سرویس موسیقی هنرآنلاین: با پایان ماه‌های محرم و صفر، بازار موسیقی ایران روزهای شلوغی را چه در بحث کنسرت و چه در بحث انتشار آهنگ سپری می‌کند، گرچه در انتشار آلبوم کمی با افت و نزول مواجه است اما در بخش برگزاری کنسرت‌ها در تمامی ژانرها روزهای درخشانی پیش روست.

رقابت بر سر برگزاری و اجرای صحنه‌ای به‌قدری بالا رفته که اجاره کردن سالن برای کنسرت به دغدغه‌ای بزرگ برای اهالی این رشته هنری تبدیل شده است. از طرفی دیگر حضور دو جشنواره نوپا اما موفق در این حوزه باعث رونق هرچه بیشتر آن شده است.

در کشور ما تا چند سال پیش صرفاً جشنواره موسیقی فجر یا جشنواره موسیقی نواحی تنها فستیوال‌های معتبر و رسمی این حوزه محسوب می‌شدند اما چند سالی است که دو جشنواره نوای خرم و آینه‌دار توجه اهالی موسیقی را به خود جلب کرده است.

هردو جشنواره باوجود هزینه‌های سنگین و مشکلات فراوان هر سال با نظم و ترتیب خوبی برنامه‌های خود را در سالن‌های تهران روی صحنه برده و سعی در تثبیت آن دارند.

2912FFB7-97CA-4A83-A150-671A428A8E8A

جشنواره نوای خرم

اولین دوره جشنواره نوای خرم آذرماه 93 کلید خورد و طی فراخوانی از کودکان، نوجوانان و جوانان تا سن 20 سال خواسته شد یکی از آثار استاد همایون خرّم را به‌صورت تک‌خوانی، تک‌نوازی یا گروه‌نوازی اجرا کرده و به مؤسسه ارائه کنند.

دکتر بردیا صدرنوری دبیر این جشنواره و رضا خرم فرزند ارشد همایون خرم با همکاری یکدیگر این جشنواره را تا به امسال همراهی کرده‌اند. جشنواره نوای خرم هر سال در تاریخ معین با همان روال کاری و اندکی تغییر در شیوه اجرایی در حال برگزاری است.

پنجمین دوره این جشنواره از روز گذشته پنجشنبه هشتم آذرماه در فرهنگسرای نیاوران آغاز به کار کرد. در این دوره در نهایت 317 اجرا و 1020 نوازنده و خواننده در قالب 209 اجرای تک‌خوانی و تک‌نوازی، 51 اجرای 2 یا 3 نفره، 57 اجرای گروهی 4 نفره به بالا (7 اجرا از میان اجراهای مدارس و هنرستان‌های موسیقی) برای اجرای حضوری در مرحله رقابتی پنجمین دوره جشنواره پذیرفته شدند.

روز پنجشنبه از ساعت 12 الی 20 طی 5 سئانس فرهنگسرای نیاوران شاهد حضور کودک و نوجوانان از شهرهای مختلف ایران بود که سخت مشغول اجرا برای بهتر دیده شدن داشتند. روز جمعه از ساعت 8:30 الی 18 طی شش سئانس مختلف دیگر افراد شرکت‌کننده روی صحنه حاضر خواهند شد.

پنجمین جشنواره و جایزه همایون خرم (نوای خرم) با وقفه‌ای کوتاه مجدداً از روز پنجشنبه 15 آذرماه از ساعت 12 الی 19 طی چهار سئانس میزبان افراد دیگر خواهد بود. روز جمعه 16 آذرماه در آخرین روز کاری، جشنواره نوای خرم از 12 ظهر الی 18 در چهار سئانس از کودک و نوجوانان هنرمند دیگر میزبانی می‌کند.

اختتامیه این رویداد روز پنجشنبه ۲۲ آذرماه در تالار وحدت تهران با حضور شرکت‌کنندگان، علاقه‌مندان موسیقی ایرانی، هنرمندان و تعدادی از مدیران فرهنگی برگزار خواهد شد.

CA6862BC-9DBF-42D1-997D-7F6190872259

فستیوال آینه‌دار

فستیوال موسیقی نواحی و آیینی ایران یا همان جشنواره موسیقی آینه‌دار، با هدف معرفی فرهنگ غنی و موسیقی پربار نواحی و آیینی ایران، در سال 92 آغاز به کار کرد. این فستیوال در چهار دوره اخیر توانست اساتید بزرگ موسیقی نواحی را در کنار یکدیگر جمع کند تا موسیقی غنیِ اصیل ایرانی را در فضایی خارج از مناطق خود به اجرا بگذارند.

پنجمین فستیوال موسیقی نواحی و آیینی ایران (آینه‌دار) ویژه موسیقی شمال ایران - دامنه شمالی البرز روزهای نهم تا سیزدهم آذر با حضور تعدادی از هنرمندان برگزیده موسیقی اقوام ایران با تمرکز روی موسیقی شمال ایران (دامنه شمالی البرز) شامل استان‌های گیلان، مازندران و گلستان در تالار رودکی تهران برگزار می‌شود.

بر اساس برنامه ارائه‌شده از سوی ستاد برگزاری فستیوال، برنامه‌هایی که قرار است در نوبت‌های مختلف میزبان علاقه‌مندان موسیقی اقوام ایران باشد به ترتیب زیر اعلام شده است:

شنبه ۱۰ آذر – ساعت ۳۰: ۱۸: اجرای موسیقی استان گیلان شامل رشت، انزلی و لاهیجان - کنسرت رشتِ وارِشِ شبان ترانه‌ها و شادیانه‌های گیلکی.

شنبه ۱۰ آذر – ساعت ۲۱: اجرای موسیقی استان گلستان – منطقه علی‌آباد کتول – کنسرت "نی‌بید کتولی" شامل بیدخوانی و آوازهای "هرایی" و "حقانی".

یکشنبه ۱۱ آذر – ساعت ۳۰: ۱۸: اجرای موسیقی استان مازندران از کرانه‌های شرق تا غرب –کنسرت "خونِشِ کرِد وُ گالش" شامل آوازها و آیین‌های مردمان طبرستان.

یکشنبه ۱۱ آذر – ساعت ۲۱: اجرای موسیقی استان گیلان از منطقه تالش تا دیلمان - کنسرت "شو گیل و دِیلَم" شامل ترانه‌ها و آیین‌های مردمان گیل و دِیلَم.

دوشنبه ۱۲ آذر – ساعت ۳۰: ۱۸: اجرای موسیقی استان گلستان از منطقه کردکوی، زیارت تا گرگان - کنسرت "گالِش و گودارِ شونیشت" شامل آواز گالشی و ساز گوداری استرآباد.

دوشنبه ۱۲ آذر – ساعت ۲۱: اجرای موسیقی استان مازندران از منطقه آمل، ساری و قائم شهر - کنسرت "کالِه" تا "چِکِل" شامل "دِتار"، "قِرنه" و شادیانه‌های طبری.

مراسم اختتامیه این دوره روز سه‌شنبه سیزدهم آذرماه در تالار وحدت تهران برگزار خواهد شد.

این جشنواره در این چند سال به مدیریت احسان رسول‌اف و دبیری هنری علی مغازه‌ای در حال برگزاری بوده و، تلاش دارد تا نمونه‌هایی از موسیقی و آیین‌های برآمده از فرهنگ، آداب و سنت‌های اقوام دامنه شمالی البرز، مردمان ساکن استان‌های گیلان، مازندران و بخش کوهپایه‌ای گلستان را بازتاب دهد.