سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین، فائزه فیض‌شیخ‌السلام نویسنده و پژوهشگر، درباره آثاری که در دست چاپ و نشر دارد به هنرآنلاین گفت: کتاب "خلاقیت و هنر" را با همکاری بهرام جلالی‌پور نوشته‌ام. این اثر در زمینه مبانی خلاقیت، اصول آن و تمرین‌های عملی مختص دانشجویان هنر است که توسط مرکز نشر دانشگاهی منتشر خواهد شد.

او با این توضیح که در زمینه خلاقیت و هنر کتاب‌های متعددی موجود است، افزود: معمولا کتاب‌های این حوزه به دو دسته تقسیم می‌شوند که یا به نظریه‌ها پرداخته‌اند که متون بسیار علمی به شمار می‌آیند و یا فقط آثاری هستند که برای عموم مردم مناسب‌‌اند و تمرینات عملی نیز دارند. اما در کتاب "خلاقیت و هنر" علاوه بر این که دانشجویان با بخش تاریخچه، نظریه‌ها، اصول و مبانی خلاقیت آشنا می‌شوند تمرین‌هایی برای آن‌ها در زمینه کار هنری در رشته‌های مختلف ارائه شده که با آن‌ها سروکار دارند.

فیض‌شیخ‌الاسلام با بیان این که کتاب "صد بازی نمایشی برای دبستانی‌ها" را نیز آماده چاپ دارم، توضیح داد: نوشتن این اثر حدود 6 سال طول کشیده و درباره بازی‌های نمایشی است که براساس کتاب‌های دبستانی‌ها طراحی شده. این کتاب را از زمانی که پسرم کلاس اول دبستان بود با او شروع کردم. در واقع مباحثی که توسط معلم‌ها درست تدریس نمی‌شد را در قالب بازی نمایشی طراحی کردم. معلم‌ها این بازی‌های نمایشی را سر کلاس انجام می‌دادند و بازخورد آن را برای تکمیل بازی‌ها به من می‌گفتند.

این مدرس نمایش خلاق افزود: این مجموعه خیلی بیشتر از صد بازی بود اما به همین تعداد بسند کردم. کتاب به نحوی نوشته شده که بعد از هر بازی کارکرد آن، اصول و چرایی بازی برای مربیان توضیح داده شده است. همچنین در بخشی از کتاب زبان متن کاملا تغییر پیدا می‌کند و به معلم گفته شده چگونه این بازی را با دانش‌آموز انجام دهد. چون معلمان با مبانی نمایش خلاق یا بازی‌های نمایشی آشنا نیستند؛ نوع مطرح کردن بازی، سر کلاس بسیار مهم است.

فیض‌شیخ‌الاسلام با این توضیح که مجموعه پنج‌تایی "کارت نمایش" که طی چند سال کار، تکمیل شده برای انتشار به کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوان سپرده شده، گفت: در واقع این مجموعه مانند فلش کارت‌های بزرگی است که هدف آموزشی با نمایش، کاردستی و نقاشی و هدف پرورشی دارد. 12 کارت در یک مجموعه که روی آن‌ها تصویرگری شده و پشت کارت مجموعه‌ای از قصه‌گویی، بازی‌های نمایشی و فعالیت تجسمی را دربرمی‌گیرد. با انجام فعالیت‌های 12 کارت، بچه‌ها به یک بازی نمایشی و قصه می‌رسند که به صورت اپیزودی کار می‌شود. این کارت‌ها برای گروه سنی خردسال، پیش دبستان و سال‌های اولیه دبستان بسیار کاربردی هستند. در واقع بچه‌ها با بازی، نمایش و کارهای دستی می‌توانند مفاهیم آموزشی را ماندگار کنند. این مجموعه واژه‌آموزی هم دارد.