هنرآنلاین: لایحه بودجه سال ۹۸ کل کشور، ۱۵ آذرماه تقدیم مجلس می‌شود. در این میان با شرایط موجود در کشور دل‌نگرانی‌هایی در میان اهالی فرهنگ و هنر نسبت به بودجه فرهنگی کشور در سال آینده وجود دارد. در همین راستای چندی پیش اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با سازمان برنامه و بودجه دیدار داشتند و دغدغه‌های خود را با مدیران بودجه‌ای این سازمان مطرح کردند. در همین زمینه  با چند تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفت‌وگویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید:

 

سهم بودجه فرهنگی از مجموع بودجه کل کشور ۵ یا ۶ درصد است

عضو هیات رییسه کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: سهم بودجه فرهنگی از مجموع بودجه کل کشور ۵ یا ۶ درصد است که این میزان نشان‌دهنده ضعف در این عرصه است.

سیدصادق طباطبایی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین، توضیح داد: اگرچه سال گذشته افزایشی در بودجه فرهنگی رخ نداد، ولی خوشبختانه در تخصیص بودجه موفق بودیم. به این معنا که تخصیص بودجه نسبت به سال‌های گذشته ۷۰ درصد بیشتر بود. 

وی افزود: سهم بودجه فرهنگی از مجموع بودجه کل کشور همراه ۵ یا ۶ درصد است که این میزان نشان‌دهنده ضعف در این عرصه است.

 نماینده مردم اردستان در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به افزایش مشکلات اقتصادی کشور در سال‌های اخیر، گفت: اگرچه معضلات کشور در حوزه اقتصادی بسیار زیاد است، ولی آنچه که در کمیسیون فرهنگی همیشه مطرح بوده این است که نسبت تخصیص و بودجه‌گذاری رعایت شود؛ چرا که هر اندازه در این زمینه کم‌کاری اتفاق بیفتد روند مدیریت و برنامه‌ریزی در عرصه فرهنگی ضعیف‌تر و کندتر شده و کار از دست ما خارج می‌شود.

عضو هیات رییسه کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، در ادامه به برگزاری جلسه‌ای با حضور اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس و مدیران بودجه‌ای کشور اشاره کرد و افزود: قبل از اینکه فصل برنامه‌ریزی امسال فرا برسد جلسه‌ای با حضور اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس و مدیران بودجه‌ای در سازمان برنامه و بودجه برگزار و مسایل و مشکلات مطرح شد. امیدواریم با برگزاری این جلسه و با تشکیل کمیته‌ای در کمیسیون فرهنگی، تمرکزمان در بودجه فرهنگی بیشتر از سال‌های قبل باشد.

 

کمیته بودجه فرهنگی و هنری سال ۹۸ از مهرماه فعال شد

سیده فاطمه ذوالقدر نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز در این زمینه گفت: هر سال ردیف بودجه خاصی برای هنر و فرهنگ در نظر گرفته می‌شود و ما شاهد افزایش بودجه به صورت سنواتی در این بخش هستیم، اما به دلیل گستردگی حوزه فرهنگی همواره با کمبود بودجه در این بخش مواجهیم.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، افزود: کمیته بودجه ۹۸ از مهرماه فعال شد و جلسات متعددی با دستگاه‌های مختلف و از جمله سازمان برنامه و بودجه برگزار کردیم. بر همین اساس سعی خواهیم کرد با اختصاص بودجه مناسب به بخش فرهنگ از مشکلات هنرمندان بکاهیم.

نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه هنرمندان از وزرت ارشاد انتظار کمک و همراهی دارند، تصریح کرد: موسساتی که کار فرهنگی انجام می‌دهند باید حمایت شوند، مثلا ممکن است تصور شود استان تهران به خاطر وسعت و پایتخت بودنش مشکل کمبود بودجه ندارد، ولی این تصور درست نیست. ما در جلسه‌ای که در کمیسیون فرهنگی با مدیرکل ارشاد استان تهران داشتیم متوجه مشکلات فراوان حوزه فرهنگ در استان تهران شدیم و در جلسه دیگری موفق شدیم به منظور حمایت از هنرمندان و فعالیت موسسات فرهنگی دو میلیارد تومان بودجه برای اداره کل ارشاد استان تهران در نظر بگیریم.

