سرویس سینمایی هنرآنلاین: مراسم دوازدهمین دوره جوایز اسکرین آسیا پاسیفیک پنجشنبه در بریزبن در استرالیا برگزار شد و هیئت داوران جوایز به ریاست الکساندر رودنیانسکی کارگردان روس-اوکراینی جایزه بهترین فیلم بلند داستانی را به فیلم ژاپنی "دله‌دزدها" به کارگردانی هیروکازو کوره-ادا اعطاء کرد.

تازه‌ترین ساخته کارگردان کهنه‌کار ژاپنی ماه مه پیش جایزه اصلی یا همان نخل طلای هفتاد و یکمین جشنواره فیلم کن را دریافت کرد. داستان "دله‌دزدها" در توکیو روی می‌دهد و درباره یک خانواده از خلافکاران خرده‌پاست که سرپرستی دختربچه‌ای را که در خیابان پیدا کرده‌اند، به عهده می‌گیرند.

"دله‌دزدها" تنها فیلمی بود که در جوایز اسکرین آسیا پاسیفیک سه نامزدی به دست آورده بود. این فیلم در بخش بهترین فیلم بلند داستانی با چهار فیلم "سوختن" به کارگردانی لی چانگ-دونگ از کره جنوبی، "بی تفاوتی ملایم دنیا" به کارگردانی آدیخان یرژانوف تولید مشترک قزاقستان و فرانسه، فیلم فیلیپینی " Balangiga: Howling Wilderness" به کارگردانی کاون و "Manta Ray" به کارگردانی پوتیپونگ آرونفنگ تولید مشترک تایلند، چین و فرانسه رقابت کرد.

"سوختن" که امسال نماینده کره جنوبی در اسکار است، جایزه بزرگ داوران را برد. این فیلم نیز اولین بار در دنیا امسال در بخش مسابقه رسمی جشنواره کن به نمایش درآمد و از سوی فدراسیون بین‌المللی منتقدان فیلم (فیپرشی) به‌عنوان فیلم‌ برتر بخش‌ مسابقه جشنواره انتخاب شد.

تریلر رمانتیک "سوختن" با بازی یو آه-این، استیون یون و جون جونگ-سو از روی داستانی کوتاه نوشته هاروکی موراکامی نویسنده تحسین‌شده ژاپنی که ابتدا در نیویورکر منتشر شد، ساخته شده است. داستان فیلم درباره اتفاقی مرموز است که زندگی سه جوان را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

جایزه دستاورد کارگردانی به نادین لبکی برای فیلم لبنانی "کفرناحوم" رسید. این فیلم که به نمایندگی از لبنان در بخش فیلم خارجی‌زبان جوایز اسکار رقابت می‌کند، امسال در جشنواره کن جایزه هیئت داوران را دریافت کرد. داستان درباره کودکی است که از پدر و مادرش در دادگاه شکایت می‌کند.

فیلم‌هایی از ژاپن و چین هر یک با هفت نامزدی پیشتاز نامزدهای دوازدهمین دوره جوایز اسکرین آسیا پاسیفیک بودند، در حالی که استرالیا، هند و قزاقستان هر یک پنج نامزدی به دست آورده‌ بودند. در مجموع 46 فیلم از 22 کشور در بخش‌های مختلف نامزد بودند.

امسال دو فیلم ایرانی و یک فیلم تولید مشترک با ایران، در مجموع چهار نامزدی کسب کرده‌ بودند، اما هیچ‌کدام برنده نشدند. "بمب؛ یک عاشقانه" به کارگردانی و نویسندگی پیمان معادی در دو بخش بهترین فیلمنامه و بهترین موسیقی متن نامزد بود. جایزه بهترین فیلمنامه به دان کلاینمن و سامح زعبی برای "تل آویو در آتش" رسید و هیلدور گونادوتیر و یوهان یوهانسون برای "مریم مجدلیه" جایزه بهترین موسیقی را دریافت کردند.

از سوی دیگر، بهمن فرمان‌آرا کارگردان، فیلمنامه‌نویس و تهیه‌کننده برای بازی در "حکایت دریا" تازه‌ترین ساخته خود نامزد جایزه بهترین بازیگر مرد بود، اما جایزه این بخش به نوازالدین صدیقی بازیگر هندی برای "مانتو" رسید.

"آوا" ساخته صدف فروغی تولید مشترک تولید مشترک ایران، کانادا و قطر نیز در بخش بهترین فیلم بلند جوانان شانس دریافت جایزه آسیا پاسیفیک را داشت. جایزه این بخش به "کبوتر" به کارگردانی بانو ساویجی از ترکیه اعطاء شد.

