به گزارش هنرآنلاین، نخستین نشست خبری دبیر جشنواره‌ وب‌سری و فیلم‌ کوتاه کودکآنلاین صبح امروز در سالن اجتماعات غدیر وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد.

سیدجمال هادیان دبیر جشنواره در این نشست ضمن اعلام این که مهندس آذری‌جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بر اساس دغدغه‌هایی که در زمینه ارتباط کودکان و نوجوانان با ابزار مدرن ارتباطی دارد، مبتکر تأسیس این جشنواره بوده است، گفت: همه ما اغلب از حضور کودکانمان در فضای مجازی ابراز نگرانی می‌کنیم و این یک نگرانی مشترک در همه دنیا است. کودکان ما الان از تولیدات خبری، رسانه‌ای و ویدیویی استفاده می‌کنند که با سبک زندگی ما ناهمگون است، در حالی که ایران اسلامی دارای عقبه فرهنگی قابل احترامی است.

او ادامه داد: نهادهای متعددی متولی آماده‌سازی محتوا برای کودکان و نوجوانان هستند، اما هم‌راستایی برای شناخت استعدادها وجود ندارد و کار علمی در این زمینه کمتر صورت گرفته است.

هادیان گفت: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تصمیم گرفته است در رویدادی استعدادها را شناسایی کند تا هر فردی از هرکجای ایران، بتواند به ارائه ایده‌های خود بپردازد. این جشنواره چون از ایده همه استفاده می‌کند، جشنواره‌ای عدالت‌محور است. همچنین از نهادهای خصوصی حمایت می‌کند تا همه استعدادها فرصت ظهور و بروز داشته باشد تا برای کودکان محتوای جدید و جذاب تولید شود.

او تأکید کرد: جشنواره کودکآنلاین ریالی از بودجه دولتی استفاده نخواهد کرد و جشنواره با کمک اسپانسرها اجرا خواهد شد. در واقع وزارت ارتباطات بانی و مبتکر این جشنواره است ضمن آن که جشنواره کودکآنلاین به نوعی شتاب‌دهنده تولید محتواست و این عملکرد جزو وظایف وزارت ارتباطات به شمار می‌رود.

 دبیر جشنواره با اشاره به چگونگی برگزاری جشنواره کودکآنلاین گفت: جشنواره به ریاست مهندس آذری‌جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار خواهد شد  و من به عنوان دبیر، حسین شیخ‌الاسلامی به عنوان مدیر محتوایی، طیبه فلکیان به عنوان مدیر اجرایی، مصطفی مصطفوی به عنوان مدیر مارکتینگ و علی محمدزاده به عنوان مدیر روابط عمومی تیم اجرایی جشنواره را شکل می‌دهیم ضمن آن که شورای سیاستگذاری جشنواره را تعدادی از کارشناسان و فیلمسازان تشکیل می‌دهند.

هادیان در ادامه تأکید کرد: این جشنواره به هیچ عنوان از بودجه دولتی استفاده نخواهد کرد و به صورت مشارکتی و جذب اسپانسر برگزار می‌شود که در حال حاضر، بزرگ‌ترین اسپانسر ما همراه اول است. در واقع می‌توان اعلام کرد که جشنواره وب‌سری و فیلم کوتاه کودکآنلاین، یک جشنواره مردمی بر اساس ایده وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است.

هادیان در ادامه اظهار داشت: فراخوان شرکت در این رویداد از دیروز در سایت جشنواره منتشر شده است و همه کسانی که فکر می‌کنند در زمینه بهبود وضعیت حضور کودکان در فضای مجازی ایده دارند، می‌توانند با پر کردن فراخوان متقاضی  شرکت باشند، تا در ادامه و در صورت برگزیده شدن ایده خود، مورد حمایت واقع شوند، آموزش ببینند و ایده آن‌ها به مرحله تولید برسد.

به گفته دبیر جشنواره، جشنواره وب‌سری و فیلم کوتاه کودکآنلاین در بخش‌های مختلف بیش از ۲۰۰میلیون تومان جایزه دارد. هم جایزه اهدا می‌شود و هم به ایده‌های منتخب مشاوره و حمایت جهت تولید ارائه می‌شود. بر اساس برنامه اجرایی جشنواره، در یک جشن ایده به ایده‌های برتر جوایزی اهدا خواهد شد و پس از طی مراحل آموزشی و معرفی ایده‌ها به سرمایه‌گذار و  تهیه کننده، کارها وارد مرحله تولید خواهد شد تا در اردیبهشت سال 98، مراسم اهدای جایزه به تولیدات برتر نخستین دوره جشنواره برگزار شود.

photo_2018-11-20_11-50-44

او تأکید کرد: حداکثر تلاش برای یک داوری عادلانه در همه بخش‌های جشنواره صورت خواهد گرفت.

