سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "خرده بیخود‌ی‌های همسرداری" نوشته کارل فالنتین و ویکتور فن بیلو، ترجمه علیرضا کوشک جلالی با طراحی و کارگردانی مجید علم‌بیگی از 30 آبان‌ماه ساعت 18 در خانه نمایش اداره برنامه‌های تئاتر روی صحنه است و بازیگران آن مریم (معصومه) عسگری، مجید علم‌بیگی و ناهید صاحبی هستند.

مجید علم‌بیگی در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره انتخاب این اثر و اجرای آن گفت: همواره سعی می‌کنم که از همه ژانرها آثاری را روی صحنه آورم هرچند که اولویت من در بازیگری و کارگردانی آثار نمایشی کودک و کمدی است. این بار به منظور اجرای اثری از قطعات نمایشی کارل فالنتین و ویکتور فن‌بیلو با عنوان "هنر خوب و قشنگه اما خیلی درد داره" با ترجمه علیرضا کوشک جلالی اقدام کردم.

او همچنین افزود: این کتاب را مطالعه کردم اما از آنجا که قطعات نمایشی آن چندان با هم مرتبط نیستند، بر آن شدم تا قطعات را به گونه‌ای به هم ربط دهم تا داستان کلی را نشان دهم. این کتاب متشکل از 7 قطعه با عناوین "خواستگاری"، "کدوم لباس"، "رفتن به مهمانی"، "کباب اردک"، "سر و صدا"، "مشاجره عاشقانه" و "مشاجره خانوادگی" است که  آن را طی دراماتورژی با یکدیگر مرتبط کرده و اثر نمایشی 7 اپیزودی را با نام "خرده بیخودهای همسرداری" روی صحنه آوردم.

این بازیگر و کارگردان تئاتر درباره موضوع و مضمون این نمایش یادآور شد: زوجی که دو سال است با یکدیگر آشنا هستند در رستورانی از هم خواستگاری می‌کنند. در ابتدای ورود به زیر یک سقف، بر سر اتفاقات پیش پا افتاده شروع به مشاجره می‌کنند تا اینکه تصمیم می‌گیرند به مشاور خانواده مراجعه کنند...

علم‌بیگی درباره سبک و شیوه اجرایی این اثر خاطرنشان کرد: شعار من این است که تئاتر در عین حال که باید فاخر باشد باید به گونه‌ای برای تمام اقشار جامعه قابل فهم باشد. ضمن اینکه به سمت لودگی نرود. این نمایش طراحی دکوری ساده دارد و طراحی لباس نیز با بهره‌گیری از رنگ‌آمیزی بسیار ساده است. در این اثر از تکنیک‌های کمدی ایرانی، فرنگی، مدرن و کلاسیکی که تاکنون در تئاتر آموخته‌ام، استفاده شده است. این نمایش برای مخاطب تفریح و تفرج ایجاد کرده و خودجوش او را به خنده وا می‌دارد.

او درباره طراحی صحنه این نمایش گفت: بک‌گراند صحنه بنری است که طرح آن در پوستر و بروشور نمایش است. در صحنه آباژور، قالیچه و میزی است که این میز در صحنه رستوران و خانه استفاده می‌شود و به طور کلی نمایش طراحی ساده و المانی دارد.

این کارگردان با بیان اینکه تمرینات این نمایش 35 جلسه به طول انجامید، درباره موسیقی نمایش "خرده بیخودی‌های همسرداری" عنوان کرد: نمایش موسیقی زنده با استفاده از دو ساز ویولن و گیتار دارد. آهنگساز در این نمایش در ساخت موسیقی به سمت سادگی رفته است و موسیقی در بین صحنه‌ها آخر هر اپیزود زن و مرد که با "هان" و "آهان" پایان می‌یابد نواخته می‌شود و براساس این دیالوگ ریتم و ملودی ساخته شده است. نوازنده‌های نمایش در لحظات کمیک با نمایش همراه می‌شوند و بازی می‌کنند.

مجید علم بیگی در پایان درباره اجرای کار بعدی خود تصریح کرد: در نظر دارم پس از این اثر، نمایش "مردان بیوه" اثر داریو فو را در تماشاخانه مهرگان روی صحنه آورم که اطلاعات آن را به زودی اعلام خواهم کرد. در شرایطی که جامعه به اثر کمدی و خنده دار نیاز دارد ما آن را تولید کردیم و دعوت می‌کنیم که مخاطبان تئاتر به تماشای این اثر بنشینند و ما را حمایت و تشویق کنند.

دیگر عوامل این نمایش عبارتند از: طراح صحنه: مرجان صفابخش، طراح لباس: زهره غلامی، آهنگساز: امید اسکندر، طراح پوستر: عماد سالکی،

نوازندگان: ویولن: محمدرضا کشاورز، گیتار: علیرضا قدس، دستیار کارگردان: ترانه الیاسی و منشی صحنه: دریا (معصومه) علیزاد.

علاقمندان می‌توانند بلیت نمایش "خرده بیخودی‌های همسرداری" را از سایت تیوال تهیه کنند.