به گزارش هنرآنلاین به نقل از ستاد خبری جشنواره تئاتر مقاومت، نمایش "تو میمانی و چشم ها" از اهواز در بخش صحنه‌ای به کارگردانی رضا حیاتی و کارگردانی رسول حق‌جو ساعت 18 و 20:30 در تماشاخانه حافظ به اجرا درآمد. 

قاسمی بازیگر نمایش "تو میمانی و چشم ها" درباره این نمایش گفت: این نمایش درباره پزشک رزمنده‌ای است که در زمان جنگ اسیر شده و حالا یک پزشک عمومی در حال کار در یک بیمارستان است. 37 سال بعد زن و بچه وی برای زیارت به کربلا می‌روند و درگیر حمله تروریستی می‌شوند و به شهادت می‌رسند. 

وی افزود: این پزشک بعد از شنیدن خبر حمله تروریستی برای آرام کردن دل به زیارت حرم امام رضا (ع) می‌رود و در بازار رضا سرگرد عراقی که سال‌ها قبل رزمندگان مجروح را به شهادت رسانده بود می‌بیند و با ماشین به او می‌زند، این پزشت در یک دو راهی مانده که عراقی را بکشد یا به خاطر شغلی که دارد و قسمی که خورده است او را مداوا کند، پایان نمایش هم برای مخاطبان باز است تا خودشان تصمیم بگیرند. 

نمایش صحنه‌ای "یوسف، یوزف، جوزپه" به کارگردانی کیانوش احمدی و نویسندگی علی مرتضوی فومنی ساعت 15:30، در تماشاخانه سایه به صحنه رفت.  این نمایش که با استقبال گسترده مردم روبه‌رو شد، درباره جانبازی با مشکلات اعصاب و روان است که پس از گذشت سال‌ها از جنگ با خاطرات جنگ و زندگی کنونی‌اش درگیر است. 

علی رجایی بازیگر نمایش "یوسف، یوزف، جوزپه" با اشاره به اولین تجربه حضورش در جشنواره تئاتر مقاومت، گفت: انتظار می‌رود جشنواره مقاومت که سمبل رشادت‌های دلاور مردان ما در هشت سال دفاع مقدس است خیلی پر رونق‌تر و با عزمی جزم‌تر به روند خود ادامه دهد. 

رجایی درباره انگیزه پذیرش و بازی در نمایشی با عنوان دفاع مقدس گفت: بازی در صحنه سالن سایه و این که یادآور رشادت‌های فرد دیگری باشم که وام‌دار هشت سال دفاع مقدس است. جشنواره مقاومت می‌تواند یک حرف را با بلند فریاد بزند که اگر هشت سال دفاع مقدس و خلوص دلاور مردان عرصه جنگ نبود شاید اکنون با زبان عربی و یا زبانی غیر از فارسی صحبت می‌کردیم. 

نمایش صحنه‌ای "این قصه را آهسته بخوان" به کارگردانی و نویسندگی مهدی نصیری ساعت 17:30 در تماشاخانه قشقایی روی صحنه رفت. 

موضوع این نمایش درباره جنگ و سربازی است که از خانواده‌اش دور شده و از فرط دلتنگی هر زمان که می‌خواهد با خیال همسرش به گفتگو می‌نشیند. 

فریبا امینیان بازیگر نقش ستاره در نمایش "این قصه را آهسته بخوان" درباره انگیزه‌اش برای بازی در این نقش گفت: از قبل با حال و هوای کارهای نصیری آشنا بودم و این نقش با شخصیتی آرام و معصوم و شیطنت‌هایی که رنگ و بوی زندگی داشت را دوست داشتم. 

وی با اشاره به اولین تجربه حضورش در جشنواره تئاتر مقاومت گفت: اولین بار است که در نمایشی تحت عنوان دفاع مقدس کار می‌کنم زیرا کارهای دفاع مقدسی را به خاطر کلیشه‌ای و غیر واقعی بودن نمایشنامه‌ها دوست نداشتم اما "این قصه را آهسته بخوان" را به خاطر متمرکز شدنش بر زندگی و نه تنها معقوله جنگ پذیرفتم. 

نمایش صحنه‌ای "هفت روز از تیر شصت" به کارگردانی محمد لارتی و نویسندگی کامران شهلایی ساعت 19 در تماشاخانه چهارسو به صحنه رفت. این نمایش روایتی کاملا مستند از هفت روز اول تیرماه شصت که شامل بمب‌گذاری دفتر حزب و شهادت 72 تن از افراد نخبه و عالی رتبه است را بدون دخیل کردن قضاوت‌های شخصی نشان می‌دهد. 