سینمای ایران در حالی مراسم این دوره جوایز اسکرین آسیا پاسیفیک را دست خالی ترک کرد که از اولین دوره تأسیس این جوایز حضوری پررنگ داشته است. سال گذشته نوید محمدزاده برای فیلم "بدون تاریخ، بدون امضا" در بخش بهترین بازیگر مرد تقدیر شد و جایزه ویژه دستاورد هنری به عباس کیارستمی کارگردان فقید سینمای ایران برای "24 فریم" آخرین ساخته‌اش اهدا ‌شد.

در دیگر بخش‌ها، ژائو تائو برای "خاکستر پاک‌ترین سفیدی است" تازه‌ترین ساخته جیا ژانگ‌که، چهره پیشتاز سینمای مستقل چین، جایزه بهترین بازیگر زن را برد. پرهزینه‌ترین فیلم ژانگ‌که تاکنون، ورزش‌های رزمی را مورد توجه قرار می‌دهد. داستان فیلم بین سال‌های 2001 تا 2018 در دورانی روی می‌دهد که چین با بیشترین تغییرات روبرو بود. فیلم در دنیای جامعه جنایتکاران اتفاق می‌افتد و داستانی از عشق و خیانت را به تصویر می‌کشد. قهرمان فیلم یک رقصنده است که برای حفاظت از دوست پسر خلافکارش در یک درگیری از اسلحه استفاده می‌کند. او پنج سال بعد از زندان آزاد می‌شود و تصمیم می‌گیرد مرد را پیدا کند.

جایزه بهترین مستند بلند به "گورمول" به کارگردانی پل دامین ویلیامز از استرالیا رسید. این فیلم که اولین بار در دنیا سال گذشته در بخش ویژه جشنواره برلین روی پرده رفت، درباره زندگی و آثار جفری گورمول یونوپینگو موزیسین معروف بومی استرالیاست.

فیلم "یک سرزمین تصورشده" به کارگردانی یئو سیو هووا تولید مشترک سنگاپور، فرانسه و هلند نیز در دو بخش جایزه سینمای جوان، 2018 (یئو سیو هووا) و بهترین دستاورد فیلمبرداری (هیدئو اوراتا) برنده شد.  

جوایز اسکرین آسیا پاسیفیک در 2007 راه‌اندازی شد و هر سال از بهترین‌های منطقه در حوزه سینما تقدیر می‌کند. آکادمی اسکرین آسیا پاسیفیک سال 2008 تأسیس شد و اکنون بیش از 500 نفر از چهره‌های شاخص فیلمسازی منطقه عضو آن هستند. این جوایز مورد حمایت فدراسیون بین‌المللی انجمن تهیه‌کنندگان فیلم (فیاپف) و یونسکو است.

اسامی برندگان دوازدهمین دوره جوایز اسکرین آسیا پاسیفیک به شرح زیر است:

بهترین فیلم بلند داستانی: "دله‌دزدها" (Shoplifters) به کارگردانی هیروکازو کوره-ادا (ژاپن)

جایزه بزرگ داوران: لی چانگ-دونگ برای "سوختن" (Burning) – کره جنوبی

دستاورد کارگردانی: نادین لبکی برای "کفرناحوم" (Capernaum) – لبنان

تقدیر: ایوان آیر برای "سانی" (Soni) - هند

بهترین بازیگر مرد: نوازالدین صدیقی برای "مانتو" (Manto) - هند

بهترین بازیگر زن: ژائو تائو برای "خاکستر پاک‌ترین سفیدی است" (Ash Is Purest White) – چین، فرانسه

بهترین فیلمنامه: دان کلاینمن و سامح زعبی برای "تل آویو در آتش" (Tel Aviv on Fire) – اسرائیل، بلژیک، فرانسه، لوکزامبورگ

بهترین دستاورد فیلمبرداری: هیدئو اوراتا برای "یک سرزمین تصورشده" (A Land Imagined) – سنگاپور، فرانسه، هلند

بهترین موسیقی: هیلدور گونادوتیر و یوهان یوهانسون برای "مریم مجدلیه" (Mary Magdalene) – استرالیا، بریتانیا

بهترین فیلم بلند جوانان: "کبوتر" (The Pigeon) به کارگردانی بانو ساویجی (ترکیه)

بهترین فیلم بلند انیمیشن: "Rezo" به کارگردانی لئو گابریادزه (روسیه)

بهترین مستند بلند: "گورمول" (Gurrumul) به کارگردانی پل دامین ویلیامز (استرالیا)

جایزه تنوع فرهنگی، تحت حمایت یونسکو: گارین نوگروهو و ایفا ایسفانسیا برای "خاطرات بدن من" (Memories Of My Body) - اندونزی

جایزه فیاپف برای دستاوردهای چشمگیر در منطقه آسیا پاسیفیک: ناندیتا داس بازیگر و کارگردان هندی

جایزه سینمای جوان، 2018: یئو سیو هووا برای "یک سرزمین تصورشده" (A Land Imagined) – سنگاپور، فرانسه، هلند