به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی موسسه فرهنگی هنری "راد نو اندیش"، کنسرت "ره عشق" با هنرمندی بردیا صدرنوری و علیرضا چراغچی پنجشنبه شب اول آذر در تالار وحدت تهران برگزار شد.

در این کنسرت که به همت موسسه فرهنگی هنری "راد نو اندیش" میزبان علاقه مندان موسیقی ایرانی بود قطعاتی در دستگاه‌های ماهور، اصفهان، دشتی و چهارگاه با اجرای آثاری از آهنگسازان صاحب نام موسیقی کشورمان از جمله پرویز یاحقی، حبیب الله بدیعی، همایون خرم، اسدالله ملک، فریدون حافظی، علی تجویدی، عطاالله خرم و تعدادی دیگر به مخاطبان ارائه شد. این در حالی است که همزمان با برپایی این اجرای زنده از دو آلبوم "عاشقانه در باران" و "نیایش" در حضور تعدادی از هنرمندان شناخته شده موسیقی کشورمان از جمله فضل الله توکل، لوریس چکناواریان، میلادکیایی، اسماعیل آذر، سعید نمکی، پری ملکی، رضا مهدوی، مزدا انصاری، فاضل جمشیدی، علیرضا میرعلی نقی، امید نیک بین، رضا شایسته، ادنا زینلیان و تعدادی دیگررونمایی شد.

ناصرایزدی مدیر موسیقی موسسه فرهنگی هنری "رادنواندیش" در توضیحاتی پیرامون این کنسرت که با استقبال خوب مخاطبان مواجه شد، توضیح داد: استفاده از شعر و کلام در موسیقی همواره به خاطر ارتباط مستقیم آن با زبان گفتاری، سهل‌ترین راه برای انتقال یا درک معنای موسیقی است. این امر نه تنها در موسیقی ایرانی که همواره از غنای شعرفارسی بهره برده است. بلکه در موسیقی سایر ملل نیز صادق است. زمانی که موسیقی بدون کلام ساخته می‌شود، شنونده بسته به میزان درک و دریافت خود از موسیقی، با آن اثر ارتباط برقرار می‌کند و از آن تأثیر می‌گیرد. اما زمانی که موسیقی از ابتدا همراه با کلام، آن هم کلامی پرمعنی و زیبا همراه باشد، درک و تاثیرگذاری آن دو چندان می‌شود. باز اجرای آثار با کلام به صورت بی کلام، آن هم به صورت بداهه نوازی، کاری بس دشوار است، چرا که شنوندگان ناخودآگاه هنگام شنیدن موسیقی به زمزمه آن می‌پردازند و حسی خوش و نوستالژیک آنان را فرا می‌گیرد. به عبارتی در پی شنیدن هر جمله موسیقی، در انتظار شنیدن جمله بعدی که از پیش به خاطر دارند، هستند. در حالی که ممکن است نوازندگان در بداهه نوازی خود اثر را به صورت کامل اجرا نکرده و از گامی به گامی، دستگاهی به دستگاهی، گوشه‌ای به گوشه‌ای و از ملودی به ملودی دیگر سیر کنند.

رهبر ارکستر ملی "مهر" گفت: در همین احوال است که نقش و توان نوازندگان برای طراحی مسیری موسیقایی به گونه‌ای که هم زنجیره ملودی‌ها حفظ شود و هم به گوش مخاطبان خوش بیاید، مشخص‌تر می‌شود و این کار تنها از عهده هنرمندانی بر می‌آید که علاوه بر تسلط بر ساز خود و سبک موسیقی که اجرا می‌کنند، به خوبی با نغمات، روحیات و ادبیات سرزمین خود آشنا باشند که اجرای امشب نمونه‌ای از این هنرنمایی دشوار است که امیدوارم مورد پسند شما مخاطبان فهیم موسیقی ایرانی باشد.

رونمایی از آلبوم – کتاب"عاشقانه در باران" بخش اول برنامه را تشکیل می‌داد که در این بخش لوریس چکناواریان، فضل الله توکل، اسماعیل آذر، بردیا صدرنوری، ناصر ایزدی و بابک صدرنوری با حضور در روی صحنه به شکلی نمادین از این اثر موسیقایی رونمایی کردند. این در حالی است که در ادامه یک قطعه با کلام بابک صدرنوری و نوازندگی پیانو بردیا صدرنوری برای مخاطبان اجرا شد.

مجموعه آلبوم - کتاب "عاشقانه در باران" اثر تازه‌ای از موسسه فرهنگی هنری "راد نو اندیش" بوده که مشتمل بر 21 قطعه موسیقایی با شعر و دکلمه بابک صدرنوری و آهنگسازی و نوازندگی پیانو بردیا صدرنوری است.

"عاشقانه در باران"، "رنگین کمان عشق"،"تا بهاری دیگر"، "شاعرتراز همیشه"، "پنجره تنهایی"، "هفت سین"، "صدای فاصله‌ها"، "با این همه درد"، "سکوت و فریاد"، "باران که می‌بارد"، "آسمان شاعر شده است"، "وسعت خوشبختی"، "درآغوش باد"، "سفرهای بی انجام"، "خنده‌های تو"، "آرامش دریا"، "در انتظار مهتاب"، "حدیث دلتنگی"، "هوای تازه"، "بغض هزار ساله" و "انتظار بی پایان"عنوان قطعاتی هستند که در این آلبوم گنجانده شده است.

