاده شود، بحث کپی رایت و مالکیت معنوی در حوزه فرهنگ و هنر هم باید همینطور باشد.
ایمانی با اشاره به جلسات اخیر مدیران ستادی و مدیران کل استانهای وزارت ارشاد با جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، حقوقدانان و مشاوران قوه قضائیه درخصوص تدوین و ارائه طرح و لوایح مربوط به مالکیت معنوی به مجلس جهت تصویب و قانون شدن، گفت: احترام به حق مالکیت معنوی، مسأله نیست که با قانون و بخشنامه رعایت شود، بلکه امری است که باید به صورت فرهنگ در جوامع و نهاد بنیادین هر جامعه یعنی خانواده ها پایه ریزی شود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با بیان اینکه متأسفانه در جامعه دیده می شود که نخبگان که به عنوان الگوی جامعه مطرح هستند نیز حقوق مالکیت معنوی را رعایت نمی کنند؛ ادامه داد: اگر ما می خواهیم که هنر به جایگاه اصلی خود برسند، باید از حقوق هنرمندان دفاع کنیم.
ایمانی در بخش دیگری از سخنان خود درخصوص عدم وجود شهرک سینمایی در استان گیلان، گفت: ما دو متقاضی جدی برای ساخت پردیس سینمایی در استان داریم و باتوجه به اینکه ساخت این مجموعه های خدمات سینمایی از مصوبات دور اول سفر هیأت دولت به گیلان بوده است، اقدامات اداری درخصوص دریافت مجوز و ساخت این پردیس های سینمایی با حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در لاهیجان و مسیر رشت به انزلی در حال انجام است. تولید محتوای بومی برای ارائه آثار وی همچنین با بیان اینکه یکی از مشکلات اساسی درحوزه تولیدات هنری، علی الخصوص در تولید فیلم و تئاتر، محتوای آثار ماست؛ افزود: متأسفانه مثلا در تئاتر، اغلب برگردان نمایشنامه های آن طرف آبی به روی صحنه می رود درصورتیکه ما باید محتوای آثارمان را از سوژه های مبتلابه جامعه خود برگزینیم.
ایمانی، هجمه شبکه های ماهواره ای را مزید بر علت مشکلات اقتصادی در سینمای ما دانست و اضافه کرد: اگر میخواهیم در عرصه رقابت جهانی کم نیاوریم باید به تولید آثار بومی و رفع نیازهای روز جامعه خود در قالب آثار ارزشی و ملی بپردازیم.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان در پاسخ به سؤال علت انزوای هنرمندان موسیقی سنتی و عدم برگزاری کنسرت توسط آنها، بیان داشت: حمایت از این هنرمندان و برگزاری چنین کنسرتهایی جزء اولویتهای ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی استان است، ولی متأسفانه آواها و موسیقی سنتی در جامعه مشتری ندارد و حتی می بینیم در اجرای چنین برنامه هایی به صورت رایگان توسط این اداره فقط با استقبال چند نفر محدود روبرو می شود و اکثرا سالن خالی می ماند.
این مسئول با بیان اینکه آیا فرهنگ غذایی، پوشش، آرایش و... ما عوض نشده است؟ ادامه داد: البته باید اظهار کرد که متأسفانه ما دچار غفلت اساسی و بزرگ شده ایم و حلقه اساسی این تغییرات نامبارک را باید در خانواده ها جستجو کرد.
وی با بیان اینکه موسیقی نماد نیازهای هر جامعه است، گفت: ما با نغمه ها و لالایی های مادربزرگ ها و آوازهای اساتیدی چون مرحوم پوررضا و ناصر مسعودی بزرگ شده ایم و موسیقی راک و... برای ما نیست.
ایمانی افزود: ویولن هم ساز ما نبود ولی مرحوم استاد صبا از آن نوا و صدای ایرانی را تولید کرد و خیلی دیگر از اساتید موسیقی کشور از سازهای غیر ایرانی، نواهای ایرانی ساختند، چرا الآن این کار صورت نمی گیرد؟ و متأسفانه خوانندگان و هنرمندان ما با تقلید غلط و کورکورانه از بیگانگان مثلا فقط از لباس، چهره و... آنان استفاده می کنند و با استفاده از هنر ایرانی، آثار ملی و اسلامی تولید نمی کنند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان در پایان با اشاره به نامگذاری سال ۹۱ به نام "سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی" گفت: اولویت ما، حمایت از آثار بومی است و با این آثار است که میتوانیم با جهانیان در ارتباط باشیم و با صدور آن در تمامی جهان، حرفی برای گفتن داشته باشیم؛ از آنجاییکه ما اعتقاد به این داریم که حکومت ما مقدمه حکومت حضرت مهدی موعود (عج) است، پس باید زندگی ایرانی را در جهان الگو کنیم. انتهای پیام/64