سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه نقاشی آفرین ساجدی با نام "قوی‌تر" در گالری اعتماد برپاست. در این نمایشگاه 9 اثر با تکنیک اکریلیک روی بوم به نمایش درآمده است. ساجدی در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره این مجموعه گفت: گرایش من به انسان معاصر و دغدغه‌هایی است که او نسبت به گذشته و تاریخ خود دارد. این تاریخ را با استفاده از تکنیک‌های کلاسیک و سوژه‌های مانند هنر کلیسایی و رنسانس بازنمایی کرده و سعی کردم آنها را با کابوس‌های انسان معاصر تلفیق کنم.

ساجدی درباره حضور انسان در آثار خود گفت: زمانی که نوجوان بودم و نقاشی‌های رنسانس را کپی می‌کردم، همیشه به فیگور انسان توجه داشتم. بعد از آن هم با توجه به اینکه رشته تحصیلی من گرافیک بود و در زمینه تصویرگری و انیمیشن کار می‌کردم، در آثار من دغدغه مسائل انسان وجود داشت که با المان‌های گرافیک همراهی می‌شد. پس از آنکه نقاشی را آغاز کردم همه آن عناصر وارد نقاشی‌هایم شدند.

او درباره تاثیر تصویرگری بر نقاشی‌های خود گفت: بی‌شک این موضوع تاثیر زیادی در کارم داشته است. تا پیش از اینکه برای کتاب کودک کار تصویرسازی انجام دهم، نگاه من به نقاشی تیره‌تر و کلاسیک‌تر بود. اما در کار انیمیشن و تصویرسازی مجبور بودم سفارش را در نظر گرفته و حس و حال خودم را با آنچه از من خواسته شده بود تلفیق کنم. تضاد بسیاری میان این دو رویکرد وجود داشت و پس از اینکه نقاشی را جدی‌تر پی گرفتم توانستم آن فضای تیره را در کنار شادی و رنگ‌های فراوان قرار دهم. به نظر من این تلفیق باعث شد کارها معاصرتر شوند و حرفی برای شنیده شدن توسط مخاطب داشته باشند.

ساجدی با اشاره به چهره‌های آسیب دیده موجود در آثارش گفت: سال 84 در نخستین نمایشگاه خود دلقک‌هایی را کشیده بودم که بسیار غمگین بودند. آن مجموعه بر اساس حالات روحی خود من شکل گرفت و قصد داشتم تلفیقی از فضای کودکانه و سوگ را به تصویر بکشم. در کارهای اولیه زخم صورت‌ها را به شکل واضح می‌کشیدم اما منظور من صرفا آسیب فیزیکی نبود بلکه نمایش التهابات روحی را در نظر داشتم. بعدها سعی کردم اتفاق‌های معاصر را به کارها اضافه کنم و انسانی را به تصویر بکشم که شاید غمگین باشد اما ضعیف نیست و نشانه‌های قدرت در او دیده می‌شود.

او درباره المان‌های به کار رفته در آثارش گفت: اصرار خاصی برای استفاده از یک المان ندارم و در هر تابلو با توجه به موضوع آن ممکن است نشانه‌ها نقش متفاوتی داشته باشند. اما یکی از نمادهایی که در آثار من زیاد دیده می‌شود "ماهی" است که از سال 85 وارد کارم شد. آن زمان در نمایشگاهی راجع به هنر ژاپن شرکت کردم و ماهی قرمز را به عنوان نماد آن کشور به کار بردم. در طی سال‌ها این ماهی تبدیل به قزل‌آلا شد که برای خوردن استفاده می‌شود و می‌تواند بار خشونت زندگی معاصر که مورد نظر من است را در کار نشان دهد.

ساجدی افزود: استفاده از هر نوع شیئ خارجی در کنار پرتره، به معنای احساس یا فکر آن شخصیت است که برای بیننده قابل مشاهده نبوده، اما با این المان‌ها قابل رویت می‌شود. تاکید من روی ساخت و ساز چشم شخصیت‌ها و المان‌هایی که همراه پرتره‌ها می‌آید، می‌تواند حس آن شخصی که در سکوت فرو رفته است را بیان کند.

نمایشگاه نقاشی آفرین ساجدی با نام "قوی‌تر" تا 6 آذر در گالری اعتماد به نشانی خیابان هفت تیر، مفتح جنوبی، بن بست شیرودی، پلاک ۲۵ میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.