سرویس معماری هنرآنلاین: طراحی موزه و مرکز دانش علوم اسلامی، نمایانگر عصر طلایی دوران اسلام به شمار می‌رود که برای ارتباط بین دانشکده علوم و تکنولوژی آلمانی با فرهنگ و هنر اسلامی، در شهر هالبان لبنان ساخته شده است. این ساختمان به واسطه ایجاد تعالی بین هنر، علم، طبیعت و هندسه طراحی شده و نمادی از بی‌نهایت و الوهیت به شمار می‌رود. روش‌های نوآورانه متعددی برای ارائه موفقیت‌آمیز بودن طرح پروژه مورد استفاده قرار گرفته است.

ساختمان مرکز دانش علوم اسلامی از دو بخش تشکیل شده است: یک پوسته بتنی با هندسه اسلیمی که ساختمان را در بر گرفته است. الگوی هندسی انتخاب شده برای پوسته بیرونی با الهام از دانشکده قرویین انتخاب شده که یکی از نمادهای آموزشی اسلامی در کشورهای مسلمان به شمار می‌رود. پهنای الگوی هندسی نمای ساختمان با توجه به جهت حرکت خورشید متغیر بوده و دارای ضخامت متفاوتی از هر سمت است. اضافه شدن ویژگی کنترل نور و دما به واسطه سازه و الگوی بصری ساختمان، از عوامل مهم اقدامات معمارانه پروژه محسوب می‌شود.

موزه علوم اسلامی لبنان

نحوه قرارگیری ساختمان اصلی بر طبق موقعیت تابش خورشید و جهت باد غالب تعبیه شده است. ورودی اصلی ساختمان توسط یک برش عمدی از پوسته هندسی برجسته شده است. طبقه همکف ساختمان یک نمایشگاه با متراژ 1200 متر مربع را در باکس مکعب داخلی فراهم کرده است. این فضا به عنوان یک محدوده موقت برای بازدید از نمایشگاه طراحی شده که در ادامه کاربری‌هایی همچون: کتابخانه میراث پژوهشی، کافی شاپ و گالری به آن اضافه شده است. بخشی از فضای نمایشگاه به کشتی تک دکله چوبی اختصاص یافت تا ادای احترامی به تاریخ دریانوردی کشور عمان باشد.

در مرکز ساختمان دو راه پله بی‌پایان طراحی شده که مفهوم سفری معمارانه به نمایشگاه آثار هنری و تاریخی سراسر دنیا از جمله یک ساعت خورشیدی (Sundial) فعال که در بخشی از محدوده نورگیر ساختمان قرار گرفته است. گالری نمایشگاه مملو از طیف وسیعی از مصنوعات تاریخی بین‌المللی است که شامل ابزار علمی و هنری کلاسیک یونان در قرون اخیر، روم، دوره اسلامی و عصر حاضر  را به نمایش می‌گذارد.

موزه علوم اسلامی لبنان

گالری مجموعه به سه بخش تقسیم شده است: بخش اول شامل طیف متنوعی از ابزارهای تاریخی ریاضی‌دان‌ها، زمین‌شناسی، ناوبری، نجوم، ابزار بصری و ابزار مکانیکی است. بخش دوم شامل کتابخانه علوم و تاریخ است. بخش نهایی به برنامه‌های آموزشی اختصاص یافته، جایی که بیشتر برای دانشجویان دانشگاه آلمانی GUtech شهر هالبان لبنان اختصاص یافته است.

منبع: آرل