سرویس موسیقی هنرآنلاین: تور اروپایی پروژه "زیج" از 29 آبان آغاز شد و بعد از گذر از چند کشور اروپایی در نهایت اواخر آذرماه در اسپانیا به پایان خواهد رسید. این پروژه برای ساکسوفون، پیانو، سازهای ایرانی، اصوات الکترونیک و چیدمان ویدیوئی است و توسط آیدین صمیمی مفخم موزیسین و همسرش مارتینا کوسِسکا اجرا می‌شود.

آیدین صمیمی مفخم درباره این پروژه به هنرآنلاین گفت: واژه "زیج" واژه فارسی زیگ است که در پارسی میانه به معنای جدول اختری یا سالنامه نام دارد و یکی از مهم‌ترین آن مربوط به زیج ملکشاهی است که خیام در آن حضور داشته است. این این نام و عنوان برای تعیین تقویم یا اهداف اخترشناسی استفاده می‌شده است که ماده اولیه الهام برای ساخت این اثر اشعار خیام و جداول زیج است.

او ادامه داد: این پروژه برای سازهایی مثل ساکسوفون، پیانو و چند ساز ایرانی به علاوه اصوات الکترونیکی و همچنین چیدمان ویدئویی توسط من و همسرم مارتینا کوسسکا ساخته شده است. تور ما از 29 آبان ماه از پراگ پایتخت جمهوری چک آغاز شد و در دانشگاه موسیقی کارل ماریا فون وبر در آلمان شهر درسدن ادامه یافته و بعد از گذشت از آکادمی موسیقی "کراکوف" در لهستان ادامه پیدا خواهد کرد.

صمیمی مفخم اضافه کرد: کالج سلطنتی موسیقی در شهر استکهلم سوئد مقصدی بعدی ماست و این پروژه در نهایت اواخر آذرماه در مرکز هنرهای معاصر فلیکس در بارسلون در اسپانیا به پایان خواهد رسید. این کار توسط مرکز هنرهای معاصر  با نام "آرتیوم ژیژکوف" تهیه و تولید شده است.

او تاکید کرد: البته این سفرها صرفا برای اجرای این پروژه نبوده و به دعوت سه دانشگاه اروپایی که نام آن را پیش‌تر ذکر کردم سخنرانی خواهیم داشت. این سخنرانی‌ها با محوریت تاریخ موسیقی معاصر ایران است و در ادامه برای دانشجویان رشته آهنگسازی مقطع کارشناسی ارشد مسترکلاس آهنگسازی برگزار خواهیم کرد. همچنین در لهستان سخنرانی ما درباره تاریخ موسیقی معاصر ایران با محوریت موسیقی الکتروآکوستیک و همچنین استفاده از سایکوآکوستیک به عنوان ماده اولیه برای آهنگسازی آکوستیک و بخصوص الکتروآکوستیک ورک شاپ آهنگسازی  خواهیم داشت، اجرای زنده الکتروآکوستیک نیز بخشی از برنامه ما خواهد بود.

این آهنگساز همچنین گفت: علت حضور در این شهرها در وهله اول دعوت آنها و در وهله دوم این است که موسیقی معاصر در اروپا طرفداران زیادی دارد و همیشه در چند شهر اروپایی فستیوال موسیقی معاصر را می‌بینید که در حال برگزاری است. همیشه می‌توانید این موسیقی را گوش کنید. تبلیغ موسیقی معاصر در اروپا بسیار بیشتر از ایران است.

او در پایان گفت: به عنوان مثال لهستان جزو کشورهایی است که مردم آن علاقه زیادی به این نوع موسیقی دارند، با این که شاید حتی آن را نشنیده باشند اما بلیت برای آن تهیه کرده و حمایت می‌کنند. علاوه بر این وزارت فرهنگ این کشور هم بودجه خوبی صرف این ژانر کرده و فستیوال‌های فراوانی در این باره برگزار می‌کند.