به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی، در بخشی از مقدمه این فراخوان آمده است:

"کانون نمایش­های آیینی و سنتی و اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به منظور اشاعه زمینه‌های مناسب پژوهشی در بررسی ریشه‌های نمایش ایرانی و نمایش‌های سنتی سایر ملل، حفظ و ثبت میراث کهن نمایشی ایران زمین و بهره بردن از این دستاوردها برای بنیان تئاترملی با شعار "نمایش سنتی فرصتی برای تئاتر معاصر ایران"، نوزدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی را در مردادماه 1398  و همزمان با اعیاد سعید قربان و غدیر  برگزار می‌کنند."

نوزدهمین دوره از جشنواره نمایش­های آیینی و سنتی در 11 بخش برگزار می‌شود. یکی از تفاوت‌های فراخوان این دوره نسبت به نوبت‌های پیشین نام‌گذاری هر بخش با اسامی اساتید و چهره‌های نامدار هر شاخه است.

بخش‌های نوزدهمین جشنواره نمایش­‌های آیینی و سنتی عبارتند از:

1- نمایش‌­های تخت حوضی (بخش ویژه استاد علی نصیریان)، 2- مرور نمایش‌های آیینی- سنتی اجرا شده در سال‌های 1396 تا 1398 (یادواره زنده یاد سعدی افشار)، 3- مجالس شبیه‌خوانی (یادواره استاد هاشم فیاض)، 5- معرکه‌ها، آیین‌ها و بازی‌های نمایشی (یادواره استاد محمود استاد محمد)، 6- نمایش‌های عروسکی سنتی (یادواره استاد کاکا محمد شیرازی)، 7- نقالی و روایتهای ملی (یادواره مرشد ولی الله ترابی)، 8- پاتوق نمایش­‌های سنتی کودک ونوجوان (بخش ویژه استاد هنگامه مفید)، 9- بخش نمایش سنتی ملل (آسیا در نگاه نمایش‌های سنتی)، 10- هفتمین سمینار بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی (ویژه شبیه‌خوانی ونقالی)، 11- پنجمین دوره جایزه ویژه دکتر جلال ستاری.

از دیگر تفاوت‌های فراخوان دوره نوزدهم می‌توان به اضافه شدن بخش نمایش سنتی ملل (آسیا در نگاه نمایش‌های سنتی) اشاره کرد. در فراخوان در مورد این بخش اینگونه آمده است که:  "ستاد برگزاری جشنواره با توجه به گنجینه گران‌بهای نمایش‌های سنتی آسیایی و به ویژه کشورهای همجوار، که در دایره ایران فرهنگی جای گرفته­‌اند و به جهت گسترش تعاملات فرهنگی دراین بخش به تشخیص شورای سیاستگذاری و هیات علمی جشنواره از گروه‌های برجسته نمایش سنتی در قاره پهناور آسیا و به ویژه کشورهای همجوار دعوت به عمل خواهد آورد."

در این دوره پاتوق نمایش‌­های سنتی کودک ونوجوان (بخش ویژه استاد هنگامه مفید) نیز به عنوان قسمتی مجزاء در فراخوان اصلی آمده است. این مهم با هدف توجه ویژه به فعالیت‌های کودکان و نوجوانان در جهت آموزش و اشاعه نمایش‌های آیینی- سنتی صورت گرفته است.

از دیگر تفاوت‌های فراخوان این دوره از جشنواره نسبت به دوره‌های پیشین در بخش معرکه‌ها، آیین‌ها و بازی‌های نمایشی (یادواره استاد محمود استاد محمد) است که برای آیینها و مراسم نمایشی استان‌های کشور نیز اهمیت قائل شده و بخش ویژه  منطقه‌ای یکی از قسمت‌های مجزای این بخش است.  

در این فراخوان جدول زمان‌بندی، شرایط حضور، توضیح موضوع و اهداف هر بخش به تفکیک درج‌شده که علاقه‌مندان می‌توانند با مطالعه آن و تکمیل و ارسال فرم مندرج به همراه مدارک مورد نیاز، متقاضی حضور در این دوره از جشنواره باشند.

 

دانلود فایل