سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین، در کتاب "زیبایی‌شناسی نمایشی ژان ژنه" پس از مقدمه، خلاصه‌ا‌ی از پنج نمایشنامه ژان ژنه ارایه شده است. "واژه غریب...(1967)"، "چگونه کلفت‌ها را اجرا کنیم(1962)، "چگونه بالکن را اجرا کنیم(1962)، "پیش‌گفتار چاپ نشده سیاهان"، "نامه‌هایی به رژه بلن(1967)، "نامه‌هایی به ژان ژاک پور(1954)، "نامه‌هایی به برنارد فرچمن(1962-1956)، "نامه‌هایی با پاتریس شرو(1983)، "مورد ژان ژنه(1949)، "گفت‌وگو با آندره آکار(دردهه 1980) و "گفت‌وگو با ماریا کارساس(در دهه 1980) عناوین بخش‌های این کتاب را تشکیل می‌دهند.

مجموعه حاضر شامل متون متنوعی از نوشته‌های ژنه است. توصیه‌های اجرای نمایش، نامه‌هایی با ناشران، گفت‌وگوهایی با طراحان صحنه و لباس و گزیده‌ای از خطابه اخلاقی فرانسوا موریاک نویسنده مشهور علیه ژنه و آثارش.   

ژان ژنه (1986-1910) نویسنده و نمایشنامه‌نویس فرانسوی در ایران چندان شناخته شده نیست. به غیر از نمایشنامه "کلفت‌ها" که بار اول در دهه 1340 ترجمه و چاپ شد در سال‌های اخیر چندین بار به صحنه رفت، نمایشنامه‌های دیگر ژنه "بالکن"، "سیاهان" و "پاراوان‌ها" در کشور آثار گمنامی هستند، گرچه سیاهان و بالکن در دهه 80 و 90 ترجمه و چاپ شدند.

ژنه همیشه نویسنده‌ای جنجال برانگیز بوده است. فیلسوف بزرگی چون سارتر در زندگی‌نامه‌ای تحلیل با عنوان "قدیس ژنه" و "بازیگر و شهید"، که ژنه را به 6 سال سکوت کشاند، نویسندگانی چون کوکتو یا فرانسوا موریاک در زمان حیات او علیه‌اش موضع‌گیری کرده‌اند. پس از آن نیز فیلسوفانی چون ژرژ باتای و ژاک دریدا آثار ارزشمندی هم‌چون "ادبیات شر" و "ناقوی عزا" را درباره او به رشت تحریر درآورده‌اند. همه این نقدها نشانگر اهمیت نویسنده است؛ اهمیتی که شاید علی‌رغم مقاله‌ها، نقدها و سمینارهای بی‌شمار هنوز کاملا روشن نشده است. گویا غنای نوشته‌های او به مرور زمان خود را نمایان می‌کند.

کتاب "زیبایی‌شناسی نمایشی ژان ژنه" مجموعه مقالات، نامه‌ها و گفت‌وگوها با گزینش و ترجمه مهتاب بلوکی در شمارگان 1000 نسخه و با قیمت 17هزار و پانصدتومان توسط نشر بیدگل به چاپ رسیده.

1

این نشر همچنین دو نمایشنامه "اتاق عروس/سهم زن" نوشته والنتین کراسناگوروف را با ترجمه ماندانا مجیدی در قالب یک کتاب به تازگی منتشر کرده است.

نمایشنامه "اتاق عروس" کمدی با 16 شخصیت زن است، شامل عروس و تمام اطرافیان او. نادیا دختر خانواده ناگهان تصمیم گرفته ازدواج کند گرچه این ازدواج مخالفان زیادی دارد. این اثر از دید زنانی در سنین مختلف و با موقعیت‌های اجتماعی کاملا متفاوت به موضو ع ازدواج می‌نگرد.

در "سهم زن" دو زن خارج از روز ملاقات، پنهانی و در لباس مبدل به بیمارستان می‌روند تا همسران خود را ملاقات کنند. از نشانه‌هایی که می‌دهند به نظر می‌رسد هر دو از یک شخص صحبت می‌کنند.

والنتین کراسناگوروف خالق بیش از 50 اثر نمایشی است، او تقریبا در تمام شناخته شده است. آثار او از عمق مکالمات روزمره سرچشمه می‌گیرند. نمایشنامه‌های او از اشراف دقیق به روان‌شناسی بشریت حکایت می‌کنند و مرزهای جغرافیایی را در می‌نوردند و فقط به روسیه تعلق ندارند.

این کتاب در شمارگان 500 نسخه و با قیمت 20هزار تومان روانه بازار کتابفروشی‌ها شده است.

2