سرویس استان‌های هنرآنلاین: این نشست که با حضور ۳۰ ناشر فعال استان فارس و شهرهای قم، مشهد و تهران برگزار شد رئیس اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران "قاچاق کتاب" را موضوعی دانست که سهم پدیدآورندگان را می‌بلعد.

محمود آموزگار گفت: اخیراً با پشتکار کارگروه صیانت از نشر اراده‌ای جدی برای مبارزه با قاچاق کالا شکل گرفته است اما قاچاق کشف شده تنها ۵ درصد از قاچاق است و متاسفانه معضل قاچاق کتاب منجر به اقتصاد زیرزمینی شده است.

رئیس اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان ادامه داد: فروش کتاب قاچاق موجب شده است انتشار کتاب برای ناشران صرف اقتصادی نداشته باشد و این به اصل فرهنگ و تولیدات فرهنگی مکتوب آسیب‌زده است.

آموزگار تصریح کرد: قاچاق کتاب درگذشته در بستر یک بی‌تفاوتی از جانب مسئولین شکل گرفت و قاچاقچیان را فعال‌تر کرد. باید توجه داشت قاچاق کتاب با بلعیدن سهم مراکز قانونی، وضعیت را برای ناشران بغرنج می‌کند.

رئیس اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تأکید کرد: تلاش جدی برای راه‌اندازی اتحادیه متمرکز ناشران و کتاب‌فروشان در ایران و یک همت جمعی از جانب کتاب‌فروشان و ناشران برای مبارزه با قاچاق راهبردهایی است که مورد توجه قرار گیرد و متولیان دولتی نیز در این مسیر همراهی کنند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس هم که برای خوش آمدگویی پشت تریبون رفته بود گفت: راه‌اندازی تعاونی یا اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان فارس در دستور کار ما قرار دارد و با جدیت پیگیری می‌شود.

صابر سهرابی افزود: نشست‌های تخصصی، حضور مؤسسات مردم نهاد، جلوگیری از فروش کتاب قاچاق و فروش هم‌زمان کتاب در کتاب‌فروشی‌های شهر، جنبه فروشگاهیِ صرف را از نمایشگاه کتاب هفدهم فارس دور کرده است.

الهه بهرامی