محمد لارتی کارگردان نمایش "هفت روز از تیر شصت" درباره جشنواره تئاتر مقاومت گفت: جشنواره تئاتر مقاومت بستر مناسبی برای تولید و جریان‌سازی در حوزه دفاع مقدس است امیدوارم در سال‌های آینده در قالب بین‌المللی برگزار شود زیرا فضای مناسبی برای تولید نمایش‌های تخصصی دارد و با رویکردی بهتر و حمایتی بیشتر جشنواره را در قالب بین‌المللی ببینیم. 

وی با اشاره به تجربه حضورش در دوره‌های پیشین جشنواره توضیح داد: اولین بار است در جشنواره شرکت می‌کنیم اما گروه‌مان کارهای بسیاری در حوزه دفاع مقدس و مقاومت روی صحنه برده است. 

در گروه خارج از صحنه، در محوطه تئاترشهر نمایش خیابانی "اروند که تو را پس نداد" به کارگردانی و نویسندگی نورالله لک با حضور علاقه‌مندان و مخاطبان این اثر بر صحنه رفت. 

این اثر داستان شهدای غواص را روایت می‌کرد که چگونه شهید شدند و چقدر در راه حفاظت از میهن مقاومت کرده‌اند. 

یکی از بازیگر این اثر درباره بازخورد از کار در جشنواره گفت: خدا را شکر که بازخوردهایی که از این کار می‌گیریم بسیار دلگرم‌کننده و باعث خرسندی است و امیدوارم که بتوانیم گوشه‌ای از رشادت این دلیرمردان را بازگو کنیم. 

همچنین وی افزود: حضور این کار در جشنواره مایه افتخار است و من امیدوارم به هنرمندان تئاتر خیابانی در جشنواره اهمیت داده شود و این هنرمندان تئاتر بتوانند بیشتر در این حوزه فعالیت کنند. 

همچنین نمایش "تاریخ شاهدان" اثر خیابانی دیگری بود که به کارگردانی محمدرضا آگاه با حضور مخاطبان بسیار اجرا شد. این اثر داستان کفش‌هایی را روایت می‌کرد که به دنبال صاحب آن و گمشدگان خود می‌گشتند و زمان و مکان‌هایی را بازگو می‌کرد که این کفش‌ها به همراه صاحبان خود در آنجا حضور داشتند. 

کارگردان این اثر ضمن خوشحالی از بازخورد و استقبال از کار "تاریخ شاهدان" درباره حضور در شانزدهمین جشنواره تئاتر مقاومت برای اولین بار گفت: من بسیار خوشحالم که در این جشنواره شرکت کرده‌ام و امیدوارم که این جشنواره دوباره بین‌المللی شود و بتواند مخاطبان زیادی را از سراسر جهان به خود جذب کند چرا که این جشنواره رویدادی بسیار موثر در جهت انتخاب آثار خلاق ارزشی و آثار حوزه دفاع مقدس است. همچنین امیدوارم از طریق برگزاری این جشنواره بتوانیم اطلاعاتی را به مردم از اتفاقات آن دوران منتقل کنیم. 

نمایش خیابانی "bell_214" به کارگردانی و نویسندگی مصطفی کولیوندی ساعت 13، در میدان امام حسین(ع) با حضور خواهر شهید غلامرضا چاغروند به اجرای عموم در آمد. 

داستان این نمایش اسارت، شهادت و زندگی شخصی شهید غلامرضا چاغروند را پس از مفقود شدن و پیداشدن جسد بی‌سرش روایت می‌کند. 

خواهر شهید غلامرضا چاغروند پس از تماشای نمایش "bell_214" که درباره سرگذشت برادرش بود در خصوص چگونگی اطلاع یافتن از برنامه نمایش گفت: شب گذشته ساعت 10 از صدا و سیمای ایلام تماس گرفتند و از پخش برنامه‌ای در شبکه استانی ایلام مطلع‌مان کردند. آقای کولیوندی درباره شهید غلامرضا چاغروند در برنامه صحبت می‌کرد، با پایان یافتن برنامه با شبکه صدا و سیمای ایلام جهت گرفتن شماره آقای کولیوندی تماس گرفتم و با اشاره به اسم و نسبتم با شهید خواستار دیدار حضوری شدم. 

 وی در ادامه گفت: شفاف‌سازی درباره ایثار و فداکاری شهدا برای نسل آینده و پرده‌برداری از مظلومیت شهیدان بار سنگینی است که به دوشم بود و خوشحالم که جشنواره تئاتر مقاومت و نمایش‌های دفاع و مقاومت گام مهمی در این راستا برداشته و از سنگینی این بار کاسته است.