سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین، منوچهر اکبرلو نویسنده و پژوهشگر، درباره این مجموعه به هنرآنلاین توضیح داد: مربیان مراکز پیش دبستانی بیشتر از میان علاقه‌مندان به فعالیت با کودکان و خردسالان انتخاب می‌شوند. این مربیان تخصص ویژه‌ای ندارند و یا در نهایت در یک یا دو حوزه تحصیل و تجربه پیدا کرده‌اند. در حالی که مربیان این مراکز برخلاف معلمان مدرسه که فقط در یک رشته تخصص دارند نیازمند آن هستند که چند مهارت را به صورت هم‌زمان داشته باشند.

او ادامه داد: در این زمینه کتاب‌های تالیفی و ترجمه بسیار خوبی وجود دارد. اما آثاری که به صورت فشرده و متمرکز فقط برای این مربیان تولید شده باشد وجود ندارد. در بسیاری از موارد این متون صرفا به مباحث نظری می‌پردازند و مربی در مواجه با خردسالان کمتر چیزی برای عرضه کردن خواهد داشت. مجموعه‌ای که نوشتم ضمن بحث در مباحث نظری هر رشته، فشرده‌ای از تجربیات شخصی خودم در چند دهه گذشته هنگام کار با خردسالان و کودکان است. این مجموعه 6 جلدی برای برطرف کردن این کاستی به وجود آمده است.

به گفته اکبرلو، کتاب‌های این مجموعه 6 جلدی با عناوین "نمایش خلاق"، "کاردستی خلاق"، "قصه‌گویی‌ خلاق"، "شعرخوانی"، "بازی‌های خلاق"، "آموزش روان‌شناسی و مهارت‌های اجتماعی برای کودکان" منتشر می‌شوند.   

او افزود: مباحث این مجموعه به گونه‌ای مطرح شده‌اند که مربی بیاموزد در شرایط متفاوت و موقعیت‌های پیش آمده چگونه فعالیت‌ها را تغییر دهد و متناسب با شرایط خود به بازآفرینی بپردازد. استفاده از صفت خلاق در عنوان هر کتاب نیز به همین دلیل انجام شده است.