به گزارش هنرآنلاین به نقل از ایسنا، انتشار ویدیو برخورد با یک گروه موسیقی خیابانی در رشت، سر و صدای زیادی را در چند روز گذشته ایجاد کرد؛ در این ویدیو سه جوان در حال ساز زدن در خیابان هستند که ناگهان فردی پشت سر آن‌ها حاضر می‌شود، با برخوردی تند، یقه دو نفر از نوازندگان را می‌گیرد و آن‌ها را از روی صندلی ساقط کرده، روی زمین به دنبال خود می‌کشد.

این اتفاق، واکنش‌های منفی برخی هنرمندان و کاربران فضای مجازی را به دنبال داشت. در ابتدا گفته شد این برخورد از سوی ماموران شهرداری انجام شده اما بعد از سوی پلیس مطرح شد که این جوانان به دلیل آنکه در شب شهادت امام حسن عسکری (ع) در حال ساز نواختن بودند، با آن‌ها برخورد شده است. البته یکی از اعضای این گروه موسیقی بعد از این جریان اظهار کرد: اصلا نمی‌دانستیم که شب شهادت است و اگر می‌دانستیم قطعا آن شب به خیابان نمی‌رفتیم.

فرماندار رشت در این زمینه گفت: باید به ارزش‌های مذهبی در جامعه اسلامی توجه کرد و احترام گذاشت اما نحوه برخورد با سه جوان نوازنده نادرست بوده و در آموزه‌های دینی ما نیز برای امر به معروف و نهی از منکر مراحل و شیوه‌هایی پیش بینی شده است.

در این میان سید محمد مجتبی حسینی ـ معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاداسلامی  ـ یک روز پس از این انتشار این ویدیو، درحالی‌که به عنوان مهمان در اختتامیه جشنواره "کتاب و رسانه" حضور داشت، از یک گروه موسیقی خیابانی تقدیر کرد. او همچنین در نشست خبری جشنواره "بهار مهربانی" که به مناسبت هفته وحدت برگزار می‌شود، از پیش‌نویس شیوه‌نامه‌ای برای ساماندهی اجراهای موسیقی در معابر و خیابان خبر داد و گفت که کمیسیون فرهنگی مجلس نیز این موضوع را تایید کرده است.

تقدیر معاون هنری از یک گروه موسیقی خیابانی در اختتامیه جشنواره کتاب و رسانه

حالا رضا مهدوی ـ کارشناس موسیقی ـ با اشاره به اینکه در آستانه هفته وحدت قرار داریم، در زمینه برخورد با گروه موسیقی خیابانی در رشت، به ایسنا می‌گوید: در وهله اول باید این رفتار را مذمت کرد. ما باید خلق حسنه‌ داشته باشیم. پیامبر ما، پیامبر مهربانی است. ما که مسلمان هستیم با زبان خوش می‌توانیم مانع کژی و بدی شویم.

او با بیان اینکه باید دادستان به عنوان مدعی‌العموم باید این ماجرا را پیگیری می‌کرد، قبل از اینکه دیگران بخواهند اعتراض کنند، ادامه می‌دهد: حالا شاید (این کار) بعدا اتفاق بیفتد، ما خبر نداریم.

مهدوی همچنین با اشاره اینکه در آستانه جشن گرفتن چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی هستیم، معتقد است جوانان این مرز و و بوم نباید از شخص و مرجعی رفتار ناپخته ببینند.

مهدوی با اشاره تقدیر معاون هنری ارشاد از یک گروه نوازنده خیابانی و تدوین شیوه‌نامه موسیقی خیابانی بیان می‌کند: جناب آقای حسینی ذهنیت خوبی در رابطه با هنرها دارد زیرا خودش هنرمند است و قدر هنرمندان را می‌داند. او در مجموعه مدیریت قبل، اثبات کرده نگاه روشن‌گرایانه‌ای دارد. حالا که بر مسند مدیریت است همگام با وزیر محترم ارشاد می‌خواهد در این عرصه سامان‌بخشی کند که امیدوارم شهرداری، نیروی انتظامی و نهادهای ذی‌ربط پای کار باشند.

این کارشناس موسیقی اضافه می‌کند: امیدوارم شرایط موسیقی بهتر شود. قرار است در هفته وحدت طبق برنامه مشترک وزارت ارشاد و شهرداری تهران در خیابان و فضای باز، موسیقی اجرا شود و این نویدبخش اتفاقات خوبی است که دولت می‌خواهد پای کار باشد. دلم گواهی می‌دهد این بار دوستان می‌خواهند پای کار بایستند.