سرویس سینمایی هنرآنلاین: پرویز شیخ طادی کارگردان سینما، ساخت فیلم‌های دفاع مقدس و مقاومت را از سخت‌ترین ژانرهای سینمایی معرفی کرد و گفت: تولید فیلم‌های جنگی به لحاظ سبک متفاوتی که دارند نیاز به لوکیشن و وضعیت جغرافیایی خاص داشته و وجه تمایز آن با سایر ژانرهای سینمایی این است که هزینه و حمایت‌های بیشتری را می‌طلبد. این در حالی است که احتمال خطرهای جانی و مالی برای عوامل فیلمساز در این ژانر بسیار بالاست.

وی افزود: نمایش رشادت‌ها و مقاومت مردم ایران اگر چه با مشکلات زیادی در بخش تولید همراه است اما بخش عمده مشکلات، مربوط به زمان اکران فیلم‌ها است. بی توجهی به نحوه اکران، مکان و زمان پخش فیلم از دیگر معضلات موجود بر سر راه فیلمسازان مقاومت است علاوه بر این ارگان‌ها و سازمان‌هایی که وظیفه تولید آثار دفاع مقدس و مقاومت را بر عهده دارند، با تصور انجام وظیفه، از حمایت فیلمسازان بعدی و تولید آثار جدید صرف نظر کرده و این عرصه را خالی کرده‌اند.

شیخ طادی در خصوص نقش جشنواره جهانی فیلم مقاومت در روند بهبود تولید فیلم‌های دفاع مقدس اذعان داشت: تاکنون هیچ جشنواره‌ای در ایران قادر نبوده جنبه حمایتی و جریان سازی برای مجموعه سینمای ایران و گونه‌های دیگر داشته باشد. این در حالی است که نه تنها آثار ارزشی مناسب در این حیطه کم تولید می‌شود، نهادها و ارگان‌های مربوطه نیز از انجام وظیفه‌هایشان برای حمایت از فیلمسازان سر باز می‌زنند بنابراین صرفا جشنواره فیلم مقاومت نمی‌تواند منجر به توانبخشی سینمای مقاومت شود اما ارتباط موثری بین سینماگران و انتظارات رهبری و مسئولان نظام برقرار کرده است.

وی مبارزه با ولنگاری فرهنگی را منوط به وحدت دستگاه‌های فرهنگی و سینمای ایران در حمایت از تولید فیلم‌های مقاومت دانست و عنوان کرد: تفاوت جشنواره فیلم مقاومت با مابقی جشنواره‌های کشور در یکپارچگی اهداف و سیاست‌های آن در سینما و نوع فیلم‌ها است. سینمای دفاع مقدس و مقاومت بنیان‌های سینمای ملی جمهوری اسلامی است بنابراین باید برای پیشبرد این نبض تپنده سینما در عرصه بین المللی تلاش بیشتری شود.

این کارگردان سینما خاطرنشان کرد: مقاومت بار معنایی سنگینی بر دوش دارد که در شرایط جنگ نرم امروز، با پایداری در مقابل ظلم و ستم استکبار جهانی معنا می‌شود. ارتقا و حفظ جایگاه بین‌المللی جشنواره فیلم مقاومت به منزله مقابله با ظلم‌ستیزی و حمایت از مظلومان جهان است.

وی اذعان داشت: فعالیت‌های فرهنگی در سطح بین‌المللی نیاز به حمایت‌های بزرگ دارد. سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی با اختصاص بودجه‌های فرهنگی به این رویداد علاوه بر حفظ جایگاه متولی‌گری، فضای امنی را برای فعالان سینما فراهم می‌کند.

شیخ طادی در رابطه با جایگاه فیلم‌های مقاومت در فستیوال‌های جهانی افزود: جشنواره‌های سینمایی خارجی سیاست‌های متناقضی با تولیدات مقاومت و دفاع مقدسی ما دارند و همیشه سعی کرده‌اند خروجی‌ها و تولیدات ما را محدود کرده و مانع از حضورمان در سطح بین المللی شوند، اما با اعمال سیاست‌های جدید، برنامه‌ریزی و تعاملات دستگاه‌های فرهنگی امکان نفوذ در این عرصه وجود دارد.

پانزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت همزمان با هفته بسیج از 5 تا 9 آذر ماه به دبیری محمد خزاعی در تهران برگزار خواهد شد.