امیرملاپورشاعر و پژوهشگر درباره مجموعه "عاشقانه درباران" نوشته است:" عاشقانه یعنی بی قراری واژه‌ها، عاشقانه به گمان من حرف‌های دلی است که نجوا کنان گوش را می‌نوازد. نوشته‌های بابک (صدر نوری) عزیزم، نه تنها پرهیز دارند از مغلق گویی که بر عکس شعرهایی هستند ساده، صمیمی و از دل برآمده که خواننده را می‌برند به دوردست‌ها، به سان خاطره‌ای دور یا نزدیک. می‌شود با هر قطعه قدم زد و رفت و عاشقی کرد و دقیقاً اینجاست که ملودی‌های زیبای سرانگشتان بردیا صدرنوری همراهی‌مان می‌کند، گاه به شور، گاه به شوق تا آسمان، تا ماه، تا مهر ..."

بخش دوم برنامه نیز به رونمایی نمادین از آلبوم "نیایش" اختصاص داشت که در این بخش میلاد کیایی، پری ملکی، ناصر ایزدی و سعید نمکی با حضور در صحنه از این اثر موسیقایی رونمایی کردند.

آلبوم بی کلام "نیایش" نیز متشکل از 9 قطعه بی کلام با نام‌های "بی کران"،"خواستن"، "ابهام"، "سرگشتگی"، "عشق"، "رؤیا"، "نیایش"، "بهشت"،"سماع" است که بردیا صدرنوری به عنوان آهنگساز و نوازنده پیانو در این اثر حضور دارد.

بردیا صدرنوری با انتشار دلنوشته ای به بهانه انتشار این آلبوم نوشته است: "فضای لایتناهی و بی کران. و تو در اوج خواستن. پراز ابهام و سرگشتگی. سوزان در عشق او. در سر و دل، رویاهایت را می پرورانی. رویای با او بودن، با او یکی شدن. به نیایش و راز و نیاز مشغول می شوی. از او می خواهی؛ او را صدا می زنی؛ ربنا؛ ربنا؛ ربنا؛...با هر ربنا ازخود می کاهی؛ از خود می گذری و بیشتر، از او می شوی و او عاشق تر از تو. ناگهان درهای بهشت به رویت گشوده می شود. همه نور است و سرور، همه اوست. و آنگاه سماع آغاز می شود؛ می چرخی و می چرخی و می چرخی..."

دکتر سعید نمکی ایمونولوژیست، ادیب، شاعر ومعاون امور علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه  در نوشته ای به مناسبت انتشار این آلبوم آورده است: "از کودکی هماره دل بسته ام به غرق شدن در لحظه های ناب راز و نیاز عاشق بر درگاه کبریایی  معشوق و نیایش در پیشگاه معبود با شعری، چکامه ای، نجوایی، ناله ای، اشکی، کوبیدن بر طبلی، زخمه بر سیمی، دمیدن در شیپوری، نالیدن دردمندی در شامگاه خاموش معبدی، هم سرایی سپیده دمان گنجشک ها بر شاخه های خشکیده نارونی، ضجه نیمه شبان درنای وامانده از کوچ در سیاهی سهمگین بیابانی و ... نیاییش همانا بیان دلدادگی مخلوق با زبان شیوای عشق در پیشگاه خالق است که به قول حافظ: یکی ست ترکی و تازی در این معامله حافظ/ حدیث عشق بیان کن بدان زیان که تو دانی. و بار دیگر بارش عشق از سرپنجه های هنرمند ظریف اندیش و توانمند بردیا صدرنوری بر کلیدهای ساز سحرانگیزش نیایشی تازه آفرید که با همه آواها و نواهایی که تا امروز شنیده ام متفاوت است. آلبوم نیایش بیان دلدادگی روح لطیفی است که در بیکران هستی، سرشار از تمنا و خواستن، از بیابان پرهراس ابهام و سرگشتگی گذرکرده ، به بهشت بی انتهای عشق رسیده و با رویای رهایی از بندهای بیهودگی،سماع کنان به نیایش معشوق و راز و نیاز با معبود شتافته است. باشد که ابراز هنرمندانه بندگی اش، مقبول آفریدگار لطیف افتد"

بردیا صدرنوری نوازنده پیانو و مدیر مسئول موسسه فرهنگی هنری "راد نو اندیش"، علیرضا چراغچی نوازنده ویولن، ناصر ایزدی مدیر موسیقی موسسه "راد نو اندیش"، مریم فراهانی مدیر اجرایی، پرهام عرب مدیر طراحی و تبلیغات، مهرناز کرمی مشاور هنری، حسین حاج بابایی عکس، زهره آبگون، امیرحسین مقدم، یزدان صادقی، مریم صدرنوری و جواد شهبازی پشتیبانی گروه اجرایی کنسرت "ره عشق" را تشکیل می دادند.