 

حل مشکل بودجه و تعامل دوطرفه میان مسوولان و هنرمندان

نصرالله پژمانفر نیز با تاکید بر اهمیت شفاف‌سازی در بودجه‌های فرهنگی در گفت و گو با هنرآنلاین، خاطرنشان کرد: به اعتقاد من مسوولان حوزه فرهنگ باید نسبت به بودجه شفاف‌سازی کنند و در مقابل هنرمندان و اهل فرهنگ هم باید نسبت به اهمیت حوزه‌ای که در آن فعالیت می‌کنند، آگاه باشند. به اعتقاد من حل مشکل بودجه در عرصه‌های فرهنگی نیازمند ایجاد یک تعامل دوطرفه میان مسوولان و هنرمندان است.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: به نظرم اگر شفاف‌سازی در حوزه تخصیص اعتبارات صورت بگیرد از فضای بسته فعلی رها خواهیم شد.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: امروز بیشتر مشکلاتی که در حوزه فرهنگ با آن مواجه هستیم، ریشه‌های فرهنگی دارد. دلیل این امر هم این است که وقتی اعتباراتی در این حوزه نداریم، نمی‌توانیم اقدام مثبتی انجام دهیم. در واقع در شرایطی که در تامین زیرساخت‌های مناسب فرهنگی ناتوانیم، مسلما قادر نخواهیم بود کاری از پیش ببریم.

 

امیدواریم بودجه فرهنگی رشد پیدا کند

علیرضا ابراهیمی عضو هیئت رییسه کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، نیز در این باره گفت: ۳۲ دستگاه متولی امر فرهنگ در کشور داریم و بودجه خالص حوزه فرهنگ در سال ۹۷ حدود ۹ هزار میلیارد تومان بوده است که به نظرم این رقم ناچیزی از کل بودجه است.

وی افزود: با توجه به دغدغه‌ها و مشکلات اقتصادی در کشور، همه توجه‌ها به سمت حوزه اقتصاد متمرکز شده است و متاسفانه شاهدیم که دولت و مجلس رویکرد فرهنگی کمتری دارند و سهم فرهنگ از بودجه کشور ناچیز است.

نماینده مردم رامیان و آزادشهر در مجلس شورای اسلامی، اضافه کرد: کمیسیون فرهنگی امسال کاری انجام داد که متفاوت از سال‌های گذشته بود. تمام دستگاه‌های متولی فرهنگ زیر نظر کمیسیون فرهنگی، با حضور در سازمان برنامه و بودجه جلسه‌ای را برگزار کردند و دغدغه‌های فرهنگی در این جلسه عنوان شد و با این اوصاف امیدواریم بودجه فرهنگی رشد پیدا کند.

عضو هیئت رییسه کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، اشاره کرد: با وجود مشکلات فعلی نمی‌توان انتظار تغییر چندانی داشت؛ ولی ما در تصویب بودجه ۹۸ سعی می‌کنیم نگاه ویژه‌ای به مقوله فرهنگ داشته باشیم.

ابراهیمی افزود: من خودم مدیر حوزه فرهنگ بوده‌ام و برای من مسلم است که هنری مثل تئاتر مظلوم است و برای پیشرفت تئاتر دولت باید کمک کند. این وظیفه دولت است که از این هنر زنده و پویا حمایت کند.

این نماینده مردم در مجلس دهم، در پایان خاطرنشان کرد: انتظار ما به عنوان کسانی که دغدغه کار فرهنگی داریم این است که مقوله فرهنگ را تقویت کنیم تا در سایر امور چون اقتصاد و سیاست هم موفق‌تر باشیم.