دبیر جشنواره در ادامه این نشست به پرسش‌های خبرنگاران حاضر در نشست پاسخ گفت. او اظهار داشت: همه فرزندان این کشور از فقیر و غنی نیاز به آموزش و سرگرمی دارند و مخاطب جشنواره همه کودکان ایران هستند ضمن آن که یکی از اهداف اصلی جشنواره ارتقای سواد رسانه‌ای است.

او گفت: اگر در پایان جشنواره ده ایده وب‌سری در زنجیره فضای مجازی قرار گیرد ما نظر بخش جالب توجهی از مخاطب کودک را جلب کرده‌ایم.

هادیان اظهار داشت: جشنواره با پشتوانه افراد متخصص این امر شکل گرفته و از تجربه بنیاد سینمایی فارابی و انجمن سینمای جوانان ایران هم استفاده می‌کند، اما باید توجه داشت که این جشنواره ابتکار تازه‌ای در دل خود دارد و آن هم حرکت به سوی تولید ایده در زمینه وب‌سری است که این بخش تاکنون در یک فضای رقابتی قرار نگرفته است و به نظر می‌رسد کودکآنلاین به دلیل تفاوت ماهوی با جشنواره‌های سینمایی دیگر مورد توجه قرار گیرد.

او در ادامه پاسخ به پرسش خبرنگاران اظهار داشت: پیش بینی ما این است که بیش از هزار ایده دریافت کنیم و بتوانیم زنجیره‌ای از تولیدات متناسب با سن فرزندان‌مان در فضای مجازی بسازیم.

هادیان در ادامه اظهار داشت: امروز نویسندگان کتاب کودک و تصویرگران کودک می‌توانند در تولید ایده برای جشنواره مشارکت داشته باشند.

او ضمن اظهار این نکته که درباره مالکیت حقوقی ایده‌ها و آثار، برنامه‌ریزی شده و پیش‌بینی‌های لازم صورت گرفته است، در پاسخ به یک خبرنگار دیگر گفت: وقتی از ایده حمایت می‌شود و به تولید وب‌سری و فیلم می‌انجامد، در نهایت این فرایند به تولید در صنایع مجاور کمک می‌کند و دستیابی به این جایگاه اقتصادی با توجه به اقتصاد مقاومتی و تکیه بر استعدادهای داخلی و اشتغالزایی، حائز اهمیت است.

هادیان به اهمیت بازاریابی برای تولیدات نیز اشاره کرد و گفت: برای بازاریابی تولیدات هم کمپین مفصلی تشکیل خواهد شد که درحال حاضر تیم اجرایی  در این زمینه مشغول به کار هستند. به گفته او نمایندگانی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در  شورای سیاست‌گذاری این جشنواره حضور دارند و از تجربیات آن‌ها استفاده می‌شود.

هادیان افزود: تاکنون بعد از یک توییت وزیر ارتباطات در فضای مجازی و پس از مصاحبه اینجانب درباره شروع به کار جشنواره، ظرف کم‌تر از یک روز، بیش از ۳۰ نفر فراخوان ارائه ایده جشنواره را پر کرده‌اند که این جالب توجه است.

فیلم‌ کوتاه کودکآنلاین

دبیر جشنواره کودکآنلاین گفت: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات پهنای باندی به استفاده محتواها اختصاص می‌دهد و چه بهتر که این پهنای باند و هزینه‌ای که اختصاص می‌یابد، برای کودک و نوجوان باشد.

او با بیان اینکه جشنواره از تولیدکنندگان وب‌سری به مشاور و کارشناس استفاده می‌کند، گفت: کارهای مقدماتی این جشنواره از حدود دوماه پیش آغاز شده است و در این مدت‌ طی جلسات مختلف درباره ساز و کار اجرایی جشنواره فکر و تصمیم‌گیری شده است و امروز با یک پختگی به میدان آمده‌ایم.

هادیان در پایان ضمن تشکر از اهالی رسانه، از آن‌ها خواست تا به عنوان حامی معنوی این رویداد گسترده در راه برپایی هر چه بهتر آن مشارکت کنند.