سرویس موسیقی هنرآنلاین: نشست خبری کنسرت چکاوک سه‌شنبه 29 آبان ماه در تالار وحدت با حضور رضا شایسته سرپرست ارکستر چکاوک محمد افروز خواننده و مجید حسین خانی خواننده برگزار شد.

در ابتدای این نشست، رضا شایسته سرپرست ارکستر گفت: در کنسرت پیش رو قرار است قطعاتی را که بعد از انقلاب خوانده شده و هیچ‌کس تا به حال آن را اجرا نکرده است با تنظیم متفاوت با دو خواننده که هرکدام سبک خاص خود را داشته و صدای خوبی دارند روی صحنه ببریم.

او ادامه داد: محمد افروز از شاگردان استاد اکبر گلپایگانی بوده و مجید حسین‌خانی یادگار زنده‌یاد ایرج بسطامی و استاد شاه‌زیدی است. من نقدی به وضعیت موسیقی دارم. حال موسیقی ایرانی خوب نیست، به این دلیل که به غیر از یک خواننده که آن هم با اختلاف نسبت به بقیه، اجراهایش با استقبال روبه‌رو می‌شوند، اقبال چندانی نسبت به دیگر اجراهای موسیقی ایرانی دیده نمی‌شود. این خواننده هم گرایش‌های پاپ در آثارش دیده می‌شود.

شایسته اضافه کرد: در این چند سال تنها یک خواننده در صدر این ژانر از موسیقی حضور داشته است. همه بعد از او سعی در تقلید این خواننده داشته و از خود سبک قابل دفاعی ارائه نکرده‌اند و این اصلاً خوب نیست، در این در حالی است که پیش‌تر کسی مانند اکبر گلپایگانی اجرا در رادیو داشته کل تهران خلوت و همگی در کنار رادیو آماده شنیدن آواز بوده‌اند.

او تأکید کرد: مسئله بعدی این است که به خاطر شرایط اقتصادی بد موجود مردم نیازمند شادی و تفریح هستند، اما حضور موسیقی‌های بدی که به اسم موسیقی پاپ در حال رواج است خیلی بد است و باعث پایین آمدن سطح سلیقه و کیفیت موسیقی در کشور شده است.

سرپرست ارکستر چکاوک همچنین گفت: امسئله این است که رسانه ملی ما یا همان صداوسیما هم این روزها بیشتر تمرکز خود را روی موسیقی پاپ بی‌کیفیت قرار داده و بیشتر تیتراژها و برنامه‌های تلویزیونی هم از این ژانر استفاده می‌کنند و شما کمتر شاهد شنیدن آواز اصیل ایرانی روی این برنامه‌ها هستید.

من شاگرد استاد گلپایگانی هستم

محمد افروز خواننده این ارکستر درباره اجرای پیش رو گفت: من شاگرد استاد گلپایگانی هستم و همیشه سعی کردم برای یادگیری درست آواز پیش او بروم و نه‌تنها برای گرفتن عکس یادگاری. برای این کنسرت هم قطعات خوبی توسط سرپرست ارکستر گرفته شده و برنامه خوبی را در پیش خواهیم داشت.

او ادامه داد: در تمام این سال‌ها تلاش زیادی برای خود کردم اما سال 90 وقتی قصد انتشار آلبوم شخصی‌ام را داشتم به من مجوز ندادند و دلیل آن را شباهت زیاد صدایم با گلپایگانی اعلام کردند.

موسیقی ایرانی در حال کم‌رنگ شدن است

مجید حسین‌خانی یکی از خوانندگان ارکستر چکاوک گفت: من مکتب آوازخوانی استاد شجریان را از طریق ایرج بسطامی آموزش دیده‌ام. کنسرت‌های بسیاری در این سال‌ها اجرا کرده‌ام و همیشه با مشکلات بسیاری روبه‌رو بوده‌ام. موسیقی ایرانی در حال کم‌رنگ شدن است تا مردم این موسیقی را فراموش کنند.

او ادامه داد: آثار گذشتگان هویت موسیقی ایرانی به شمار می‌روند. موسیقی پاپ فی‌نفسه بد نیست. اما آنچه امروز به‌عنوان موسیقی پاپ به مردم ارائه می‌شود به‌هیچ‌وجه آثار خوبی نیستند. بیشتر این موسیقی‌های پاپ انگار نوحه است و اگر موسیقی و ساز را از آن‌ها حذف کنید این امر کاملاً نمایان است.

کنسرت ارکستر چکاوک هشتم آذرماه  ساعت 21:30 در تالار وحدت برگزار خواهد شد.