سرویس تجسمی هنرآنلاین: نغمه قربانی در نمایشگاه "نقش بی‌­گره" به آثاری با موضوع طراحی فرش پرداخته است. این هنرمند فارغ‌التحصیل رشته فرش است و چهارده سال است که به طور حرفه‌ای به طراحی فرش مشغول است. این نمایشگاه اولین نمایشگاه انفرادی اوست و پیش از این در چند نمایشگاه گروهی با موضوع فرش شرکت کرده است.

او در این نمایشگاه به اقدامی جدید دست زده و مجموعه‌­ای از آثار طراحی فرش خود را به نمایش گذاشته است. شاید کمتر از این دست آثار در قالب اثر هنری در گالری‌ها به نمایش درآمده باشد. قربانی در مورد موضوع آثارش گفت: کارها همه طراحی‌های فرش هستند و من این طراحی‌­ها را در قالب نقاشی در آورده‌­ام و هدف از این کار استفاده از آن­ها برای تابلو فرش است و خود اثر یک تابلو محسوب می­‌شود، اما این قابلیت را دارد که تبدیل به یک تابلو فرش شود و روی دیوار نصب شود. بیشتر آثار مربوط به منطقه قشقایی است، قالی‌های قشقایی بیشتر حالت نمادین و سمبولیک دارند و در زمینه نشانه‌­ها و المان­‌های تصویری دنیای وسیعی دارد و جای کار زیادی دارد و به همین دلیل آن منطقه را برای بسط ایده اثرم انتخاب کرده­‌ام.

شاید بهتر بود در نمایشگاهی با موضوع نقشه فرش، تعدادی تابلو فرش بافته شده در قالب چیدمان مجموعه در گالری به نمایش درمی‌­آمد، قربانی در این باره توضیح داد: خیلی دوست داشتم تعدادی از کارها را ببافم و آنها را در نمایشگاه در کنار آثار نقاشی ارائه بدهم، این کار خیلی هزینه‌بر و زمان‌بر است که من هر دوی اینها را نداشتم. برای انجام این کار باید بافنده پیدا می‌­کردم که در تهران پیدا کردن یک بافنده که بتواند این نقشه‌­ها را به خوبی اجرا کند، کار سختی است. به همین دلیل این طرح­‌ها بافته نشدند؛ اما اگر بتوانم تولیدکننده­‌ای پیدا کنم که بتواند بافت این نقوش را به عهده بگیرد، این کار را خواهم کرد.

نغمه قربانی درباره دلیل برگزاری این نمایشگاه گفت: یکی از دلایل برگزاری این نمایشگاه آشنا شدن عموم مردم با نقشه فرش و طراحی فرش بود، چون خیلی از مردم شناختی نسبت به این موضوع ندارند به­ ویژه دنیای قالی عشایری که کمتر شناخته شده است و دیدن این آثار برای مخاطب عام خیلی جالب بود.

این آثار به شکل دستی طراحی شده است، برخلاف طراحی­‌های جدید که غالباً با کامپیوتر و دیجیتال طراحی می­‌شوند. این آثار ابتدا روی کاغذ طراحی شده است و سپس روی مقوا پلاس آمده و پس از آن روی مقوا با گواش رنگ‌گذاری شده، ‌دقیقا به همان شیوه سنتی که در گذشته انجام می‌­شد.

 امروزه طراحی نقشه فرش مثل خیلی از هنرهای دیگر به شکل دیجیتال انجام می‌­شود و کمتر طراحی دستی اتفاق می‌­افتد اما در نمایشگاه "نقش بی­گره" این آثار به صورت دستی انجام شده و نغمه قربانی همچنان طراحی نقشه فرش را به صورت دستی انجام می‌­دهد و بر این روش تاکید می‌­ورزد، او در این باره توضیح داد: تأکید من بر این موضوع بوده که حتما باید طراحی‌­ها به صورت دستی انجام شود اما امروزه بیشتر طراحی‌های فرش با کامپیوتر صورت می­‌گیرند. به ­وی‍ژه فرش‌­های روستایی و ایلیاتی به دلیل ویژگی‌­ها و غلط بافی‌­هایی که دارند، حتماً باید با دست طراحی و رنگ­‌آمیزی شوند و اگر ما نخواهیم این کار را انجام بدهیم، کاملاً دنیای فرش عشایری و روستایی را بر هم می‌­زند و آن فرش روستایی نخواهد بود.

وی افزود: در این نمایشگاه 21 اثر به نمایش درآمده است. اگر از بستر هنر فرش و فرش­‌بافی بخواهیم به این نمایشگاه نگاه کنیم،‌ در طراحی فرش به نوعی ساختارشکنی کرده‌­ام و فضای جدیدتری را در نقشه‌­ها به وجود آورده‌­ام و آن چارچوب مرسوم در هنر طراحی فرش را نادیده گرفتم و به جریان و سبکی جدید پرداختم. برخی از نقشه‌­ها حاشیه ندارند،‌ برخی حاشیه دارند اما ترنج در گوشه کادر قرار گرفته است، مرز بین حاشیه و زمینه کار را از میان برده‌­ام و برخی از تابلوها شبیه اورنک یا فقیره­‌ای است که در گذشته، زمینه نوعی الگوی بافت بوده و به عنوان نقشه استفاده می­‌شد.

در این نمایشگاه المان‌­های فرش منفک از فضای مرسوم و سنتی آن با ترکیب­‌بندی جدید و منحصر به فرد  ارائه شده است، ‌قربانی معتقد است در طراحی نقشه فرش باید از نشانه­‌های سنتی مختص به دنیای فرش استفاده شود، وی توضیح داد: تابلو فرش‌­های موجود در بازار بیشتر از المان‌­ها و نشانه‌­هایی استفاده می‌کنند که غیر فرشی هستند و خارج از محدوده نشانه‌­های فرش هستند. اکثر کارها در بازار عکس‌­ها یا آثار نگارگری هستند که به تابلو فرش تبدیل شده‌­اند و در هیچ‌کدام از آنها ما آثاری از المان‌­ها یا نقشه‌­های فرش نمی­‌بینیم در صورتی‌­که دنیای فرش انقدر المان‌­های زیادی دارد که ما می­‌توانیم از آنها به عنوان تابلو فرش استفاده کنیم و در واقع الان در بازار فرش تابلو فرش‌­هایی داریم که تنها متریال­ آنها و شیوه اجرای آن به دنیای فرش تعلق دارد و خود اثر هیچ ارتباطی به دنیای فرش ندارد.

هنر شرق باید توسط نظریه­‌پردازان و هنرمندان دنیای شرق مورد بررسی و ارزیابی قرار بگیرد، هنر شرق از منظر نظریه‌­پردازان غرب به عنوان هنر کاربردی مد نظر قرار می‌­گیرد و کمتر به وجه زیبایی‌­شناسانه آن توجه می­‌شود چنانچه در تاریخ هنر جهان نامی از هنرهای بومی و شرقی آورده نشده است و در زمره هنر سنتی و دستی مورد بررسی قرار می‌­گیرد. تولید متن­ و برگزاری نمایشگاه‌­هایی از این دست در زمره هنرهای ایرانی بسیار ضروری‌ست و باید تاریخ هنر شرق و به ویژه ایران، بازنگری شود و این مهم رخ نمی‌­دهد مگر به واسطه تلاش دانشگاه­‌ها، نظریه‌­پردازان و منتقدان هنر در ایران.