سرویس تئاتر هنرآنلاین، هومن اردکانی‌زاده ده ساله و کلاس چهارم است که از هفت سالگی در مدرسه سینما تئاتر هنر هفتم، آموزش تئاتر دیده است. او شهریور امسال با بازی و عروسک‌گردانی در نمایش " خواب ربا" به نویسندگی و کارگردانی افسانه زمانی که در هفدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران_ مبارک در پلاتو اجرای تئاتر شهر روی صحنه رفت،  اولین حضور حرفه‌ای‌ خود را در تئاتر تجربه کرد. او برای دومین بار با بازی در دومین نمایش "دی جی حسنی" نوشته و کار بهاره میزراپور که کاری برای کودکان و موزیکال بود، در سرای محله سعادت آباد روی صحنه رفت و حال آنکه پیش از بازی در این دو نمایش، در بزرگداشت هنرمندانی مانند رضا بابک، مرضیه محبوب و در جشن تولد رضا کیانیان که همه در مدرسه سینما تئاتر هنر هفتم برگزار شد، استنداپ‌ کمدی‌های مختلفی اجرا کرده است. او برای روز خبرنگار هم استنداپ کمدی دیگری اجرا کرد که در فضای مجازی منتشر شد. این کودک ده ساله خود، متن تمام این استنداپ کمدی‌ها را نوشته است. هومن به تازگی با بازی در نمایش "مرگ مرد بالشی" به کارگردانی منا الهی‌فرد در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه رفت. نمایشی که برخلاف دو نمایش قبلی برای تماشاگران بزرگسال اجرا شد. به انگیزه بازی او در این نمایش و نیز به بهانه برگزاری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان، درباره محاسنی که کار تئاتر برای کودکان دارد، با این کودک ده ساله گپ و گفتی داریم. 

 

کار تئاتر چه خوبی‌هایی برای بچه‌ها دارد و تو در این مدت چه تغییری کرده‌ای؟

تئاتر اعتماد به نفس آدم را بالا می‌برد. این اتفاق برای خود من افتاده و تمرکز آدم را هم بالا می‌برد. از وقتی تئاتر کار می کنم، می‌توانم در جمع، استنداپ کنم ولی قبلا نمی‌توانستم. مطالعه من هم بیشتر شده. قبلا یک متن را خیلی سخت می‌نوشتم ولی الان خیلی راحت‌تر می‌نویسم. وقتی بتوانیم یک تئاتر را با موفقیت به پایان برسانیم، خیلی حس خوبی دارد. وقتی آدم روی سن می‌رود، دوست دارد همان جا بماند و دلش نمی‌خواهد پایین بیاید. 

در مدرسه با شما کار تئاتر انجام می‌دهند؟ معلمی دارید که تئاتر یادتان بدهد؟ 

اول سال یک پرسشنامه‌ای به ما دادند که علاقه‌مندی‌هایتان چیست و در چه چیزهایی مهارت دارید. من هم نوشتم نمایش اما پیگیری نشد. مثلا نیامدند گروه‌ بندی کنند برای تئاتر و معلمی هم نداریم. از اول سال تا حالا بچه‌ها را گروه بندی نکرده‌اند.

نمایش "مرگ مرد بالشی" برای تماشاگران کودک نیست ولی تو و یک دختر بچه همراه با یک گروه بزرگسال در آن بازی می کردید. در صورتی که در نمایش‌های "خواب ربا" و "دی جی حسنی" با کودکان همسن و سال خودت همبازی بودی. کار کردن با بزرگترها و همسن و سال‌های خود آدم چه خوبی‌هایی دارد؟ 

ـنمایش "خواب ربا" و "دی جی حسنی"، هر دو کار کودک بودند و حس خوبی هم داشتند. در نمایش "دی جی حسن"، نقش زن پوش را داشتم که برای من یک نقش تازه بود و تجربه خوبی برایم بود. در نمایش "مرد بالشی" از تجربه بچه‌های بزرگسال استفاده کردم یعنی سعی کردم که استفاده کنم و کار گروهی با بزرگسال‌ها را یاد گرفتم.

ظاهرا خیلی کار طنز دوست داری و متن‌های استنداپت را هم خودت می‌نویسی. چطور می‌نویسی؟ دوست داری در کنار کارهای طنز، کار جدی هم داشته باشی؟

ـمتن‌های استنداپ‌هایم را خودم نوشته‌ام شده که از بزرگترها ایده گرفتم ولی متن را خودم نوشته‌ام. من کار طنز را دوست دارم اما کار جدی هم خیلی به من کمک می‌کند.

دوست داری کار تئاتر را ادامه بدهی؟

ـمن کار تئاتر را خیلی دوست دارم و می‌خواهم ادامه بدهم.

از نمایش "خواب ربا" هم بگو. وقتی آدم پشت یک عروسک پنهان می‌شود تا وقتی روی صحنه دیده می‌شود، چه تفاوتی برایت دارد؟ دوست داری باز هم کار عروسکی انجام بدهی یا ترجیح می‌دهی خودت بازی کنی؟ 

ـمن کار نمایشی را خیلی دوست دارم. نمایش "خواب ربا" کار عروسکی و خیلی تجربه خوبی بود و خیلی به من کمک کرد و دوست دارم به یک عروسک جان بدهم و با آن نمایش اجرا کنم.

مرتب به تماشای نمایش های کودک می روی. به نظرت نمایش های کودک چقدر برای کودکان خوب است؟ به نظرت دغدغه‌های شما چقدر در این نمایش‌ها هست؟

نمایش‌هایی که من دیده‌ام، نمایش‌های خیلی خوبی بودند و من هم از هر کدام‌شان یک چیزهایی یاد گرفتم. من هم به تماشای نمایش‌های زیادی رفته‌ام و خواهم رفت.

هومن جان اگر حرف خاصی داری و دوست داری چیزی را به بزرگترها بگویی، خوشحال می‌شوم که این حرف را بشنوم. 

من به بزرگترها می‌گویم که به علاقه بچه‌تان احترام بگذارید اگر بچه‌ها خواستند به آموزشگاه‌های بازیگری بیایند، اجازه بدهید بیایند چون به نظر من تئاتر می‌تواند خیلی به آنها کمک کند.